Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvalster  (läst 9060 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Kvalster
« Svar #20 skrivet: 22 aug-17 kl 16:51 »
Jag kör med spruta för rostskydd ...Enlitersbehållare som fylls med släckt kalklösning i lagom tjocklek...Kompressor behövs för att driva kittet...Blir en bra sprutdimma som verkar tränga in överallt...Upprepas efter en vecka...Rensar bra...Googlar man kvalster så verkar dom kunna överleva ca nio månader utan blodmål... Dom kanske tillfälligt kan hoppa på möss så det är inte lätt att bli av med dom...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kvalster
« Svar #21 skrivet: 22 aug-17 kl 23:02 »
Jag tätade med biltemas marintätning (polyuretan), men det var för att jag hade det hemma. Latex är ju billigare och borde gå lika bra även om polyuretanet är starkare.

40 grader räcker inte. 60 grader krävs, och det får inte finnas några kalla springor de kan gömma sig i. När jag värmde huset som har osb-skivor inuti (byggplast och 50-70mm gullfiber bakom) så räckte den temperatursänkningen som skivan gav (62 grader inne i huset, snitt på 20 grader utanför under ett dygn) för att några kräk skulle klara sig. Och de som lyckats ta sig till dörren satt i springan och på fodret utanför, beredda att springa in igen.

Henko40

  • Inlägg: 13
    • Bohuslän
SV: Kvalster
« Svar #22 skrivet: 22 aug-17 kl 23:17 »
Alltså, vilka jävla as till kryp det är egentligen.

Jag har nu planen helt klar. Imorgon blir det inköp.

Återkommer med resultatet.

Tack för alla svar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kvalster
« Svar #23 skrivet: 23 aug-17 kl 07:35 »
Lycka till!

Tänk på att de snabbt blir flera, så du får vara beredd att köra en omgång till om 10 dagar. Jag trodde att problemet var över i det bästa hönshuset, men icke. Jo, den här gången var de betydligt färre och det gick snabbt att bli av med dem, men de var i alla fall så många att en tesked skulle bli rågad. Kommer inte riktigt ihåg, men det var ett par, tre veckor sedan vi hade den stora attacken här. I helgen blir det ombyggnad av nästa hus...

Matusalem

  • Inlägg: 21
SV: Kvalster
« Svar #24 skrivet: 23 aug-17 kl 08:54 »
Bygger om i helgen här med. Och idag startar jag en 20kwh dieslekanon i huset. Så ska den få gå tills jag har 70 grader i nått dygn.  Så får vi väll se. 8 flaskor grönsåpa inhandlat till skurningen. Och 1 kartong latex från Byggmax att smeta med.
Die fakkers die.

Postat med Alternativ.nu´s app


Henko40

  • Inlägg: 13
    • Bohuslän
SV: Kvalster
« Svar #25 skrivet: 29 aug-17 kl 10:51 »
Det blev en jävligt lång helg :)

Började fredagen med att riva ur precis all inredning i hönshuset. Ångtvättade väggar, springor, tak och golv noggrant.
In med 3kW värmefläkt. Under tiden som det torkade så byggde jag ihop fyra nya värpreden i metall.
Fogade varenda liten springa i hönshuset med latex och sedan målade jag två ggr med Biltemas våtrumsfärg.
Sanerade hela huset med Kvalster-X köpt på Granngården. Hittade ett litet kvalsteras på väggen, sprayade Kvalster-X rakt på det och ritade en ring runt kvalstret för att se om det dog på plats. Icke. Det hade krupit iväg när jag kontrollerade senare.

Satte upp metallfästen för sittpinnarna och målade en ny bajsskiva.

När allt var uppe hade det blivit natten. Helt plötsligt kom det kvalster överallt och det var riktigt nära att jag satte eld på hela skiten. Men skam den som ger sig. Jag drog kiselgur i vartenda hörn och där jag kunde se kvalstren. Hönsen fick sova under tak utomhus den natten..

Nästa morgon drog jag in ett nytt sandbad i huset, med torv och kiselgur blandat. Jag spridde halm på golvet.

När jag har kollat nu på kvällarna så har jag fått leta riktigt ordentligt för att kunna hitta kvalster. De har ingenstans att gömma sig, så fort jag ser så dyngar jag kiselgur på dem, i alla fall om inte hönsen är i närheten.

Produktionen när det var som värst låg på 3.5 ägg om dagen. Nu får jag 7-9 ägg. Jag hoppas det är för att hönsen blir mindre attackerade och stressade under nätterna.

Jag kommer upprepa proceduren till helgen. Jag inser att jag inte blir kvitt skiten, men jag önskar jag kan hålla attacken stången, så inte hönsen behöver lida.

Jag vill tacka för en riktigt fin support av personalen på Granngården Uddevalla.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Kvalster
« Svar #26 skrivet: 30 aug-17 kl 22:12 »
...Bara att kämpa på...Det där medlet kiselgur verkar skrubba sönder typ skalet eller hinnan på krypen så dom torkar ut med tiden. Det andra medlet kvalster x verkar vara ett väldigt dyrt substitut för släckt kalk...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kvalster
« Svar #27 skrivet: 04 sep-17 kl 09:35 »
En liten del i kvalsterbekämpningen: Sittpinnarna.

Jag använder träd eller hemsågat trä till sittpinnar, och då är det ju massor med springor väldigt nära hönsen. Har sett det som en bra kvalsterfälla och har dem lätt borttagbara (nu sedan kvalsterproblemet kommit till mig). Har blåst av dem med högtryckstvätten en bra bit från hönshusen, men kom precis på en alternativ behandling som jag skall gå ut och prova. Tar ett spirorör (tunnväggigt metallrör) som jag delvis tätar i ena änden och i andra änden sätter ett lock med en varmluftspistol i. Då kan man stoppa in sittpinnarna och sätta i kontakten så löser det sig självt ;D

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kvalster
« Svar #28 skrivet: 04 sep-17 kl 16:57 »
Lägg aldrig halm i reden eller på golv om du vill klara dig utan ohyreproblem, använd sand.
kretslopp

Henko40

  • Inlägg: 13
    • Bohuslän
SV: Kvalster
« Svar #29 skrivet: 06 sep-17 kl 18:48 »
Nu har det gått drygt en vecka sedan min stora attack.

I helgen slängde jag åter ur alla sittpinnar etc. Jag hittade lite kvalster, men det var inte mkt. Jag tog livet av allt jag såg med värmepistol, sen öste jag kiselgur där de tidigare hade suttit. Nu är jag uppe i 9-11 ägg per dygn, och det måste ju betyda att det går åt rätt håll.

Jag var rätt sugen på att elda upp hela hönshuset och äta höns i curry några veckor, men är i dagsläget väldigt glad att jag inte gjorde det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kvalster
« Svar #30 skrivet: 06 sep-17 kl 19:10 »
Man blir ju lätt trött på kvalstren. Vi körde ett pass med ett annat hus igår, och efter att vi fått bort det mesta blev det att duscha av sig småkrypen. Skönt att lägga sig utan ett enda kvalster.

När jag gick ut i morse tog jag givetvis på mig samma keps som jag hade igår...  >:(


Huset vi tätade och målade invändigt hade minimalt med kvalster, och bara i sittpinnarna.

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Kvalster
« Svar #31 skrivet: 06 sep-17 kl 19:53 »
Ibland får man kvalster, kommer från vilda fåglar, så ingen att skylla på... Jag har haft de djävlarna två gånger på tio år. I augusti varje år sätter jag kvalsterfällor, som jag kollar o då ser man direkt om de kommit, då byter jag dem varje dag, kvalstren försvinner inte, men inte många kvar, så forsätter jag tills kylan kommer, då dör de ju ändå. Kvalsterfällor är bara att tejpa fast wellpappremsor runt alla ändar på sittpinnarna, då blir det små "tunnlar" där kvalstren stannar efter de sugit blod. Samtidigt strör jag kiselgur där jag tror de går och/eller gömmer sig. Det här sättet utrotar inte dem, men tar ner antalet betydligt.
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Kvalster
« Svar #32 skrivet: 07 sep-17 kl 12:13 »
Läste på en engelsk sida om att smörja in benen med vaselin för att lössen inte ska krypa upp på benen. Vet inte effekten av det, de tar väl inte alltid benen som väg🤔

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kvalster
« Svar #33 skrivet: 07 sep-17 kl 14:37 »
Nej, hönorna står ju inte upp hela natten på sina sittpinnar.

Ibland känns det som att kvalstren kan flyga, eller åtminstone hoppa, för man behöver inte mer än sticka in huvudet i hönshuset för att ha dem i ansiktet.

Henko40

  • Inlägg: 13
    • Bohuslän
SV: Kvalster
« Svar #34 skrivet: 07 sep-17 kl 17:16 »
Ibland får man kvalster, kommer från vilda fåglar, så ingen att skylla på... Jag har haft de djävlarna två gånger på tio år. I augusti varje år sätter jag kvalsterfällor, som jag kollar o då ser man direkt om de kommit, då byter jag dem varje dag, kvalstren försvinner inte, men inte många kvar, så forsätter jag tills kylan kommer, då dör de ju ändå. Kvalsterfällor är bara att tejpa fast wellpappremsor runt alla ändar på sittpinnarna, då blir det små "tunnlar" där kvalstren stannar efter de sugit blod. Samtidigt strör jag kiselgur där jag tror de går och/eller gömmer sig. Det här sättet utrotar inte dem, men tar ner antalet betydligt.


"Vildfåglar tycks inte ligga bakom det växande problemet med röda hönskvalster i svenska hönsbesättningar. Kvalster i vildfågelbon skiljer sig nämligen genetiskt från dem som förekommer i hönshus. Detta visar Sara Brännström från SLU i en avhandling om kvalstrets spridningsvägar."

Enligt forskningsrapporten kommer de från andra höns. Länken till rapporten; http://www.mynewsdesk.com/se/sveriges_lantbruksuniversitet__slu/pressreleases/blodsugande-hoenskvalsters-spridningsvaegar-kartlagda-398798





kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kvalster
« Svar #35 skrivet: 08 sep-17 kl 08:21 »
Vi behöver göra det mer ogästvänligt för kvalster. Kalka väggarna med släkt kalk, skitbräda under sittpinnarna och sand i stället för strö på golv och i reden. Skitbrädan ska tömmas ofta. Aldrig våtstäda, använd dammsugare.
kretslopp

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Kvalster
« Svar #36 skrivet: 08 sep-17 kl 16:15 »
Nej, hönorna står ju inte upp hela natten på sina sittpinnar.

Ibland känns det som att kvalstren kan flyga, eller åtminstone hoppa, för man behöver inte mer än sticka in huvudet i hönshuset för att ha dem i ansiktet.
... Vet jag inte om du överdriver men får man kvalster i nyllet när man öppnar dörren så är det riktigt allvarligt...Katastrofmiljö för hönsen...Där får det nog saneras ögonaböj...

Omega1

  • Inlägg: 23
    • Småland
SV: Kvalster
« Svar #37 skrivet: 18 sep-17 kl 19:15 »
Hej! Någon önskade info om hur rovkvalster fungerar på röda hönskvalster(alltså inköpta rovkvalster för detta ändamål). Nu har jag bara använt vid ett tillfälle, men jag måste svara; njae, sådär. Jag fick för första gången en jätteinvasion (usch!!!) i somras. Kan inte mer än hålla med er som drabbats. Jag var på väg utomlands då, så fick köra en halvhjärtad städning, för att sedan köra "all in" efter era beskrivningar på detta forum. Det tog död på de flesta, men köpte oxå dessa hjälpdjur. Blev lite osäker om kiselguren skulle gå hårt åt även dessa (varför skulle de tåla det?), så jag dammsög bort det som fanns. Detta hade då legat på plats kanske 2-3 veckor. Sen följde jag beskrivningarna ( som faktiskt var JÄTTESVÅRA att hitta), fanns inte med för hönshus i det medsända... :o. Fick hjälpa djuren på traven mekaniskt, vet inte riktigt om de annars skulle tagit sig dit de skulle. Iaf, jag har efteråt fått fylla på med kiselgur, för det RÖR sig verkligen ex under sittpinnarnas fästen. Usch igen! Så tack, men nej tack. Egen städning efter konstens alla regler= bäst enl mig. Tack och hej

Tesslinn

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Kvalster
« Svar #38 skrivet: 06 okt-17 kl 12:24 »
Hej! Var i hönshuset igår o satte i  fönster och noterade att några av hönsen hade svarta fläckar på kammarna. Kontrollerade dem på kvällen ingenting fann jag tänkte att de har väl sprungit emot någon gren då de går lösa överallt o gillar att dyka in i buskarna vid minsta skugga av rovfåglar. Men nu på morgonen så när jag kommer ut så hittade jag en lustig fluga i taket som jag klämde till o fullt med blod blev det så upptäckte jag att uppe i taket o på väggar satt flugor stora blodfyllda eller små utan blod. 2 mm ca till de fyllda på 3-6 millimeter stora någon som vet vad detta är. Hörde med veterinärena men de visste inte de rekommenderade flugspray o stänga ute hönsen över dagen. Någon som har koll

Irriterad hönsmamma
Therese

Postat med Alternativ.nu´s app


Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Kvalster
« Svar #39 skrivet: 06 okt-17 kl 15:06 »
Det där är nog någon art av Broms, skulle kunna vara en fågelfluga men tycker inte det stämmer riktigt.

Jag gissar på broms.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 3 användare
Sjul, Besksöta, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser