Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flasklamm.. många frågor..  (läst 12424 gånger)

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Flasklamm.. många frågor..
« skrivet: 11 maj-07 kl 08:11 »
hejsan!
jaghar adopterat ett tacklamm på 1 vecka. hon är uppfödd på "pontus lammnäring" från konnect.
den som gett henne mat innan jag tog över hade blandat lite svagt tycker jag.. 2 dl pulver till 1 liter vatten.
det står 2 dl puler+8 dl vatten på paketet..

lammet är texel/annan ras och vägde 3 kg vid lammning.
hon flaskmatades direkt. vet ej om hon fått modersmjölk.
hon är matad var 4:e timme men inte på nätterna.
hon har bott i stallet o är född utomhus. förra adoptivmamman tog in henne ibland för matning.


Jag är rädd att hon ska få lunginflammation i ett fuktigt, kallt stall , speciellt när hon fått för svag mat.. därför har jag försiktigt öcer ett dygt ökat givan till enl rekomendation plus att jag givit henne även på natten.. 00.00 och kl 05.00.
jag har även gett lite mindre åt gången och oftare än var 4e timme under dagen.
dessutom har hon fått sova inne inatt.. jag tar ut henne när hon ätit så hon rör sig en stund. iaf tills hon kissat å bajsat.

Mina frågor är:
1, Har jag gjort nåt fel? isåfall vad borde jag göra iställe?
2. vad är normal avföring? igår när hon kom hade hon gul diarre. idag har hon små kulor.
3. vad är normaltemp på ett lamm? 39?
4. hur långt får det vara mellan bajstillfällena?
5. om hon verkar förstoppad, ( är inte det nu men OM) kan man ge lite parrafinolja då eller liknande eller ringer jag veterinär direkt? om diarren återkommer, vad gör jag då?
6. hon har ett VÄLDIGT sugbehov. kan jag ge lite vatten ibland i flaskan? hon kanske är töstig? att det visar sig som sugbehov tänkte jag?
7.bör jag ge något mulit-vitamintillskott? eller kanske tokosel?
8. kan hon vara i stallet på dagen å inne i huset på natten?
9. även andra tips är välkomna!!

jag har bara haft ett flasklamm tidigare. han fick lambex.. han var frisk å kry, men då hade jag ju matat från första timmen.. nu vet jag inget om hennes gångna vecka.. är lite orolig för magen å så..
är VÄLDIGT tacksam för svar!



A.Viking

  • Inlägg: 144
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #1 skrivet: 11 maj-07 kl 16:35 »
Hejsan , Jullan i norr !

Jag är väl inte den mest erfarna fårfarmaren här på forumet , har bara haft får ett par år , men jag ska försöka svara på det jag kan, så får de andra fylla på med kunskap vartefter ...

1.Jag tycker det verkar som att du gjort ett bra jobb med ditt lamm. Om lammet är piggt och livligt finns det ingen anledning att oroa dig! Pontus lammnäring har jag ingen erfarenhet av , så där kan jag inte komma med några synpunkter
 
2 Avföringen hos nyfödda lamm ser ut som du beskriver , lite gulaktig och lös från början, som hos nyfödda människobäbysar . Sen blir det små kulor , så lammets avföring verkar helt O.K.

3 Normaltemp hos nyfödda lamm kan variera en hel del ; från 38,5 till 40,0.

6 När jag gett mina flasklamm mat , har jag gjort en hel flaska och dom har fått äta det dom har velat ha , resten har jag sparat till nästa mål. Vatten har jag aldrig gett som ett substitut , så det får någon annan svara på.


7 Om lammen varit svagfödda har jag gett dom tillskott, jag har gett L.G. produkters "lammtonic"+ lite E- vitamin (enl. dos.)

8 Nu vet jag inte om du har några andra djur / får i stallet , men jag har alltid strävat efter att låta djuren leva i sin egen flock , om du tar in lammet i huset blir det nästintill omöjligt att prägla det på får sedan , det är min erfarenhet. Men lammet kan ju inte heller leva helt ensam i ladugården , det är ju ett flockdjur..
Så om lammet är friskt , som det ju verkar , ska det bo i sin ladugård , men inte ensam.

Lycka till , A.Viking

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #2 skrivet: 11 maj-07 kl 17:38 »
tack så jättejättemycke för svaret... :D
vi har inga andra får, och hästarna går på lösdrift såhär års, så stallet är tomt.. jag tyckte att det kändes rätt hemskt att hålla henne där helt ensam..jo.. jag vet av erfarenhet att ett inne-lamm blir jättesvårt att återanpassa till en flock, men planen i nuläget är att hon ska vara utan andra får.. vi har nämligen inga andra just nu.. om hon sen visar att hon är missnöjd så får vi väl köpa en tacka till.. dvs om hon inte är nöjd med att vara med "bara" hästar och kaniner :)

jag tror inte att jag vågar låta henne äta tills hon är mätt, för jag provade med 250 ml o det var borta på ett kick.. kan hon inte äta ihjäl sig om hon får äta tills hon är nöjd? hur mycke kan lill-magen klara tro?

hon hade lite diarre nu på eftermiddagen igen.. inte som igår, men väldigt löst iallafall.. ska se hur det ser ut ikväll..
hon är inte uttorkad eller hängig utan jättepigg, sällskaplig och konstant tok-hungrig:)
ska väga henne imorgon.
vad borde hon väga nu? ungefärligt?
hon är alltså¨7 dagar gammal och vägde 3 kg när hon föddes..

nån som vet ???



Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #3 skrivet: 11 maj-07 kl 21:33 »
Konstant tokhungrig låter konstigt...

Ungefär 1 liter lammnäring ska hon äta per dag och då ska hon ju inte var tokhungrig  ???
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #4 skrivet: 11 maj-07 kl 23:18 »
nä jag tycker att det verkar skumt.. kan det vara så att hennes hunger egentligen är sugbehov? hon suger på allt hon hittar.. fingrar, kläder, filten.. allt! och ca 10 min efter det att hon ätit ex 200 ml så buffar hon, svansen går som en elvisp åsså beter hon sig som om hon inte sett mat på flera timmar..
det blev lite bättre när jag började ge henne mindre mängd men oftare..
kan det spela in att hon tills igår fått 200 ml för blaskig ersättning 4ggr/dag? hon blev aldrig natt/tidig morgon-matad heller.. sista målet ca 22.00 innan nattan och sen inte förrän ca 07.00-08.00.. det är väl väldigt länge för en som bara är några dagar gammal? hon kanske är lite undernärd och konstant hungrig därför?
jag kanske är en "hönsmamma", men jag är så orolig att nåt ska va fel :(

det står förresten på ersättnings-paketet att den är lämpad både som flaskmatning och som fri tillgång.. alltså i di-hink..
kanske är maten helt enkelt för lite mättande? den kan ju inte vara speciellt stark om den är lämpad för fri tillgång?

diarren är iaf bättre nu igen.. pendlar hela tiden...

tack för de kloka svar jag fått hittills..  :) snällt att folk vill hjälpa en orolig adoptivmor å hennes lilla ull-tuss ;)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #5 skrivet: 11 maj-07 kl 23:25 »
Ge henne bara lammnäringen, inte något vatten alls...det kan vara vattnet som är problemet.
Det kan späda ut lammnäringen så att det blir fel i lammets mage.

2,5 dl lammnäring x 4 plus höstrån att provtugga på ska ju vara ok för ett enveckas lamm  :)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #6 skrivet: 11 maj-07 kl 23:25 »
Hej,

Jag undrar om du ändå inte har för lite pulver i din blandning? Vi har nappmatat ett par lamm i år med pontus lammnäring (stödmatning av olika skäl) och vi har blandat 1 dl pulver till 250 ml vatten.

Doseringen på vår påse är i gram och vi har räknat om i deciliter. Om vi nu inte räknat helt fel.... :)

Jag tycker inte heller att lammet borde vara tokhungrigt.

Efter 7 dagar så skulle jag tippa på att lammet väger 4,5 kg?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #7 skrivet: 12 maj-07 kl 11:47 »
2,5 dl lammnäring x 4 plus höstrån att provtugga på ska ju vara ok för ett enveckas lamm  :)

Och 4 korn havre att låstsastugga på för att verkar stor och sen spotta ut i smyg. "Jag kan åsså äta mammas mat!"

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #8 skrivet: 12 maj-07 kl 12:36 »
ja.. jag ringde veterinären nyss å frågade om blandningen på 20%puler å 80% vatten verkligen kan stämma.. jag sa även att dom tidigare "ägarna" gett ÄNNU blaskigare!! veterinären tyckte att det va konstigt att hon ens växte å levde än med en så dålig start! hon sa även att hon typ SKA bli mätt på 250 ml om det är rätt mix..
 så jag ska nog ta till mig era råd och blanda ännu starkare än nu.. men då får jag väl ge lite mindre mängd i början för att inte pajja magen helt antar jag?
hon fick en nypa tokosel igår + lite extra mat och idag är hon jättejättepigg å busar med hunden å hoppar  :D

Rosa:jag har nog skrivit konstigt tror jag när jag skrev hur jag gav :-[ men jag ger alltså inget extra vatten, utan bara det som jag blandar i ersättingspulvret.. men det har ju kanske varit för mycke vatten i förhållande till pulver börjar jag förstå.. så du har nog helt rätt i att vätskemängden stör magen.. man kan ju inte va annat än lös i magen när man mest får i sig vatten.. stackars lillan..

jag har så dåligt samvete för att jag inte vet mer om hur man ska blanda å så.. jag har ju haft lamm förr å typ alla andra djur, men nu känner jag mig helt novis!
men man tror ju att det ska va rätt det som står på paketet! iofs så står det ju hemskt vagt... hoppas bara att hon fortsätter att bli bättre å bättre nu när jag fått alla tips!


TUSEN TACK ALLA SOM HJÄLPER MIG!!!! jag uppskattar det så himla mycke ska ni veta..
 

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #9 skrivet: 12 maj-07 kl 15:45 »
Hej Jullan,

Det är inte så lätt att blanda lammnäringen, så jag tycker inte alls du behöver ha dåligt samvete. Jag tror att 20% pulver och 80% vatten stämmer om man räknar i vikt. 2 dl pulver väger 100 gram.

Skönt att hon verkar må så bra, och hoppas allt ordnar sig!

Du verkar ta bra hand om din lammunge tycker jag!

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #10 skrivet: 13 maj-07 kl 10:49 »
nu har jag gett lite starkare än tidigare men inte mycke starkare.. har övat pulvermängden med knappt 1 dl /dygn.. hon har fått mindre mängd men oftare för att vänja in sig..
hon är fortfarande lika pigg å glad å hon hoppar som en studsboll.. MEN nu dyker självklart problem nr 2 upp.. diarren är borta men inte bara den, utan nu är ALL avföring är frånvarande.. sen igår har hon inte bajsat en enda plutt! de sista som kom igår eftermiddag var lite löst och mycket sparsamt.. som en 5-krona ca.. sen ingenting..
nu tror veterinären att hon kan vara förstoppad, för enl honom så bör hon bajsa "då o då".. men han säger även att han inte vet så mycke om lamm, å speciellt inte flask lamm..  han tycker dock att jag ska ge henne olja.. 10 ml parafin vartannat mål..

men jag vet inte.. kan hon inte få TOKdiarre då? eller är parafin snabbverkande och snabbt ute igen hos en lammunge? Hos katter håller effekten i sig rätt länge, och jag vill ju inte att hon ska bli uttorkad pga diarre när hon redan varit lös så länge innan.. kan hennes tarm ha blivit lite "slapp" av att ha lös avföring sen hon föddes? o nu när hon kanske har normal avföring så kankse tarmen inte kan transportera det så lätt? då kanske lite mildare olja, typ  matolja funkar bättre?
det vågar jag väl ge i varje flaska.. för matolja tas ju upp av tarmen och ger inte lika lös avföring, med det smörjer ju tarmen ändå..

eller har jag fel? jag vet ju bara hur det funkar på hund, katt å häst...
lamm idisslar ju.. hur funkar olja på dom då? ???
hjälp! :-\
 

ledup

  • Inlägg: 331
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #11 skrivet: 13 maj-07 kl 20:57 »
När idïsslarna är små fungerar inte våmmen,nätmagen och bladmagen. Maten går direkt till löpmagen som fungerar precis som våran mage.
Det man skall tänka på när man nappar idisslare är att man inte skall ge för mycket mat åt gången för då kan maten "skvalpa" ur löpmagen och rinna ner i de andra magarna som inte är färdigutvecklade än. Maten ruttnar/surnar där och orsakar katastrof...
Kan inte tänka mig att parafin oljan orsakar några problem, den smörjer bara tarmen.

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #12 skrivet: 14 maj-07 kl 07:42 »
SKVALPA UR??!!! :o
vad??!! nejmen herregud!  hur mycke får man ge åt gången då som max? och hur länge tar det innan magen "vill ha" mer? hon är hungrig iaf varannan timme på dan än.. är det ok att ge så ofta( förutom att man vänjer henne vid att få ofta+att det är onödigt jobbigt för den som matar)
hon har ju pga någons misstag ätit blask hittills och blivit förstoppad nu när hon fick normal-dos.. parafinet hjälpte sent igårkväll.. hon har inte gjort annat än bajsat sen dess! nu får hon små mål (typ 150) ofta för att magen ska hinna med..

men det där med att skvalpa ur!!! shit! dör dom då?

nu har lammet, som förresten heter Selma, på toppen av alla mag-problem fått en infektion där navelsträngen suttit (sitter kvar en torkad bit än).
området var igårnatt stort som en golfboll ca och den kom massor av var ur.. jag klämde ut de som gick klämma ur.. sen tvättde jag med alsol-sprit. idag är den en hård kula där.. betydligt mindre än igår..den verkar inte varfylld, utan mer som svullen vävnad.. hon har inte ont, är pigg och kry. har inte kollat feber än men hon verkar inte febrig..  jag ska kolla vad veterinären säger.. har nån av er erfarenhet av infektion i navelsträngnens fäste?



Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #13 skrivet: 14 maj-07 kl 08:06 »
nä alltså jag åker in till veterinären.. det känns inge bra att hon ska ha var på ett sånt ställe eller överhuvudtaget! hon är ju bara en bäbis... det är lika bra att hon får antibiotika..

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #14 skrivet: 14 maj-07 kl 08:42 »
nu har lammet, som förresten heter Selma, på toppen av alla mag-problem fått en infektion där navelsträngen suttit (sitter kvar en torkad bit än).
området var igårnatt stort som en golfboll ca och den kom massor av var ur.. har nån av er erfarenhet av infektion i navelsträngnens fäste

Du gör helt rätt som tar henne till veterinären på en gång.

Den där bakterieinfektionen kan sprida sig (gör oftast det också) till lederna och då får lammen/kalvarna svullna knän. Efter någon vecka i knäet kapslas bakterierna i i knäet och går inte att nå med antibiotika.
bakterien kan också sätta sig på hjärtat.
Prognosen är inte alldeles bra för de som drabbats....

Mvh Rosa


Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #15 skrivet: 14 maj-07 kl 10:30 »
Hur går det med Selma?  ???

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #16 skrivet: 14 maj-07 kl 11:35 »
nu har vi varit hos veterinären :)
ingen feber, men hon fick penovet.. hon ska få 0,6 ml/dag i 7 dagar.. jag håller tummarna för att allt går vägen!
men hon har ju ingen feber som sagt, hon äter o hon är glad å pigg.. då borde jag väl hunnit ta itu med infektionen i tid va? :-\

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #17 skrivet: 14 maj-07 kl 11:58 »
Hoppas att allt går bra med Selma!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #18 skrivet: 14 maj-07 kl 12:01 »
Jullan, fortsätt berätta hur det går för Selma.  :)

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #19 skrivet: 14 maj-07 kl 12:25 »
jajjamensan :)
jag kommer att fortsätta skriva hur hon mår :)
tack för allt stöd å alla bra tips! det känns bra att så många bryr sig om lillan.. om är som en bäbis här i familjen.. jag väntar själv barn nr 2 i september, så alla mina mamma-hormoner svämmar ut över Selma kan jag lova.. jag grät en skvätt när veterinären sa att hon trodde att allt skulle fixa sig :-[
 jag behövde inte ens betala! himla fin veterinär de där..
Många minnen väcks till liv av Selma.. jag hade ett lamm när jag var 12 år.. jag matade å matade å gick hem från skolan på lunchen för att sköta om honom å ge faska.. han växte upp till en stor bagge som,trots att han återinfördes i en flock hos en granne sen, alltid blev glad att se mig.. tyvärr lånade jag en gång ut honom till fel bonde för avel.. när jag skulle hämta hem honom efter betäckningarna fanns han inte mer..då hade bonden slaktat honom!!!! utan att säga något till mig... jag kunde inte fatta hur en människa kan vara så grym.. det kändes som att ha förlorat hjärtat!
jag grät mig genom många långa månader.. så jag har bestämt att ALDRIG skicka iväg selma nånstans.. om hon behöver får-kompisar sen så köper jag får!  hon ska bo här tills hon blir gammal.. punkt slut!
så nu hoppas jag bara så innerligt att hon får leva å må bra..
tänk att man kan älska ett litet ull-troll så mycke!  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

772 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser