Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bockar och avkomma  (läst 1427 gånger)

Get-Eva

  • Inlägg: 146
Bockar och avkomma
« skrivet: 17 aug-08 kl 19:14 »
Hej,
Nu undrar jag, eftersom jag skall få hem en bock som skall betäcka mina 30 i november (jag skall i slutänden ha ca 50 mjölkgetter, men är ny på det här). När mina nuvarande killar så kan jag väl inte använda samma bock nästa gång eller...?? (jag har då fått alla jag vill ha förhoppningsvis)
Hur gör alla ni andra som har många getter? Ny bock varje år eller samma bock som ni sedan avlivar avkomman på? (låter hemsk, men man kan ju isåfall inte spara på dom, inavel)
Jag menar, ifall det enbart är mjölken jag vill ha, så spelar det ju ingen roll om jag sedan slaktar alla killingar, eller?

Kan man spara/kastrera den första bocken (han är så go) och låta han gå med den nya i hagen som sällskap eller blir det slagsmål då? Oj,så mycket funderingar...hur har ni andra gjort som har många mjölkgetter??
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: Bockar och avkomma
« Svar #1 skrivet: 18 aug-08 kl 09:13 »
Nej, riktig så många har vi ju inte, men om du har kommit upp i antal du vill ha kan du ju behåller din bock, spara eller sälja dom killingarna efter bocken och "ursprungs-mammor" och slakta alla inavels-killingarna. Du kan kanske  inte  sälja alla getkillingar till liv ändå -då måste du ju slakta getkillingar iaf -med alla bockkillingar.

Jag läste i en bok om en getgård där dom hade två bockar. Ungarna efter den förste blev betäckta av den andre, och dom ungar blev igen betäckt av den förste. Efter några säsonger bytte dom ut båda bockar har jag för mig...

Om bocken betäckar sina döttrar så blir dom killingarna efter pappa/dotter inte missbildade, det är helt vanliga killingarna, lite mindre kanske (vi hade inte så många såna än) -men det funkar.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Bockar och avkomma
« Svar #2 skrivet: 18 aug-08 kl 10:04 »
Sälj alla du kan, ät upp resten och ta getkillingarna sist. Det underlättar försäljning om dom fås märkta och med härstamningen dokumenterad. Även en ett par veckor gammal bockkilling blir ett par middagar, så att hans liv inte kom till spillo. Och tar man dom tidigt så blir det inte såna mängder än annars. Men då på hösten, kan man ge sig den på att man får det där samtalet från en desperat som måste ha bock NU, BUMS! Alltså, när man inte har någon kvar  :)

Du hittar en väg, som du i alla fall hjälpligt kan leva med. Killingarna är nog ofta getbondens både, största glädje och sorg.

ninna b

  • Gäst
SV: Bockar och avkomma
« Svar #3 skrivet: 18 aug-08 kl 10:15 »
Det sägs att man ska ha 3 bockar....om man har 2 så slåss dom bara men om man har 3 så slåss dom 2 medans den 3:e betäcker.

Iaf så har vi 3 bockar men eftersom vi har betesmark en bit hemifrån så har vi låtit dom 2 gå kvar på bete medans den ena har fått komma hem och betäcka dom getter som vi mjölkar. Då har vi liksom använt en ny bock varje år.
Nu är vi så väl försedda med djur så vi planerar inte att lägga på några nästa år utan skicka merparten till slakt och då tycker vi inte det är så nog vilka som betäcker vem. Annars kan man ju alltid spara från dom älsta obesläktade getterna.

Man kan sätta på dom sådana stämpeldynor som man har till baggar och på så sätt se vem som har betäckt vem och spara efter det.

Har man en trevlig snäll bock så ska man vara rädd om honom. Dom blir ju stora personligheter dom där och dom trivs tillsammans

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Bockar och avkomma
« Svar #4 skrivet: 18 aug-08 kl 10:27 »
Det sägs att man ska ha 3 bockar....om man har 2 så slåss dom bara men om man har 3 så slåss dom 2 medans den 3:e betäcker.

Dom är som karlar är mest m.a.o.

De lugnaste gethagarna jag sett är bockhagar där alla har rett ut, vem som är vem i rang. Medans käringarna träter livet ut.

Och se där, ännu en likhet!  ;D

Get-Eva

  • Inlägg: 146
SV: Bockar och avkomma
« Svar #5 skrivet: 19 aug-08 kl 14:49 »
Jaha, där ser man.
Karlar är karlar i alla lägen....eller hur var det?  ;D
Tack för alla tips.
Jag får väl skaffa mig ett par bockar till då till nästa säsong, det kan ju vara kul, vi har plats så får vi se hur det går.

Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser