Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mjölka mjölkgetter?  (läst 2661 gånger)

mattisvargen

  • Inlägg: 13
    • -
mjölka mjölkgetter?
« skrivet: 06 aug-11 kl 06:15 »
År det som med kor då det gäller mjölkning av getter?
Att man ska mjölka dem morgon och kväll?
(handmjölka)

mvh
Mattisvargen

Gullregn

  • Gäst
SV: mjölka mjölkgetter?
« Svar #1 skrivet: 06 aug-11 kl 07:34 »
Du kan mjölka dom en gång om dagen också.
Jag har praktiserat på getfarm med 4-500 getter och dom gick över till enomdagen,,,

Annie o Kalle

  • Inlägg: 31
  • Getmjölksbönderna
    • Bohuslän
    • www.bergadalen.se
SV: mjölka mjölkgetter?
« Svar #2 skrivet: 06 aug-11 kl 13:24 »
År det som med kor då det gäller mjölkning av getter?
Att man ska mjölka dem morgon och kväll?
(handmjölka)

mvh
Mattisvargen

Jajjamensan! Det spelar ingen roll om du handmjölkar eller mjölkar med maskin, så blir bästa resultatet om du mjölkar 2 gånger om dagen, morgon och kväll. Jag har hört att man även kan mjölka 3 gånger om dagen för att öka produktionen, men det kan medföra en del andra problem. Inget vi själva ha testat. vi själva har mjölkat våra 40 getter för hand i 4 månader tills vi fick igång vår mjölkanläggning. Resultatet med att mjölka maskinellt gav enastående resultat hygienmässigt med filtret och även att det inte kommer luft till mjölken vid mjölkningen. Vid handmjölkning kommer ju alltid en del hårstrån och annat. Tänker mig nu, (vilket jag inte tänkte på då) är att kanske använda mjölkmaskinsfilter och låta den handmjölkade mjölken filtrera några gånger genom det. Hållbarheten blir flera dagar längre. Det kan vara värt att pröva! Lycka till! vill du ha fler tips, gå gärna in på bergadalen.se
Hälsningar
Annie och Gert
Annie och Gert

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: mjölka mjölkgetter?
« Svar #3 skrivet: 06 aug-11 kl 19:29 »
Måste mjölka:  Om juvret blir spänt annars.  Rent djurskydd och juverhälsa!

Kan mjölka:  Om djuret producerar tillräckligt. För egen del lät jag killingarna ha första tjing, och tog det som blev över.  Det brukade bli några liter per dag och get under betessäsongen.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ninna b

  • Gäst
SV: mjölka mjölkgetter?
« Svar #4 skrivet: 07 aug-11 kl 22:11 »
Vi mjölkar 1 gång/dag utan några problem, tvärt om


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 1 användare
Pasi

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser