Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öronmärkning  (läst 918 gånger)

Vårvind

  • Inlägg: 168
  • Lancashire Heeler, världens mesta hund
    • Skåne
    • Honey Veigas Kennel
Öronmärkning
« skrivet: 07 nov-07 kl 20:30 »
Jag har en fråga som jag hoppas kunna få svar på, jag har tittat här på alla getter men blir ändå inte riktigt klok på svaret.

Varför ska du ha en öronmärkt get om du bara ska ha den eller de till ditt eget husbehov :-[
Lev idag.......imorgon kan det vara försent

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Öronmärkning
« Svar #1 skrivet: 07 nov-07 kl 20:48 »
Svaret finns här någonstans i de tidigare trådarna   :D
EU har beslutat att alla nötkreatur (inklusive buffel, vattenbuffel och amerikansk bison), svin, får och getter ska märkas och journalföras.
Den inre marknaden inom EU förutsätter att djur ska kunna förflyttas fritt mellan länder och regioner. Då smittrisken ökar när djur flyttas och blandas med djur från andra platser, är det viktigt att djurens identitet och ursprung kan fastställas.


Men också bekämpningsprogrammen mot t.ex CAE  kräver att djuren är id.märkta, liksom genbanksanslutning, bidragsansökningar och ekologisk djurhållning.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 07 nov-07 kl 21:22 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser