Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vattenoch mattråg till gris  (läst 2563 gånger)

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
vattenoch mattråg till gris
« skrivet: 06 aug-19 kl 11:40 »
Skall skaffa två grisar för slakt till jul. Nu undrar jag om det skulle funka med en gjuten vattenho och hinkar som fodret ges i? Tar tacksamt emot tips.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: vattenoch mattråg till gris
« Svar #1 skrivet: 06 aug-19 kl 13:28 »
Skall skaffa två grisar för slakt till jul. Nu undrar jag om det skulle funka med en gjuten vattenho och hinkar som fodret ges i? Tar tacksamt emot tips.

Tänk stort o tungt, annars välter dom det.

Hinkar är obra.
Det är aldrig för sent att ge upp.

 

Lidhem

  • Inlägg: 164
  • Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
SV: vattenoch mattråg till gris
« Svar #2 skrivet: 21 aug-19 kl 21:02 »
vi har ett gjutet tråg och två typ baljor i zink som vi skruvat fast i en träribba, baljorn är i markhöjd så att grisarna inte får under trynet/ lidhem
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: vattenoch mattråg till gris
« Svar #3 skrivet: 22 aug-19 kl 10:34 »
När jag hade trädgårdsgrisar första gången så gjöt jag hoar i betong. En stor balja eller hopslagna brädor/plyfa som man fyller lagom med betong och sedan pressar ned något runt i som ger själva matskålen. Har för mig att jag tog en stor fender som skålform, men bara det blir lättslickat och lätt att göra rent om det skulle behövas så väljer man därefter.  Vid ösregn är det ju hyggligt att ösa ur vattnet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 4 användare (1 dolda)
Garaban, ärt, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser