Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  + Rekrytering?  (läst 4286 gånger)

Fordson

  • Inlägg: 475
+ Rekrytering?
« skrivet: 09 mar-11 kl 08:15 »
Mjölkbönder beskriver sin verksamhet som "24 kor + rekrytering" typ. Vad menas med rekrytering? Alla kor får väl kalvar, då borde väl alla mjölkbönder ha rekrytering vilket borde göra termen "+ rekrytering" överflödig? Förklara gärna för en enkel fårfarmare.

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: + Rekrytering?
« Svar #1 skrivet: 09 mar-11 kl 08:40 »
Rekryteringen är de kalvar man måste spara för att ersätta gamla kor eller kor som genom sjukdom måste slås ut ur besättningen .
Så alla kor får kalvar , men alla kalvar behövs inte som rekrytering i den egna besättningen .

Ung. 1/3 - 1/4 av kalvarna sparas som rekrytering .
Sedan om man väljer att sälja de kalvar man inte behöver eller föder upp dem till slakt är en smaksak . Men de kallas inte erkrytering även om de stannar i besättningen som slaktdjur . Utan rekryteringen är bara de djur som ska ersätta "moderdjuren" som man tänkt slå ut .

Fordson

  • Inlägg: 475
SV: + Rekrytering?
« Svar #2 skrivet: 09 mar-11 kl 14:38 »
Det var så jag förstått det också, men om man inte har rekrytering minskar ju antalet kor med tiden till noll. Så har inte alla rekrytering då?

574Krusa

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: + Rekrytering?
« Svar #3 skrivet: 09 mar-11 kl 14:42 »
Vi har såkallat kvighotell där vi föder upp rekryteringen åt två mjölkbönder. vi köper in kalvarna när de är tre månader (Krav-regler de ska dricka mjölk i tre månader), sen har vi dem tills de är ca två år och dräktiga, då köper bönderna tillbaka dem och de kalvar där och blir mjölkkor. På så vis får de plats med fler mjölkande kor.

Fordson

  • Inlägg: 475
SV: + Rekrytering?
« Svar #4 skrivet: 09 mar-11 kl 16:10 »
Ok, då förstår jag. Så det finns dom mjölkbönder som inte sköter själva "inskolningen" av kvigorna själva, och då han man inte rekrytering.
Då har jag lärt mig nåt idag också. Tack.

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: + Rekrytering?
« Svar #5 skrivet: 12 mar-11 kl 13:23 »
Rent generelt så har man lika många rekryteringsdjur i oliks åldersklasser som man har mjölkkor, dvs, har man 50 mjölkande och man vill ha egen rekrytering så bör man ha plats för 50 djur till.

En del föder upp alla kalvar de får, medans en del som redan nämts utnyttjar kvighotell. vilket man väljer beror ofta på hur stor areal eller vilket utrymme som finns att tillgå.

De brukare som jag känner de "maximerar" dvs  brukar de tex, 90 ha så håller de minst oxå 90 djurenheter, detta eftersom man då maximerar Eu-Stöden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 4 användare (1 dolda)
ManPåGården, beekeepern, Kkzeus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser