Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Hur eldar man i kakelugn?  (läst 22132 gånger)

Vildblomster

  • Inlägg: 22
  • Singeltjej på landet
    • Hälsingland
Hur eldar man i kakelugn?
« skrivet: 17 nov-10 kl 10:40 »
Hur eldar man egentligen i en kakelugn? Har hört att det är en hel vetenskap... och att man ska passa sig så man inte blir ihjälgasad... Är helt novis på detta område och har precis blivit med kakelugn... så jag behöver lite råd!  :-[
Bor i södra Hälsingland

ElisaElisabeth

  • Inlägg: 8
    • Blekinge
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #1 skrivet: 17 nov-10 kl 10:58 »
Hur eldar man egentligen i en kakelugn? Har hört att det är en hel vetenskap... och att man ska passa sig så man inte blir ihjälgasad... Är helt novis på detta område och har precis blivit med kakelugn... så jag behöver lite råd!  :-[

Oj...

Ja du, det beror lite på hur draget är, vad du har för ved, hur gammal ugnen är, hur väl sotat det är...

Jag tror det är omöjligt att ge generella råd. Om jag vore du skulle jag börja med att elda med helt öppna spjäll, för att sedan testa lite försiktigt att stänga. De bästa verktygen du har att tillgå när det gäller eldning generellt är hörseln och luktsinnet. Har du någon van eldare i närheten av där du bor som kan hjälpa dig med hur det ska låta när det brinner som det ska? Det är så svårt att förklara i text så här på ett forum.

Nyckeln till framgång är hur som helst att lära känna din ugn. Oroa dig inte för rökgaserna, så länge spjällen är öppna och det är bra drag ska det inte vara någon större fara. Märker du att du blir slö av syrebrist får du öppna fönstret  ;)

Lycka till!

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #2 skrivet: 17 nov-10 kl 11:20 »
Det finns många sätt och knep. Olika personer har lite sina egna idéer, så du kommer nog att få många olika tips. Här är mina:

Utgå från finkluven torr ved. Stapla upp luftigt så att allt kan brinna på en gång och luft kan komma in underifrån. I början kan det vara bra att inte ha mer än 1/4 - 1/3 av eldstaden "laddad". Särskilt om kakelugnen inte är varm.

Tänd på och låt spjäll och luckor vara öppna tills det brinner rejält. Tar 1-2 minuter högst. Stäng då alla luckorna, utom de yttersta täta i mässing. Låt ventilerna i luckorna vara öppna. Låt spjället vara öppet. Det skall nästan sjunga/dåna när luften sprutar in i eldstaden genom ventilerna och i springorna som inte är täppta.

När det hela börjar lugna ner sig, efter en kvart-halvtimma kanske, och det mest är glöd kvar kan du stänga ventilerna i luckorna och skjuta till spjället en del. För att lista ut hur mycket du kan stänga kan du göra så här: Håll huvudet över luckan och stäng tills du känner att rökgaser går ut. Öppna då lite till så att allt går genom skorstenen.

Efterhand som det lugnar ner sig mer kan du fortsätta att stänga spjället. Det beror på om du är i rummet eller inte.

När det mest bara är aska kvar kan du stänga alla luckor helt och även stänga spjället helt, eller nästan helt. Lukta ovanför luckan. Ofta stänger inte spjället helt tätt, även om du drar för det helt. Men det kan vara olika för olika kakelugnar.

Om du inte har eldat på länge så är kakelugnen fortfarande kall efter brasan ovan. Det skall den vara! Om du värmer upp en kall kakelugn för häftigt så håller den inte särskilt länge. För att få upp värmen så måste du elda flera små brasor med 6-12 timmar mellanrum. När du fått upp värmen så skall du elda även om kakelugnen är varm. Du eldar då för att hålla den varm.

Det är först när kakelugnen fortfarande är varm efter förra eldningen som du bör öka upp brasans storlek. Och kanske fylla eldstaden med luftigt staplad ved till hälften eller mer.

När man fått kakelugnen varm och man lärt sig sköta spjällen så brukar det räcka att elda 2 ggr om dagen även när det är kallt. Morgon och kväll. Kakelugnen håller värmen bra. Har man mer än en kakelugn kan man jämna ut värmen genom att elda omväxlande i dem, så att en alltid är "nyeldad" medan den andra får svalna några timmar till innan du eldar i den.

Problemet med kakelugnar är att det kan krävas någon timmes passning varje gång man eldar. Så man bör börja sin morgonritual med att tända i kakelugnen, annars hinner det inte brinna ut innan man måste till jobbet. Och man bör elda det första man gör när man kommer hem, så att man kan komma i säng i vettig tid. Och så att man kanske kan "ladda" kakelugnen med ved inför morgonens eldning.

Avancerat: Man kan "myselda" med öppna luckor för att få strålvärme. Då får man vara lite mer påpasslig med spjället och ha LITEN brasa, och lägga på en LITEN pinne på glödbädden ibland. Annars är det stor risk att kaklet ovanför luckan spricker av värmestrålningen. Man kan ofta se att just den kakelskivan är sprucken hos många. Beror alltså ofta på myseldning. Jag myseldar i stort sett bara när jag har gäster.

Viktigast: Elda små, små brasor om kakelugnen är kall! Elda aldrig oftare än ca var 6:e timme, men elda igen INNAN kakelugnen är kall.
« Senast ändrad: 17 nov-10 kl 11:43 av sɹǝpuɐ »

andtol

  • Gäst
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #3 skrivet: 18 nov-10 kl 11:31 »
Jättebra inlägg av anders!

Teresa74

  • Inlägg: 16
    • Västergötland
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #4 skrivet: 18 nov-10 kl 12:11 »
Tänk även på att om du inte eldat under sommaren kommer skorstensstocken att dra åt sig fukt, även om du har huv längst upp, eftersom omgivande luftfuktighet är som högst under sommaren. För att undvika frostsprickor bör du i såfall börja att elda försiktigt på hösten, innan det blir minusgrader, för att torka ut teglet i stocken. Helst ska man ju elda året runt med jämna mellanrum, men tanken är inte så lockande i Juli.

Bor i hus på landet med make, tre barn och 2 katter. Har Åsbo, Aracuna, Kopparfärgad Maran och Faverolle.

mysfaktor

  • Gäst
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #5 skrivet: 18 nov-10 kl 17:29 »
Om man ska elda i en kakelugn som är kall så börja med att elda med lite tidningspapper så att en liten eld snabbt flammar upp. Det räcker för att värma den stillastående kalla luften i rörkanalerna så att draget kommer igång. På det sättet undviker du att det ryker in.

anders.

  • Gäst
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #6 skrivet: 27 nov-10 kl 01:19 »
om du ska stänga spjället ska det bara vara glöd ingen låga överhuvudtaget. jag vågar alldrig stänga spjället,jag är nog en fegis :)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #7 skrivet: 27 nov-10 kl 10:44 »
om du ska stänga spjället ska det bara vara glöd ingen låga överhuvudtaget. jag vågar alldrig stänga spjället,jag är nog en fegis :)

Nu är det ju just glöden som framför allt ger ifrån sig giftig och luktlös koloxid. Så länge elden brinner med låga kan man räkna med att det mesta av koloxiden oxideras en gång ytterligare till koldioxid som inte är giftig.
Vanligtvis brukar spjället vara gjort så att det inte stänger rökgången helt och hållet utan lämnar 10-20 % av ytan öppen även i stängt läge.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #8 skrivet: 27 nov-10 kl 11:07 »
Elden i kakelugnen brinner typiskt i tre faser:

1. Öppen låga då terpener med mera brinner, det sker en omvandling av cellulosa till kol, samt vatten avgår.

Då bildas en hel del rök och gaser. Det är bra att elda intensivt med turbulens för att få en så fullständig förbränning som möjligt, utan att det blir tjära och annat i rökgaserna när de kondenserar på insidan av skorstenen. Om man lägger veden luftigt så att allt kan brinna på en gång brukar denna fas vara ganska kortvarig. Det är hur du eldar här som avgör om du får problem med koks i skorstenen. Man bör alltså inte lägga in mer ved efter en stund. Då förlänger man denna fas. Det är bättre att elda lite oftare.

2. Glöd då bara kol kvarstår.

Detta är normalt den långa fasen, som ger mest värme. Men det beror på hurdan veden är. Det bildas då mindre gaser och de gaser som bildas är ganska luktfria och lite lömska. Men ger inte så mycket problem i skorstenen. Det är slöseri att inte börja stänga spjället nu. Men man får vara lite försiktig. Öppna lite om du känner dig osäker. Hellre lite för mycket luft än mycket för lite.

3. Aska med lite glödande kol kvar.

Elden har nästan slocknat. Man kan normalt stänga spjället helt. Precis som sagts innan så brukar ett spjäll släppa igen lite även om det är helt fördraget. Men det är något man kan testa själv. När kakelugnen är nyeldad, prova att lägga in en pappersbit i eldstaden och se hur röken går. Det mesta bör sugas upp i skorstenen, även om spjället är stängt.
« Senast ändrad: 27 nov-10 kl 11:09 av sɹǝpuɐ »

anders.

  • Gäst
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #9 skrivet: 27 nov-10 kl 13:51 »
Det är någon som skrämt upp mig med det här med spjället. Kanske inte är så farligt att stänga det då?

Vildblomster

  • Inlägg: 22
  • Singeltjej på landet
    • Hälsingland
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #10 skrivet: 29 nov-10 kl 15:50 »
STORT TACK till alla Er som svarat!!  ;D
Bor i södra Hälsingland

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #11 skrivet: 29 nov-10 kl 16:49 »
Jag upptäckte att för mig bästa sättet var att använda en pelletskorg. Den brinner länge och ger nästan ingen aska alls. I vår kakelugn måste jag använda den minsta korgen men trots det så är ugnen lite varm efter bara 1 korg. Du behöver inte passa den alls och inget "sprätt" o dyl. passa på när de rear ut pelletsen (vilket händer ibland) säckarna är på ca.15 kg. tror jag och lätta att förvara. Det har blivit så mycket enklare med eldningen och inte skräpigt alls. Vi har en liten eldstad i ugnen så hackandet med extra små vedträn var bökigt.

beckstern

  • Inlägg: 31
    • Halland
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #12 skrivet: 16 apr-11 kl 22:48 »
Jag upptäckte att för mig bästa sättet var att använda en pelletskorg. Den brinner länge och ger nästan ingen aska alls. I vår kakelugn måste jag använda den minsta korgen men trots det så är ugnen lite varm efter bara 1 korg. Du behöver inte passa den alls och inget "sprätt" o dyl. passa på när de rear ut pelletsen (vilket händer ibland) säckarna är på ca.15 kg. tror jag och lätta att förvara. Det har blivit så mycket enklare med eldningen och inte skräpigt alls. Vi har en liten eldstad i ugnen så hackandet med extra små vedträn var bökigt.

pelletskorg e grymmebra...en brasa och det e varmt!...och billigt!

beckstern

  • Inlägg: 31
    • Halland
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #13 skrivet: 16 apr-11 kl 23:00 »
Det är någon som skrämt upp mig med det här med spjället. Kanske inte är så farligt att stänga det då?

kolla i kakelugnen....om inget glöder så kan man stänga spjället.... det får inte finnas något glöd när man stänger....viktigt!!!

Broberg

  • Gäst
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #14 skrivet: 16 apr-11 kl 23:15 »
pelletskorg e grymmebra...en brasa och det e varmt!...och billigt!

Nej, det är uselt.

beckstern

  • Inlägg: 31
    • Halland
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #15 skrivet: 17 apr-11 kl 00:26 »
Nej, det är uselt.

i kakelugn funkar det fint!

Broberg

  • Gäst
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #16 skrivet: 17 apr-11 kl 00:27 »
i kakelugn funkar det fint!

Det är i kakelugn jag har provat. Och i järnspis.

beckstern

  • Inlägg: 31
    • Halland
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #17 skrivet: 17 apr-11 kl 00:29 »
Det är i kakelugn jag har provat. Och i järnspis.

oki...jag kör i kakelugn och det funkar bra som faen!

beckstern

  • Inlägg: 31
    • Halland
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #18 skrivet: 17 apr-11 kl 00:31 »
Nej, det är uselt.

vadå uselt???

Broberg

  • Gäst
SV: Hur eldar man i kakelugn?
« Svar #19 skrivet: 17 apr-11 kl 00:34 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 7 användare
xaelanar, Anders Flix, Radar, alternaiv, e bergman, per.martinsson, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser