Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ko och får  (läst 3815 gånger)

Harriet S

  • Inlägg: 118
Ko och får
« skrivet: 30 mar-19 kl 12:40 »
Har någon här kor/kalvar och får tillsammans?  Fungerar det i så fall bra? Jag har en dröm om en hushållsko såsmåningom,  den vill inte gå över!,(Mandelmannsyndromet!)  och tänker att det vore så praktiskt om den redan som nyköpt kalv kunde leva ihop och växa upp med fårskocken.  Men kanske det är en orealistisk tanke?

kentaur47

  • Inlägg: 85
    • Dalsland
SV: Ko och får
« Svar #1 skrivet: 01 apr-19 kl 09:22 »
Jag har två fjällkvigor i hop med fårflocken. Hästar, kor och får i samma hage. Funkar hur bra som helst. Tror dock att du måste ha en s.k artfrände till din kossa.  Med vänlig hälsning, Anette
Finns på gård med förhoppningen att bli allt mindre beroende, och allt mer självförsörjande. Har en go gubbe och
4  biologiska barn( varav två utflugna), samt flera andra ungar som står mitt hjärta nära. Djur och odling för eget bruk.

Granträskarn

  • Inlägg: 21
    • Norrbotten
SV: Ko och får
« Svar #2 skrivet: 01 apr-19 kl 11:05 »
En ko funkar dåligt med får. Har testat ett par gånger men ingen höjdare. Tror som förgående talare att man måste ha minst två av samma art ihop med andra djurslag.

Harriet S

  • Inlägg: 118
SV: Ko och får
« Svar #3 skrivet: 01 apr-19 kl 21:06 »
Tack för era svar.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ko och får
« Svar #4 skrivet: 02 apr-19 kl 10:53 »
Att en ko ska ha (minst) en artfrände är ett lagkrav, så det är inte förhandlingsbart. Det gäller f ö de flesta lantbruksdjur, det är inte tillåtet att ha ett ensamt får heller.
Djur av olika arter har som regel inte något större utbyte av varandras sällskap, eftersom de är alltför olika. Däremot är det en fördel att växelbeta med olika djurslag, både eftersom det ger bättre utnyttjande av betesmarken och dessutom minskar parasittrycket. Kor och får har inte samma inälvsparasiter.

Vill bara höja ett varningens finger för en, visserligen ovanlig men ändock, sjukdom som drabbar nötkreatur och där fåren är smittspridare; elakartad katarralfeber:
https://www.sva.se/djurhalsa/notkreatur/endemiska-sjukdomar-notkreatur/elakartad-katarralfeber-notkreatur
Som sagt, det är sällsynt, men det är bra att känna till risken.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Ko och får
« Svar #5 skrivet: 03 jul-20 kl 12:43 »
Har någon här kor/kalvar och får tillsammans?  Fungerar det i så fall bra?
Vi har två fjällkor/SKB och en handfull tackor med bagge, alla tillsammans
i samma hage. Funkar fint och är en bra kombo som sagts ovan.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Ko och får
« Svar #6 skrivet: 03 nov-20 kl 20:25 »
Vill bara höja ett varningens finger för en, visserligen ovanlig men ändock, sjukdom som drabbar nötkreatur och där fåren är smittspridare; elakartad katarralfeber:
https://www.sva.se/djurhalsa/notkreatur/endemiska-sjukdomar-notkreatur/elakartad-katarralfeber-notkreatur
Som sagt, det är sällsynt, men det är bra att känna till risken.

Vet du om det bara smittar från får till kor eller kan även getter vara smittbärare?

Ricbot

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: Ko och får
« Svar #7 skrivet: 19 dec-20 kl 12:23 »
Jag följer en duktig uppfödare på youtube som heter Greg Judy som pratade just om detta och han anser att dom kan gå ihop eftersom att dom har olika sjukdomar, dock gör han inte det själv än men han planerar att göra det. Så som han arbetar är att han driver ko genom markerna och i en annan vända så driver han får för att han tänker att om dom betar efter varandra så käkar dom upp varandras ohyra utan att själva påverkas och på så sätt sanera grödan från ohyra. Det är nog ingen som vet hur det blir i praktiken men det låter ganska sunt tycker jag. Har man få djur av varje sort så är det klart rimligt om dom får trygghet av varandra och kan larma samt få ett flockskydd från rov där mängden djur som äter gröda ger en starkare trygghet. Han tar även upp hur viktigt det är att djuren inte går ned mot marken och betar på dom fjuttiga stråna för att ohyran är nära mark så det är viktigt att flytta djuren innan dom betar dom lägsta 5 cm, då tar man även bort växtkraften från grödan och det tar längre tid att få fart på dom igen.  :)
Här står det intressant om just det du frågade om i dialoger, sjukdomar mellan djuren. https://www.gardochdjurhalsan.se/vad-ska-man-tanka-pa-nar-man-betar-far-och-not-pa-samma-bete/

Björkris

  • Inlägg: 944
    • Västergötland
SV: Ko och får
« Svar #8 skrivet: 19 dec-20 kl 20:20 »
Jag har haft kor och hästar i samma hage och sen släppt in fåren för att beta rent. Fick lära mig at dom åt varandras ohyra och rensade/städade efter varandra.
Trött i huvudet efter lång dag och kommer inte ihåg vad det var för ohyra/mask eller vad.
Har även haft hästar och får tillsammans.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ko och får
« Svar #9 skrivet: 29 dec-20 kl 13:56 »
Vet du om det bara smittar från får till kor eller kan även getter vara smittbärare?
Vad jag vet kan inte getter vara smittbärare. Kollade på det när jag hade enbart getter och skulle skaffa kor också.
(Ursäkta sent svar.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Ko och får
« Svar #10 skrivet: 29 dec-20 kl 21:26 »
Vad jag vet kan inte getter vara smittbärare. Kollade på det när jag hade enbart getter och skulle skaffa kor också.
(Ursäkta sent svar.)

ok, tack för svar.
Har läst på lite och det står inget om att getter kan smitta så då måste de ju gälla.
När det gäller fåren så verkar de smitta med noskontakt mest inomhus så risken kanske inte är så stor då.
Jag ska undvika att ha mina får och kossan ihop inomhus och hoppas det räcker. Däremot måste getterna och kossan dela utrymme snart, men med grindar mellan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 3 användare
xaelanar, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser