Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket måste man mjölka för att kunna mjölka?  (läst 7371 gånger)

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten
Vi har en get som fått killing i år och jag har sen någon vecka mjölkat henne. Jag är dock mycket ovan (handmjölkade senast för 18 år sen före detta och då ko, inte några sådana här pyttespenar. ;)) och får inte ut många deciliter innan jag har kramp överallt och ger upp.

Nu har vi igår skilt av hennes killing och jag undrar om det är allt eller inget, dvs måste jag få ut en liter eller två om dagen eller vad det nu kan vara och annars låta henne gå i sin, för hennes skull? Jag blir ju sakta bättre på att mjölka helt klart men jag vill inte att det ska vara ännu mer på hennes bekostnad även om hon faktiskt på en vecka gått från förvånat krumbuktande till att stå lös och stilla medan jag mjölkar.

Tack på förhand!
//Zadie
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur mycket måste man mjölka för att kunna mjölka?
« Svar #1 skrivet: 29 jul-12 kl 15:34 »
Hej och välkommen till gettavlan :) !

För att vara snäll mot både dig själv och geten ska du bara använda precis så mycket kraft som behövs för att mjölken ska komma ut, tar du i hårdare kan geten få ont och du själv med. Sen är det ansträngande i början att mjölka, speciellt om det är en get som mjölkar mycket.
Om du tycker att det blir för jobbigt att mjölka juvret tomt två gånger om dagen (eller hur ofta du mjölkar), kan du låta killingen gå med geten halva dygnet, antingen på dagen eller natten. Har killingen varit avskild från mamma på dagen mjölkar du på kvällen och släpper sedan in killingen. Då räcker det att mjölka en gång per dygn, och det blir heller inte så mycket, men då vill det ju till att killingen fortfarande är intresserad av att dia.
Vill du fortsätta ha killingen skild från geten är det nog bara till att mjölka ur det geten har att bjuda, sina henne under sommaren är nära nog ogörligt.
Hur mycket mjölk geten ska ge för att du ska tycka det är mödan värt att ta hand om mjölken avgör du själv. Dock brukar getterna mjölka som bäst nu på sommarbetet!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur mycket måste man mjölka för att kunna mjölka?
« Svar #2 skrivet: 29 jul-12 kl 15:42 »
Välkommen från mig också!  :D

Om du har mjölkat kor, så antar jag att du kan det grundläggande med hygien, aldrig lämna en skvätt åt bakterier att växa i medan slutmuskeln sluter sig (1/2 timme) och hur man gör för att få ut mjölken.  Men kor är avlade för att passa maskiner, getters spenar kan se ut lite hur som helst, om dom inte kommer från en getgård.  Är spenarna väldigt små?  Om det är tumme-och-pekfinger som gäller, så får även jag kramp ganska fort ...  :P  Kul att din get accepterar att du mjölkar, det är alltid trevligare med lös get som står still, än hålla på och bråka.

  Varför har du skiljt ifrån killingen?  Getter brukar vänja av sina ungar själva.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten
SV: Hur mycket måste man mjölka för att kunna mjölka?
« Svar #3 skrivet: 29 jul-12 kl 16:45 »
Tack för både välkomnandet och era svar! :)

De är separerade då killingen i fråga går med en 5-månaders bock som igår skiljdes från både sin getfamilj och kom till oss. Vi har inte bestämt oss om flocken skall gå i lag året om eller ej så den intiala planen är att hålla dem separerade till oktober någon gång till att börja med. Sen är den lille redan mer intresserad av att sätta på mamma än att dia så det är inte mycket han hjälper till på mjölk-fronten heller!

Fina Svanevit ger massa mer än som är mödan värt, det är mer att jag inte orkar hålla på tills det är tomt eller ens ser speciellt mycket mindre ut och det ser inte skönt ut för henne att vara så stinn. Jag tar inte i alls och det behövs verkligen inte heller. Det är nog mer ovana, bristande teknik och gamla skador som är problemet - jag känner tyvärr av samma kramper i handen när jag gör andra saker som är repetitiva.

Spenarna är.. väldigt små ja, det är tumme och pekfinger som gäller. Damen är 1 år och har första killingen och hon mjölkades inte före hon kom hit, jag får kämpa på och sätta mitt hopp till att hon och de andra får riktigt giriga killingar nästa år som kan dra ut dem lite åt mig. ;)

Jag har bara provat på att mjölka kor, inte fått ett jota utbildning vad jag kan minnas. Det enda jag gör för hygienen är annars att ha rena händer, ren spann och så torkar jag rent spenarna med en ren trasa samt mjölkar några tag innan jag börjar fylla spannen. Jag försökte hitta mer information om hygien kring mjölkning och specifikt slutmuskel-relaterat men lyckas inget vidare varför jag passar på att fråga. :)

Trollmor, du menar inte att jag måste mjölka juvret tomt va utan bara att tömma själva ehrm.. mjuka lösa spen-delen så att säga? Det har jag faktiskt försökt i så fall fast utan att ha någon aning om att det var bra, mer som en tvångstanke jag utvecklat på kort tid. :D Men om det är viktigt måste jag givetvis förkovra mig mer om detta och se till att jag gör det på rätt sätt också.

Pust, jag får väl vara glad ändå att det bara är ett och inte fyra stora juver där ute och hägrar då de andra tre skulle vara dräktiga enligt tidigare ägare, men inga killingar har anlänt.

//Z
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

kogubbe

  • Inlägg: 9
    • Västerbotten
SV: Hur mycket måste man mjölka för att kunna mjölka?
« Svar #4 skrivet: 29 jul-12 kl 17:40 »
Läser om dina problem....men om du släpper in killingen till geten medan du är i lagårn och passar dem.....diar han inte då??  Du behöver inte alls mjölka henne tom....men du måste ha koll på henne så hon inte får juverinflamation,  mastit. Undvik tumme-pekfingermjölkning, sk stripmjölkning. Det sliter på slemhinnan inuti spenen och kan ge skador. Låna och läs Erik Sjödins bok "Getter, avel, utfodring, skötsel och ekonomi". ISBN 91-36-01186-X . Den behandlar det allra mesta betr getter, däribland mjölkningsteknik. Du kan ochså läsa facklitt om mjölkkor, tex Maria Nilssons bok "Mjölkkor". Den behandlar också mjölkning, om än av kor....men det är i princip samma sak. Lycka till!!!

Sussilo

  • Gäst
SV: Hur mycket måste man mjölka för att kunna mjölka?
« Svar #5 skrivet: 29 jul-12 kl 17:48 »
Instämmer i välkommenkören, Zadie :)!

Hur gammal är hennes killing? Bockkillingarna kan ibland börja leka "häradsbetäckare" redan när de är ett par dygn gamla.  Men det låter mycket jobbigt för dig att mjölka geten och har man värk är små spenar rena mardrömmen! Varför inte låta geten och killingen träffas ett par ggr/dag så den kan sköta mjölkningen? Du kan ju övervaka dessa matstunder så de inte leder till något annat ...(:)!

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten
SV: Hur mycket måste man mjölka för att kunna mjölka?
« Svar #6 skrivet: 29 jul-12 kl 18:32 »

Hej igen och tack för fler svar!

Mina första mjölknings-försök så körde jag metoden att trycka lätt uppåt i juvret och låsa mjölken mellan tummen och pekfinger och sluta handen om ni förstår. Det känns dock mindre effektivt och mest som jag nyper henne i det superstinna juvret. Med tumme- och pekfinger-metoden kan jag ta så otroligt löst och det är bra fart ändå så att säga. Men jag tar till mig att det ändå inte är bra för henne och återgår till att försöka få bättre kläm på den första metoden. :)

Att låta dem träffas är möjligt om man tycker det är okey att den andra bocken går bananas så länge och han kom igår och var väldigt stressad vid ankomsten så jag vill gärna se att han slår sig till ro. Men lillen tar ändå bara några klunkar och sen klättrar han istället, om inte mamma redan gått iväg då hon nog är lite less honom. Killingen är 2,5 månader. Kan ju prova ha några mjölk-träffar med dem utanför hagen så den andra bocken ser dem och så hålla mor, kanske är lillen riktigt mjölksugen nu när de varit ifrån varandra ett dygn.

Men min initiala frågeställning som jag inte lyckades formulera särskilt väl var alltså om jag med mitt mjölkande utan att lyckas mjölka särskilt mycket snarare gör att hon har mjölk längre och går sådär stinn på grund av mig. Om det ändå är osannolikt att hon sinar under sommaren resonerar jag dock som så att jag kämpar på och passa på att öva på allt från mjölkning till ost-tillverkning så jag har mer vana till våren. Jag vill ju faktiskt bli bra på det här med att mjölka för både min och getternas skull! :)

Sidospår ang mastit; jag har noga studerat mjölken (lukt, smak, eventuella klumpar), juvrets och spenarnas form (jämt och fint, inga knölar) samt att jag analyserar eventuellt krumbuktande och försöker utröna om något gör ont eller bara är ovant. Nu när vi lärt känna varandra lite kan jag konstatera att det verkar som om hon är lite öm i början men så fort vi kommer igång och värsta trycket släpper så står hon nästan helt still och funderar på livet eller vänder sig bak och kikar vad jag pysslar med. :) Vad kan jag mer göra för att hålla utkik efter mastit?

//Zadie - som just provsmakade sin allra första enkla färskost. Himmelskt gott, tack för det Svanevit! :)
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Sussilo

  • Gäst
SV: Hur mycket måste man mjölka för att kunna mjölka?
« Svar #7 skrivet: 30 jul-12 kl 10:25 »
Denna har visat förr men tål kanske att ses igen  :)?
Scrolla ner till "The glove lesson"

http://fiascofarm.com/goats/how_to_milk_a_goat.htm

« Senast ändrad: 30 jul-12 kl 10:28 av Sussilo »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur mycket måste man mjölka för att kunna mjölka?
« Svar #8 skrivet: 30 jul-12 kl 23:46 »
Självklart är du välkommen, Zadie, och Kogubbe också!  :D

  Eftersom vi befinner oss i "rötmånaden" (en period av året som tenderar att förlängas av klimatförändringarna) och många mikrober tycker att mjölk är mums, så brukar man vilja att juvret är tomt medan slutmuskeln drar ihop sig.  Det tar ungefär en halv timme efter att man slutat mjölka.  Din "tvångstanke" är nog helt riktig!

  Fina Svanevit, vilket vackert namn!  Dessvärre kan jag inte ge mycket hopp om att spenarna kommer att tänjas ut med åren.  Jo, litegrand, men inte så mycket så att det kommer att göra någon skillnad för dig.

  Din hygien runt mjölkningen verkar vara helt enligt läroboken.  På getter kan man börja mjölka direkt utan att vänta på att mjölken ska "släppas ner".  Kor behöver en hel minut på sig för att "fatta" att det är mjölkning på gång.

  Kogubbes förslag att släppa in killingen en liten stund under övervakning kan ju vara en idé.  Men då krävs just övervakning ...  En bockkilling är snabbare i vändningarna än en kalv.  Mycket snabbare.  :o

  Det kogubbe säger om stripmjölkning är både riktigt och viktigt.  Men det gäller normalstora spenar.  Fina Svanevits spenar är uppenbarligen omkring 1 - 2 centimeter långa!  Eller?  Hur långa är spenarna?

  Det låter som att du har haft turen att få tag på en get som har förmåga att ge dig mycket av det du efterfrågar - mjölk!  Som det låter, är juvret friskt, och din kommunikation med geten verkar fungera.  Hon låter dig mjölka, trots att det tydligen är en ny erfarenhet för henne.

  Du kan ge henne lite godis att pyssla med medan du mjölkar.  Om du lägger det ovanpå lite gräs eller hö så blir det ett "korsord för getter".

  Du får väl tänka på den goda osten när det är jobbigt att mjölka.  Fias Co Farms hemsida tål att länkas till många gånger.  "Lektionen med handsken" är användbar.  Om inte annat kan du lista ut om dina händer tål handmjölkning över huvud taget.  Det finns maskiner även för getmjölkning.

Liten överkurs:

  Getter saknar den förträngning av spenkanalen som kor har i övre delen av spenen.  En ko måste man förbereda på att man tänker mjölka henne.  En get är mera "med" och släpper ner mjölken direkt när man börjar.

  För min del tycker jag att hemsidan Fias Co Farm och Mackenzies bok Goat Husbandry överglänser Erik Sjödins bok Getter.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten
SV: Hur mycket måste man mjölka för att kunna mjölka?
« Svar #9 skrivet: 04 aug-12 kl 11:17 »

Hej igen,

Stort tack för tips, stöd och hjälp! Hennes spenar är nog 2-2,5cm kanske så säkert inte de pyttigaste som finns, jag tar och undviker stripmjölkning för säkerhets skull då jag fått bättre kläm på den andra taktiken och krampar mindre nu efter lite träning.

Jag har också upptäckt att om jag tar in henne så vi slipper insekter som stör så står hon så stilla att jag kan ställa ner bunken och mjölka med båda händerna och efter lite övning så går det betydligt snabbare och enklare än i början. Sen några dagar mjölkar jag henne tom 2ggr om dagen, whoho!

Både jag och Svanevit tackar och bockar för hjälpen! :)

//Z
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Sussilo

  • Gäst
SV: Hur mycket måste man mjölka för att kunna mjölka?
« Svar #10 skrivet: 04 aug-12 kl 13:29 »
Sen några dagar mjölkar jag henne tom 2ggr om dagen, whoho!
//Z

Att mjölka en get med 2-2,5 cm:s spenar tom kan vara påfrestande. Bra jobbat :D! Stripmjölkning är ett fördärv för spenar och juver och du gör helt rätt i att undvika det. Vilken bra idé att ta in geten vid mjölkningen!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur mycket måste man mjölka för att kunna mjölka?
« Svar #11 skrivet: 04 aug-12 kl 15:58 »
Bra jobbat säger jag också!  Ville du inte prova att betala för dig med en bunke full av omtänksamhet?  Om du inte vill ge henne mjölkdrivande kraftfoder, kan du ju repa lite goda löv eller gott gräs att bjuda på medan du mjölkar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Per Gynt

  • Gäst
SV: Hur mycket måste man mjölka för att kunna mjölka?
« Svar #12 skrivet: 04 aug-12 kl 16:45 »
Ett knippe sly ger getsysselsättning ganska länge....

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur mycket måste man mjölka för att kunna mjölka?
« Svar #13 skrivet: 04 aug-12 kl 16:55 »
Ja, men dom står inte så still då.  Betalning för att man får mjölka bör vara hopsamlad så den är lätt att nå för geten.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Per Gynt

  • Gäst
SV: Hur mycket måste man mjölka för att kunna mjölka?
« Svar #14 skrivet: 04 aug-12 kl 17:02 »
Ett knippe sly är väl också hopsamlat ;D och kan  t.o.m. bindas ihop. Lätt att nå för geten om det hängs eller läggs på rätt sätt framför henne.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur mycket måste man mjölka för att kunna mjölka?
« Svar #15 skrivet: 04 aug-12 kl 17:04 »
Ja, man kan såklart binda fast knippet!  Tänkte jag inte på ...   :-[  Men hon får inte frestas att försöka nå blad på "baksidan", ty då kan hon råka sätta fram ett bakben - kanske mitt i prick ...  :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten
SV: Hur mycket måste man mjölka för att kunna mjölka?
« Svar #16 skrivet: 04 aug-12 kl 17:17 »
Jag har provat mata henne medan jag mjölkar men hon äter ganska stökigt och står inte still många sekunder då. Trollmor, ditt tips om "korsord för getter" fungerar bäst hittills så det plockar jag om inte annat fram igen när de andra damerna ska vänjas vid mjölkning. :)

Jag tar gärna in henne så vi slipper insekter båda två och hon mest bara idisslar och myser lite och sträcker sig efter en och nos-mot-näsa under hela mjölkningen. Hon kommer frivilligt och bryr sig inte det minsta om att de andra blir kvar utanför dörren. Jag fortsätter nog så för vi verkar trivas med det båda två och givetvis får hon både massa beröm och kli samt något gott efteråt! :)
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur mycket måste man mjölka för att kunna mjölka?
« Svar #17 skrivet: 04 aug-12 kl 17:24 »
Det låter faktiskt som om du blivit adopterad.  Stort grattis!  Försök att uppträda som en killing då, så gott du kan!  Prata och blås ut luft genom näsan i hennes päls.  Många getter tycker om när mjölkaren lutar huvudet mot hennes mage.

  Antagligen gäller adoptionen en mjölksäsong (laktation).
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten
SV: Hur mycket måste man mjölka för att kunna mjölka?
« Svar #18 skrivet: 14 aug-12 kl 12:00 »

Haha är det verkligen så det fungerar Trollmor? Är det alltid så om en get accepterar att man mjölkar utan mutor, eller är det beteendet jag beskriver som gör att du menar att hon adopterat mig? Jag som trodde att hon bara tyckte hela grejen var ok och att det var skönt att bli av med mjölken. Hon blir väldigt stinn mellan mjölkningarna och ger runt 1l 2ggr om dagen.

Igen, tusen tack för alla tips. :) Det är känns så bra att mjölka tomt både för hennes skull och för all underbar mjölk. Skönt också att veta att jag grejar det om vi en dag åker på något problem som kräver det!

//Z

Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur mycket måste man mjölka för att kunna mjölka?
« Svar #19 skrivet: 14 aug-12 kl 12:22 »
De flesta vill ha kontant betalt i form av kraftfoder.  Några få tycker det är skönt, och då räcker ju det som muta/betalning.  Ja, det var beteendet som fick mig att tänka på de 4 - 5 gånger under 35 år som jag blivit adopterad.  Men det behöver inte alls vara så.

  Tricket med att luta huvudet mot getens mage är mera allmänt, det fungerar för det mesta.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 3 användare (1 dolda)
TW, Majchristine

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser