Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekonomisk uträkning för slakttuppar  (läst 1057 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Ekonomisk uträkning för slakttuppar
« skrivet: 19 okt-23 kl 08:28 »
Varje år föder jag upp tuppar för slakt. Har aldrig riktigt tänkt vad det kostar. Men i år tänkte jag räkna ut det så där på en höft.
Jag kläckte 2 gånger vid påsk. Sista kläckningen exakt på påsk.
Fick ut 25 tuppar och ungefär samma mängd höns.
Säljer unghönsen då jag ej har behov av dessa.
Köper alltid edel kycklingstart då jag finner detta överlägset bäst. Små pellets och dom växer bra.
Sen köpte jag allt på granngården.
Granngården ca 10 000 kr bas och kalkontillväxt
Edel upp till 2000 kr.
Unghönsen såldes för runt 5000 kr
Utgift kvar ca 7000 kr

Nu vägde jag inte alla men tyngsta vägde 4,2 kg levande. Dom 2 minsta vägde ca 1,8 slaktad. Snittet var ca 3,5 kg levande och 2 kg slaktad
Fick ut att levande kostnad var ca 60 kr/kg och slaktad kostnad drygt 100 kr/kg
Uppfödningstid drygt 6 månader
Ras: blandras med bas av Skånskblomme
Nu fick tupparna även annat så som äpplen (många hinkar), kokt potatis, hushållsrester från flera hushåll,  1-2 st 20 liters hinkar rivet gräs varje dag. Deras egna röda vinbär, dom har 3 st buskar i hagen.

Slutsats. Även om man köper allt foder så finner jag att det är värt kostnaden. Inte mycket i affärn man finner under 100 kr kilot. Blandfärs kanske.

Bör tänka på inflation i år. Hönsfodret har ju gått upp från 155 kr säcken till 225 kr (sist jag köpte, köper mycke så jag slipper resa till stan mer än en gång i kvartalet). Så utan inflation blir det lite billigare.

Jag trodde faktiskt det skulle vara det dubbla eller tredubbla. Väldigt positivt överaskad.
Tänker att läsningen kan vara av intresse för någon som funderar men är rädd för den eventuella kostnaden.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Ekonomisk uträkning för slakttuppar
« Svar #1 skrivet: 19 okt-23 kl 10:00 »
Som du ser i din uträkning blir det rätt dyrt i alla fall, även om det kunde varit värr. Det gäller att man tycker det är kul.

Vi som kör med vete som bas får ju ner kostnaden en hel del jämfört med din kalkyl, men gratis är det inte här heller. Jag är emot köpefodret egentligen, för man har inte samma koll på vad de äter, men onekligen växer de bra på det. Vi behöver odla mer för att få balans i vår djurhållning...


mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Ekonomisk uträkning för slakttuppar
« Svar #2 skrivet: 19 okt-23 kl 10:20 »
Som du ser i din uträkning blir det rätt dyrt i alla fall, även om det kunde varit värr. Det gäller att man tycker det är kul.

Vi som kör med vete som bas får ju ner kostnaden en hel del jämfört med din kalkyl, men gratis är det inte här heller. Jag är emot köpefodret egentligen, för man har inte samma koll på vad de äter, men onekligen växer de bra på det. Vi behöver odla mer för att få balans i vår djurhållning...

Dyrt jämfört med vad?
Du kan inte jämföra gödkycklingarna på affärn med lantras.
Så vad jämför du med?

Poängen för mig var att veta vad det faktiskt kostar att köpa allt. Det är vad majoriteten av folk gör. Dom enda prisjämförelsena jag sett är mot broiler gödkyckling. En ras jag inte vill ta på med tång ens.
Normalt är det andra sorterings potatis, fisk och gräsmatta. Dock edel kycklingstart dom 2 första månaderna. Det fuskar jag inte med.

Innan jämförde jag vad det skulle ha kostat att köpa alla olika sädslag mot pellets. Det blev inte billigare utan dyrare.
Ska man börja odla allt som behövs behöver man lägga in i kalkylen kostnad för det också. Dom flesta bönder går ju back pga just dom kostnaderna. Traktor, utsäde, bränsle, gödsel eller hyra in boskap som då också tillkommer stängselkostnader.
Även om man hyr in all hjälp så tillkommer ärrende för åker 1500 kr hektarn. Hur många hektar behöver man för att odla allt? En hektar av varje kanske. Det blir snabbt dyrare än pellets för 25 tuppar.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Ekonomisk uträkning för slakttuppar
« Svar #3 skrivet: 19 okt-23 kl 13:59 »
Spannmål kostar kring 2 kr kilot, pellets 15 kr. Ser inte hur det kan vara billigare med pellets, ens med ditt pris på 11 kr.

Vad man jämför med för kött och hur man värderar det från egna djur varierar kraftigt. Det går fortfarande att köpa svenskt nötkött för 100 kr kilot, och då behöver man inte tanka gräsklipparen, pumpa upp vatten och framför allt inte lägga tid på att fodra, gödsla ut och slakta. Så det beror på från vilket håll man ser det när man jämför. Jag tycker att det är dyrt med 100 kr kilot eftersom jag hamnar på 50 kr kilot på mina djur om jag räknar som du (och jag räknar väl så också), bara penningutlägg. Jag köper också vildsvin för 50 kr kilot. Så det är mitt sätt att se det. Sedan att köttet kanske är värt 200 kr kilot för att det är från djur som inte fått mediciner, okontrollerat foder och de har haft ett gott liv, det är en annan sak.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Ekonomisk uträkning för slakttuppar
« Svar #4 skrivet: 30 okt-23 kl 18:43 »
Sedan att köttet kanske är värt 200 kr kilot för att det är från djur som inte fått mediciner, okontrollerat foder och de har haft ett gott liv, det är en annan sak.

Det är väl det som är allas mål och poängen med det hela.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser