Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skörd och tröskning av rödklöver  (läst 3008 gånger)

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Skörd och tröskning av rödklöver
« skrivet: 21 jul-18 kl 16:30 »
Hur går det till att få egna fröer av rödklöver är det något man kan göra småskaligt?
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Skörd och tröskning av rödklöver
« Svar #1 skrivet: 21 jul-18 kl 19:32 »
Fröna är extremt svårtröskade, fröna släpper inte blomman. Du kan tröska som vanligt med skördetröska som klarar gräsfrö men behöver sen en klövernötare och det finns på renserierna storskaligt.
Då man tröskade själv, typ 1800-tal så torkade man blommorna så gott det gick, la allt i en madrass och sov på den över vintern så hade det mesta av fröna lossnat till nästa vår när sådden skulle ske

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
SV: Skörd och tröskning av rödklöver
« Svar #2 skrivet: 22 jul-18 kl 00:11 »
i vilket skede ska blomorna vara när dom skördas?
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

 

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Skörd och tröskning av rödklöver
« Svar #3 skrivet: 22 jul-18 kl 16:12 »
Mogna. När de rosaröda bladen i blomman blivit bruna som papper och undre delen av blomhuvudet börjar se mindre grönt och färskt ut. Den delen av blomman blir inte så torr och papperslik. Ta ett blomhuvud mellan händerna och gnugga hårt och titta på färgen på fröna du får fram, är de mörka så är fröet moget

Repa av blomhuvudena från resten av klöverväxten och förvara dem utbredda för att torka efter och förvara sen blommorna luftigt i jutesäck eller liknande inte i täta burkar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

765 gäster, 2 användare
xaelanar, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser