Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppen försvann!  (läst 2249 gånger)

Helenin

  • Inlägg: 27
    • Närke
Tuppen försvann!
« skrivet: 04 jun-18 kl 14:03 »
Hej,

vi är nya på detta med hönsgård och har tagit över en gård där 6 hönor och en tupp ingick i köpet. Allt har gått fint och vi ser fram emot kycklingar när som helst. Igår kväll satt alla som de skulle på sin pinne i hönshuset (tror vi) men i morse var tuppen puts väck! Det finns inga spår av strid eller kamp. Inga fjädrar, inget blod eller övriga spår. Han är bara borta :(

Hönsgården är i rätt risigt skick och vi hade tänkt att vi skulle bygga om utegården så att den blir mer stabil men vi är tydligen försent ute. Det finns dock inga tecken på åverkan på hönsnät eller stolpar.

Har ni några teorier om vad som kan ha hänt? Det finns räv i området och grannarna blev av med sina hönor i ett veritabelt blodbad (mård). Men inte kan väl ett rovdjur ta tuppen utan att lämna ett endaste spår?

/Helen
Släpp sargen!

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Tuppen försvann!
« Svar #1 skrivet: 04 jun-18 kl 19:15 »
Finns det hål in så behöver det inte synas. Räven hugger djuret över ryggen och det förblöder invärtes av rejäla skador i lungorna och eventuellt punkterat hjärta. Se till att stänga om dem på nätterna så de är skyddade då.
Genbank för Gotlandshöns

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Tuppen försvann!
« Svar #2 skrivet: 04 jun-18 kl 20:07 »
Var hönshuset stängt? Finns det nät över hönsgården? Det kan ju vara så att han blivit skrämd sovit i ett tråd över natten.
kretslopp

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: Tuppen försvann!
« Svar #3 skrivet: 17 jun-18 kl 16:05 »
Räven har helt säkert tagit tuppen.
Var glad att resten av jönsen är kvar. Räven kan länsa en hel hönsflock utan att lämna en fjäder som spår. Han tog tre myskankor av mig för ett antal år sedan. Mitt på dagen då jag snabbt var och handlade. Var borta en halvtimme. De var i en inhägnad utan tak. Lämnar aldrig hönsen nu ute utanför sin utehård om jag åker någonstans. Fanns inte ett spår mer än att mysk anka tuppen satt kvar utan huvud då han förmodligen var för tung att bära med sig. Men inga fjädrar. Inget blod. Inga tecken på strid.
Se till att få ett hus som är helt stängt på natten. Hönsen måste ha trygghet när de sover.
Ullish


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

811 gäster, 3 användare
Anna 123, Sebastian Berggren, Marit Hichens

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser