Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmningskompost som värmekälla?  (läst 5982 gånger)

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
Uppvärmningskompost som värmekälla?
« skrivet: 30 okt-19 kl 21:10 »
Antingen för växthus eller kanske för nåt annat skulle man väl åtminstone i någon mån kunna lägga en kompost i närheten eller rent av under det område man vill ha uppvärmt. Om man inte lägger den under så behöver man väl på ett eller annat sätt leda värme vilket kanske inte är så enkelt  -  åtminstone om man vill undvika att transportera luft och därtill lukt från komposten. Men, åtminstone om man låter komposten värma underifrån, så bör det väl kunna föra en del problemlösning med sej?

Känner någon till några böcker eller så om detta  -  typ om hur man gör det på bra sätt?

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #1 skrivet: 31 okt-19 kl 08:23 »
Nyckelhål bygger väl på den principen, också i lådor odlar man ofta så. Googla på varmbädd/varmbänk så hittar du info!
Ingen människa är illegal

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #2 skrivet: 31 okt-19 kl 23:08 »
Nyckelhål bygger väl på den principen, också i lådor odlar man ofta så. Googla på varmbädd/varmbänk så hittar du info!
Tack, det stämmer. Då kanske jag ska leta runt efter "varmbädd under växthus" eller nåt, också. Kollar antagligen det så småningom.

/Fast vad  betyder "nyckelhål" i det här sammanhanget?

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #3 skrivet: 01 nov-19 kl 07:53 »
Nyckehålsbädd :) https://www.land.se/tradgard/odla-i-nyckelhalsbadd/

Kan säkert funka i växthus, men har svårt att tro att en bädd/komposten klarar av att värma upp hela utrymmet, ofta är det väl just jorden som blir varm. Och även om det skulle vara över 40 grader som potentiellt kan få värma upp växthuset, måste det nog vara väldigt välisolerat för att göra en skillnad, föreställer jag mig. Men kanske då med mikroklimat - en odlingsväv eller något som monteras upp en bit över växterna så att värmen hålls kvar där den behövs, kanske.
Ingen människa är illegal

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #4 skrivet: 01 nov-19 kl 18:04 »
Sara Bäckmo vet jag har gjort varmbänk i sitt växthus med gott resultat. Vill du ha mycket värme så gör du den med hästskit. Lägg skiten i en pallkrage. Blöt upp hästskiten med varmt vatten och trampa runt i den till det blir en gegga, den kommer nu att bli ordentligt varm.
kretslopp

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #5 skrivet: 01 nov-19 kl 19:05 »
Nyckehålsbädd :) https://www.land.se/tradgard/odla-i-nyckelhalsbadd/

Kan säkert funka i växthus, men har svårt att tro att en bädd/komposten klarar av att värma upp hela utrymmet, ofta är det väl just jorden som blir varm. Och även om det skulle vara över 40 grader som potentiellt kan få värma upp växthuset, måste det nog vara väldigt välisolerat för att göra en skillnad, föreställer jag mig. Men kanske då med mikroklimat - en odlingsväv eller något som monteras upp en bit över växterna så att värmen hålls kvar där den behövs, kanske.

Tack Om man ska få ett helt växthus varmt med hjälp av det kanske man ville ha flera nyckelhål, typ. Eller som du skrev välisolerat.  Möjligen skulle man kunna ordna någon slags täckning av växthuset om nätterna i stället, eller ett slags mellanting. ...

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #6 skrivet: 01 nov-19 kl 19:07 »
Sara Bäckmo vet jag har gjort varmbänk i sitt växthus med gott resultat. Vill du ha mycket värme så gör du den med hästskit. Lägg skiten i en pallkrage. Blöt upp hästskiten med varmt vatten och trampa runt i den till det blir en gegga, den kommer nu att bli ordentligt varm.

Tack. Det är en bra utgångspunkt då alltså, att det är bland det varmaste. Man kanske kan blanda det med en del annat. Det finns väl en massa olika kombinationer som värmer olika mycket och olika länge. Tack.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #7 skrivet: 01 nov-19 kl 20:34 »
Läste om att man förr värmde upp orangerier med hjälp av hästskit.

Man hade en kulvert med tunnt tak där man körde in hästskiten som fick brinna där under vintern.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #8 skrivet: 01 nov-19 kl 20:47 »
såg ett yt-klipp där en person hade en vedkamin inne i ett växthus men som jag kommer ihåg det slutade använda efter att han slängt en stor hög med löv på en av växthusets sidor och gjort ett hål in, det blev tydligen helt tillräckligt.

edit, jaha det ploppade upp på startsidan @youtube när jag loggade in nyss så antar det är meningen att jag skulle dela med mig i Jesus namn


https://www.youtube.com/watch?v=lIzWgBWF3SQ

en av kommentarerna:


Try filling large pkastic bags with leaves, a quart of cheep soda and a little cow manure ,  Tye up end and place thru out green house. Heat will come up after 30 days and last about 60 days. You will have good compost for spring  plants. The large compost pile cant be managed very well but having mulched leaves and introducing  the soda and started  when the  heat is needed works well.
« Senast ändrad: 02 nov-19 kl 11:18 av sakletaren »

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #9 skrivet: 02 nov-19 kl 14:15 »
Läste om att man förr värmde upp orangerier med hjälp av hästskit.

Man hade en kulvert med tunnt tak där man körde in hästskiten som fick brinna där under vintern.

Till och med orangerier, ja! Tack!

Minns du möjligen var du läste det?

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #10 skrivet: 02 nov-19 kl 14:15 »
såg ett yt-klipp där en person hade en vedkamin inne i ett växthus men som jag kommer ihåg det slutade använda efter att han slängt en stor hög med löv på en av växthusets sidor och gjort ett hål in, det blev tydligen helt tillräckligt.

edit, jaha det ploppade upp på startsidan @youtube när jag loggade in nyss så antar det är meningen att jag skulle dela med mig i Jesus namn


https://www.youtube.com/watch?v=lIzWgBWF3SQ

en av kommentarerna:


Try filling large pkastic bags with leaves, a quart of cheep soda and a little cow manure ,  Tye up end and place thru out green house. Heat will come up after 30 days and last about 60 days. You will have good compost for spring  plants. The large compost pile cant be managed very well but having mulched leaves and introducing  the soda and started  when the  heat is needed works well.
Tack!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #11 skrivet: 02 nov-19 kl 15:07 »
Till och med orangerier, ja! Tack!

Minns du möjligen var du läste det?

Ett utanför Stockholm hade det och något i London.
Problemet i dag är att få ihop tillräckligt stor mängd dynga och att få till logistiken med att fylla och tömma.

Var jag läste det minns jag inte.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #12 skrivet: 02 nov-19 kl 17:18 »
En bra varmbänk kan vad jag vet bara göras med hästskit. Den kan göras i drivbänk utomhus eller i växthus. När varmbänken gått igång kan du strö på jord och så även det som är köldkänsligt.
kretslopp

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #13 skrivet: 02 nov-19 kl 20:20 »
Ett utanför Stockholm hade det och något i London.
Problemet i dag är att få ihop tillräckligt stor mängd dynga och att få till logistiken med att fylla och tömma.

Var jag läste det minns jag inte.

OK.

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #14 skrivet: 02 nov-19 kl 20:22 »
En bra varmbänk kan vad jag vet bara göras med hästskit. Den kan göras i drivbänk utomhus eller i växthus. När varmbänken gått igång kan du strö på jord och så även det som är köldkänsligt.

Det var synd, tycker jag, om det stämmer att det är enda möjligheten, tycker jag.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #15 skrivet: 03 nov-19 kl 13:05 »
Sara Bäckmo vet jag ställde ut sopsäckar hos grannarna som dom fyllde med hästaskit. När dom var fulla hämtade hon dom.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #16 skrivet: 03 nov-19 kl 17:51 »
Jag läste om ett frigångsstall med kor där man använde djupbäddens betongplatta med ingjutna slangar till att värma upp vattnet i värmesystemet till 40c innan det gick in i pannan.
På det sättet sparade man en hel del energi.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #17 skrivet: 04 nov-19 kl 21:37 »
Jag använder hönsskit och ströet i hönshuset, samt en del hö till varmbänk. Glasfönster över förstås. Sår rädisor, sallad, spenat i slutet av mars, börjar skörda i andra halvan av april. Stockholm breddgrad. Så hönsskit funkar också.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #18 skrivet: 05 nov-19 kl 05:18 »
utedass precis bredvid växthuset.  Yess

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #19 skrivet: 05 nov-19 kl 19:18 »
Finns det någon som känner till annat än avföring som alstrar åtminstone rättså bra med värme?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #20 skrivet: 05 nov-19 kl 20:18 »
Ja då, all nedbrytning av organiskt material alstrar värme, även helt vanlig kompostering av t ex trädgårdsavfall eller matavfall. Det är lugnt, du måste inte använda bajs  Yess .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #21 skrivet: 05 nov-19 kl 20:34 »
Som sagt det mesta organiska materialet alstrar värme.
Men fekalier ger mest värme, väldigt mycket mer värme än växtmaterial.

Det är därför man tex använder häatdynga den ger den bästa värmen och mest lagom gödning till växterna.
Stora mängder hönsgödsel fräter nästan sönder rötterna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #22 skrivet: 06 nov-19 kl 10:44 »
Gödsel av olika slag kan man kanske lägga under annat material. Det vet jag att en del gör, i olika sammanhang. T.ex. för kompostmaskodling ska det kunna fungera för att skapa en lagom temperatur t.ex. bland organiska hushållssopor ovanför som man lägger överst (där maskarna enligt vad som påstås väl ändå är benägna till att hellre vistas än längre neråt (eller hur?).




Ja då, all nedbrytning av organiskt material alstrar värme, även helt vanlig kompostering av t ex trädgårdsavfall eller matavfall. Det är lugnt, du måste inte använda bajs  Yess .
Det är inte så jag menar. Som jag väl antytt med min trådstart tar jag det på som troligt att kompost i allmänhet avger nånting av värme. Vad jag undrar är mer specifikt, om det finns något (annat, nu) som är extra bra för det eller bra att kombinera med det ena eller andra.


Som sagt det mesta organiska materialet alstrar värme.
Men fekalier ger mest värme, väldigt mycket mer värme än växtmaterial.

Det är därför man tex använder häatdynga den ger den bästa värmen och mest lagom gödning till växterna.
Stora mängder hönsgödsel fräter nästan sönder rötterna.
Jag har hört att en del avföringstyper  -  t.ex. från får, tror jag   -  kan det va bra att låta den ligga (typ en torktid eller nåt), innan man använder den. Gäller nåt sånt möjligen även för hönsens?





teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #23 skrivet: 06 nov-19 kl 11:38 »
Ett svensk exempel på ett stall som värms via vattenslingor i gödselplattan: https://www.helahalsingland.se/artikel/skitvarmt-i-travstallet

Den här tråden kom väldigt lägligt för mig då jag faktiskt igår satt och läste på och räknade på en liknande lösning då jag precis ska göra en ny gödselplatta. Man bör kunna få ut ca 300 watt värme per ton gödsel när den brinner som bäst vilket skulle räcka gott till alla uppvärmda rum i mitt stall. Jag tänkte dock börja lite enkelt och endast värma tvättstugan som ett första test. I första skedet gjuter jag in 100-200 meter pexslang i gödselplattan på 64 m2. Jag får fundera lite mer på hur jag placerar slingorna i plattan då den inte kommer vara full hela vintern. Jag tror också att jag kostar på mig 10 cm isolering under plattan. Då borde jag kunna få ut mer värme samtidigt som vattenslingorna inte behöver ligga lika nära varandra (kortare slang).

Från plattan drar jag en isolerad kulvert in till stallets tvättstuga. I tvättstugan sätter jag ett stort vattenburet element samt kopplar in cirkulationspump, påfyllning och avluftning av systemet. Jag skulle inte tro att jag behöver något expansionskärl i detta skede men det får jag räkna på. Termostat behövs inte i första skedet då främsta funktionen med tvättstugan är att agera torkrum. Det kan alltså inte bli för varmt i rummet samtidigt som inkommande vatten aldrig kommer kunna bli mycket mer än 60 grader. Om allt faller väl ut bygger jag ut med fler element i stallet och om det skulle visa sig att jag ändå har överskottsvärme så får jag koppla in en ackumulatortank för att värma tappvarmvatten också. Kommer förmodligen behövas en elpatron för att toppa upp värmen men det är ändå bättre än att som nu ha en varmvattenberedare som värmer kallt vatten.

Jag tar gärna emot kommentarer på mina planer. Den som vill läsa mer om ämnet kan göra det på engelska. Googla på "compost heat recovery" så får ni upp allt från bloggar till videoklipp och ett antal forskningsbaserade rapporter.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #24 skrivet: 06 nov-19 kl 12:30 »
Gödsel av olika slag kan man kanske lägga under annat material. Det vet jag att en del gör, i olika sammanhang. T.ex. för kompostmaskodling ska det kunna fungera för att skapa en lagom temperatur t.ex. bland organiska hushållssopor ovanför som man lägger överst (där maskarna enligt vad som påstås väl ändå är benägna till att hellre vistas än längre neråt (eller hur?).



Det är inte så jag menar. Som jag väl antytt med min trådstart tar jag det på som troligt att kompost i allmänhet avger nånting av värme. Vad jag undrar är mer specifikt, om det finns något (annat, nu) som är extra bra för det eller bra att kombinera med det ena eller andra.

Jag har hört att en del avföringstyper  -  t.ex. från får, tror jag   -  kan det va bra att låta den ligga (typ en torktid eller nåt), innan man använder den. Gäller nåt sånt möjligen även för hönsens?

I allra högsta grad för hönsen.
Och man ska inte använda speciellt mycket i odlingen då det är enorm fart i den.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #25 skrivet: 06 nov-19 kl 21:22 »
Ett svensk exempel på ett stall som värms via vattenslingor i gödselplattan: https://www.helahalsingland.se/artikel/skitvarmt-i-travstallet

Den här tråden kom väldigt lägligt för mig då jag faktiskt igår satt och läste på och räknade på en liknande lösning då jag precis ska göra en ny gödselplatta. Man bör kunna få ut ca 300 watt värme per ton gödsel när den brinner som bäst vilket skulle räcka gott till alla uppvärmda rum i mitt stall. Jag tänkte dock börja lite enkelt och endast värma tvättstugan som ett första test. I första skedet gjuter jag in 100-200 meter pexslang i gödselplattan på 64 m2. Jag får fundera lite mer på hur jag placerar slingorna i plattan då den inte kommer vara full hela vintern. Jag tror också att jag kostar på mig 10 cm isolering under plattan. Då borde jag kunna få ut mer värme samtidigt som vattenslingorna inte behöver ligga lika nära varandra (kortare slang).

Från plattan drar jag en isolerad kulvert in till stallets tvättstuga. I tvättstugan sätter jag ett stort vattenburet element samt kopplar in cirkulationspump, påfyllning och avluftning av systemet. Jag skulle inte tro att jag behöver något expansionskärl i detta skede men det får jag räkna på. Termostat behövs inte i första skedet då främsta funktionen med tvättstugan är att agera torkrum. Det kan alltså inte bli för varmt i rummet samtidigt som inkommande vatten aldrig kommer kunna bli mycket mer än 60 grader. Om allt faller väl ut bygger jag ut med fler element i stallet och om det skulle visa sig att jag ändå har överskottsvärme så får jag koppla in en ackumulatortank för att värma tappvarmvatten också. Kommer förmodligen behövas en elpatron för att toppa upp värmen men det är ändå bättre än att som nu ha en varmvattenberedare som värmer kallt vatten.

Jag tar gärna emot kommentarer på mina planer. Den som vill läsa mer om ämnet kan göra det på engelska. Googla på "compost heat recovery" så får ni upp allt från bloggar till videoklipp och ett antal forskningsbaserade rapporter.
Tack. Det var intressant. Lycka till!

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #26 skrivet: 06 nov-19 kl 21:24 »
I allra högsta grad för hönsen.
Och man ska inte använda speciellt mycket i odlingen då det är enorm fart i den.
OK. Tack.

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
SV: Uppvärmningskompost som värmekälla?
« Svar #27 skrivet: 09 nov-19 kl 10:28 »
Det är kväve-kolbalansen samt syretillförseln som behövs för att få en ordentligt varm kompost. T.ex. djurgödsel, men också bönor har mycket kväve. Någon har tipsat om vallört som väldigt bra för att få det varmt också.
                                                                   Yess

Nu har jag inget som säger att djurgödsel inte kan vara bra, men annat är viktigare. Man ska vända (för att föra in syre) ju vända tillräckligt ofta, bland annat. Även utan djuravföring verkar det gå att få till kanske 50 grader, eller mer, i komposten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser