Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tätt OCH miljövänligt hus  (läst 1192 gånger)

Tätt OCH miljövänligt hus
« skrivet: 18 aug-23 kl 14:35 »
Vi ska bygga ett lågenergihus (med strävan att nå passivhusstandard) i Jämtland i höst. Entreprenören är progressiv och nyfiken, men har begränsad erfarenhet av att bygga passivhus. Nu sitter jag och funderar på hur huset ska bli tillräckligt tätt samtidigt som vi undviker plaster och andra fosilbaserade produkter. Ångbroms och cellulosaisolering är given, men alla skarvar och hål? Runt fönster, där rör kommer upp, hörn osv. Har ni tips på material eller lösningar som gör huset rejält tätt utan att samtidigt tulla på klimatavtrycket?

Tacksam för alla tips!

johber

  • Inlägg: 30
SV: Tätt OCH miljövänligt hus
« Svar #1 skrivet: 18 aug-23 kl 19:47 »
Halmbalshus?

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Tätt OCH miljövänligt hus
« Svar #2 skrivet: 16 jan-24 kl 07:15 »
Halmbalshus?

Vi har byggt halmbalshus men det gick åt väldigt mycket tejp för att lufttäta på insidan mellan stomme och lera. Mycket mer än jag trodde från början.

Vad är det nu igen som gör att det räknas som lågenergi/passivhus? Vi byggde som vi ville lite men hamnade lågt ändå på förbrukning


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Tätt OCH miljövänligt hus
« Svar #3 skrivet: 16 jan-24 kl 07:25 »
Har ni tips på material eller lösningar som gör huset rejält tätt utan att samtidigt tulla på klimatavtrycket?


Lerklining.

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Tätt OCH miljövänligt hus
« Svar #4 skrivet: 16 jan-24 kl 08:04 »
Jag vet inte vad som gäller för lågenergihus, passivhus ska väl klara sig utan uppvärmningssystem: Kroppar och spill från apparater och solinstrålning ska täcka behovet.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tätt OCH miljövänligt hus
« Svar #5 skrivet: 16 jan-24 kl 15:27 »
Jag som börjat tänka mer och mer i krisberedskapsbanor ställer mig frågan hur fungerar ett passivhus/motsvarande i ett läge där strömmen är borta.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Tätt OCH miljövänligt hus
« Svar #6 skrivet: 16 jan-24 kl 18:28 »
Jag som börjat tänka mer och mer i krisberedskapsbanor ställer mig frågan hur fungerar ett passivhus/motsvarande i ett läge där strömmen är borta.
Det lär väl hålla värmen bra men blir kanske otrevligt att leva i när den mekanisk frånluften inte fungerar, det lär iofs inte bli så mycket vattenånga i ett passivhus om strömmen är borta och vattenförsörjningen sannolikt har slutat leverera.

Ett halmhusbygge med lerklining invändigt borde dock inte ha de problemen då väggarna är hygroskopiska och plast,tejp fogskum och sånt skit inte ska behöva användas.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Tätt OCH miljövänligt hus
« Svar #7 skrivet: 16 jan-24 kl 22:06 »
Man kanske klarar sig rätt bra med typ stearinljus och bioetanol?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Tätt OCH miljövänligt hus
« Svar #8 skrivet: 16 jan-24 kl 22:48 »
Då ska man nog vara rätt optimistisk också.
Stearinljusen ger inte mycket värme, på sin höjd 20-30 W per styck.  Visst kan man elda etanol inomhus utan att få alltför giftiga rökgaser (bortsett då från vad som händer med denatureringsmedlet och ev föroreningar i etanolen vid förbränning), men rökgaserna består ju ändå till större delen av koldioxid och vattenånga, ingendera vill man förpesta luften i ett oventilerat hus med i någon större omfattning.
Ska man elda för att få nödvärme i ett någorlunda tätt hus, MÅSTE eldstaden ha både tilluft och någon form av rökkanal ordnad. Oavsett vad för slags bränsle man eldar.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Tätt OCH miljövänligt hus
« Svar #9 skrivet: 16 jan-24 kl 22:55 »
Man kanske klarar sig rätt bra med typ stearinljus och bioetanol?
Jovisst, men i ett tätt plastat passivhus är det knappast lämpligt med förbränning.

I ett halmhus med lerklining och förhoppningsvis en varm murstock med naturligt självdrag tror jag att ett gäng stearinljus kan hjälpa till med extra värme vid enstaka tillfällen om man inte har lust eller möjlighet att elda lokalodlat biobränsle.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Tätt OCH miljövänligt hus
« Svar #10 skrivet: 17 jan-24 kl 00:02 »
Så pass, då är det kanske orimligt ja. Jag hade för mig att ett ljus lätt ger 100W.

(En människa ger samma storleksordning koldioxid som ett ljus (om jag inte tar miste igen), så kan man inte elda ett par ljus så får man vara försiktig med gäster också. Fungerar passivhus i praktiken?)

Frågan måste ju ha gällt ett hus utan eldstad.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Tätt OCH miljövänligt hus
« Svar #11 skrivet: 17 jan-24 kl 07:52 »
Om man slarvigt räknar med att ljusmassan innehåller ca 10 kWh per kilo (10 Wh/g) och ett värmeljus väger 25 gram, så är det 250 watt-timmar i det. Så brinner det 2,5 timmar så är det 100 W det avger.

 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser