Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stöd för nybildande av getgård?  (läst 981 gånger)

vinsola

  • Inlägg: 85
  • Vill mera, alltid!
    • -
Stöd för nybildande av getgård?
« skrivet: 11 feb-08 kl 10:46 »
Finns det stöd att få vid nystartande av en getgård med mjölkgetter och ostförsäljning?
Letat på internet men sidorna om getter är tyvärr ganska få.

Maila mig gärna
/ Anna
Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Stöd för nybildande av getgård?
« Svar #1 skrivet: 11 feb-08 kl 16:08 »
Kika lite efter de vanliga "starta eget bidragen" kanske. Och prata med arb-förmedlignen och kommunen. Sen har du ju bidragen för utrotningshotat djurart. Inte så mkt. kanske, men många bäckar små heter det ju  :)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Stöd för nybildande av getgård?
« Svar #2 skrivet: 11 feb-08 kl 20:45 »
Har du en gård som klassifieras som jordbruk kan du få de vanliga jordbruksstöden. De kommer visserligen att fasas ut men det finns en del att hämta där. Se www.sjv.se och klicka vidare till stöd. Eller ring länsstyrelsen och be dem skicka broschyrerna.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 3 användare
addebadde, skogaliten, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser