Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna Hundglädjetråden  (läst 20444 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Allmänna Hundglädjetråden
« skrivet: 03 mar-12 kl 20:35 »
Tänkte att vi borde ha en glädjetråd för våra hundar också.
Jag är bara så glad och tacksam för Lyckan att få äga mina härliga tränings och arbetskamrater :)
Mvh
Charlotte
« Senast ändrad: 03 mar-12 kl 20:42 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Allmänna Hundglädjetråden
« Svar #1 skrivet: 19 mar-12 kl 16:36 »
Min lilla grönsky tjej som alltid har galopperat i spannet oavsett hastighet travade så fint dom sista 6-7 kilometrarna hem igår!

Å det gick ganska fort. Så nu hoppas jag att hon har lärt sig något nytt och fortsätter med det ibland :)

Hon har riktigt fin och "ren" trav.  :D :D :D



"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Idalun

  • Inlägg: 172
    • Småland
SV: Allmänna Hundglädjetråden
« Svar #2 skrivet: 19 mar-12 kl 16:56 »
Bra initiativ Charlotte!  :D

Vi ska strax ut och gå ett blodspår med vår labradortik. När husse kom hem efter att ha lagt spåret nosade hon genom honom fullständigt, satte sig framför honom med ivrigt viftande svans och lyckliga exalterade ögon: .... Ska vi leta reda på klöven NU husse!?!  ;D :-*

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Allmänna Hundglädjetråden
« Svar #3 skrivet: 19 mar-12 kl 17:26 »
Ja, hundglädje,  det känner jag varenda dag, när jag ser min otroligt vackra och helt genomsnälla collie. Han har fyllt veteran (8 år)  ooch har aldrig i hele sitt liv varit arg på någon,  varken hund ellet annat djur eller människa. Han vill inget annat än att vara mig till lags och hänger glatt med mig överallt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Allmänna Hundglädjetråden
« Svar #4 skrivet: 20 mar-12 kl 09:21 »
Jaha, nu blev man degraderad från att vara "Idolen som allt gott kommer ifrån" till "Hon den där som tar med mig till Fåren"...
Så snabbt "tände" Lillgubben.... Från att mest vilja äta fårskit till superintresserad.
Nu gäller det att jobba för att få tillbaka det gamla förhållandet Och få styr på fårintresset.
Kärt besvär:)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Allmänna Hundglädjetråden
« Svar #5 skrivet: 02 apr-12 kl 19:28 »
Har fått reda på vad det ska bli för hundkurser här framöver.
Först Allmänlydnad med den vuxne och en till valp/unghund med den lille.
Sen kommer det att bli korta kurser i spår och uppletande.
Också "vallningsförberedande" träff med Lillen.
Så mycket roligt att se fram emot för hundarna och mig :)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Allmänna Hundglädjetråden
« Svar #6 skrivet: 02 apr-12 kl 19:41 »
Vad roligt att Lillen har tänt!! (och jobbigt med...) ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Allmänna Hundglädjetråden
« Svar #7 skrivet: 02 apr-12 kl 19:51 »
Vad roligt att Lillen har tänt!! (och jobbigt med...) ;D
Ja :)
Det var onekligen lättare när han bara larvade runt efter mig och letade fårskit ;)
Men jag tror det här kommer att bli bra :)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Allmänna Hundglädjetråden
« Svar #8 skrivet: 05 apr-12 kl 09:48 »
Hunden är så duktig! Han har fått svamp mellan två tår och varje dag ska tassen duschas och gnuggas in med schampoo som ska verka i 10 min. Sen ska det torkas noga och helst fönas lite för att verkligen bli torrt.
Han är så duktig. Ligger alldeles stilla i badrummet med löddrig tass och väntar på att de 10 minuterna ska gå  :-*

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Allmänna Hundglädjetråden
« Svar #9 skrivet: 06 apr-12 kl 22:48 »
Ska titta på valp på påskdagen.
Yipppeee - tror jag.
Hu tänk om det blir helfel.
Men gu så kul med hund igen.
//Luff

Idalun

  • Inlägg: 172
    • Småland
SV: Allmänna Hundglädjetråden
« Svar #10 skrivet: 07 apr-12 kl 10:44 »
Ska titta på valp på påskdagen.
Yipppeee - tror jag.
Hu tänk om det blir helfel.
Men gu så kul med hund igen.

Lycka till!  :D

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
SV: Allmänna Hundglädjetråden
« Svar #11 skrivet: 08 apr-12 kl 20:18 »
Jag har en clumber spaniel hon är min glädje hon är 1 1/2 år just nu går vi allmänlydnad det är jätte roligt men clumbers är ju lite sena i utvecklingen både psykist och fysiskt hon är väldigt valpig fortfarande så jag får jobba mycket med henne men å andra sidan behöver jag inga antidepressiva mediciner längre så det är bara fördelar
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Allmänna Hundglädjetråden
« Svar #12 skrivet: 18 apr-12 kl 18:48 »
Ska titta på valp på påskdagen.
Yipppeee - tror jag.
Hu tänk om det blir helfel.
Men gu så kul med hund igen.
Blev det någon valp?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Allmänna Hundglädjetråden
« Svar #13 skrivet: 18 apr-12 kl 18:52 »
Första gången på Förberedande Vallhundskurs idag, jättekul!
Tänk, vad fort tiden går...
Nyss var Lillen ett litet hjälplöst knyte och nu börjar han bli en tuff och modig unghund.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Allmänna Hundglädjetråden
« Svar #14 skrivet: 20 apr-12 kl 15:01 »
Jopp - eller det blev 2.
Hoppsan.
Så nu inhandlade jag fåniga halsband igår - jag är stolt över att efter en inre strid INTE köpt dom matchande kopplen + bädd, kompostgaller - så dom inte drattar ner i trappen, hundgodis och leksaker. Vi har plockat fram det vi plockade undan efter förra vovven - skålar, koppel osv.
På söndag ska dom hämtas.
Jag är mer nervös än när jag skulle föda barn. Har inte haft valp på över 20 år.
//Luff

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Allmänna Hundglädjetråden
« Svar #15 skrivet: 15 maj-12 kl 15:18 »
I brist på bra "vallningsfår" så har lillen mest tränat på att inte sticka till dom högdräktiga/nylammade tackorna på eget bevåg ett tag. Frånvaron av får i hans liv har inte minskat intresset direkt.
Idag fick jag lov att ta honom till fåren på vallhundsträffen, han är nu så tänd så att han är i det närmaste döv och blind :o
Tur att det nästan är färdiglammat så jag kan plocka ut grindarna och några ungtackor och göra fålla och träna ännu mera lydnad hos fåren. Han ska ju helst märka att jag är med också...
Såklart är det härligt glädjande att se att alla instinkter finns, men jag blir ju lite orolig för hur jag ska få styr på det lilla monstret.
Det var också helt fascinerande att se dom två valparna som var "otända" innan dagens kurs. Bara dom fick vara inne i fållan med fåren så vaknade dom till liv på ett ögonblick och visste exakt vad dom avlats för i generationer. :)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Allmänna Hundglädjetråden
« Svar #16 skrivet: 15 maj-12 kl 15:37 »
Han ska ju helst märka att jag är med också...
;D  Ja, det är det svåraste ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gullregn

  • Gäst
SV: Allmänna Hundglädjetråden
« Svar #17 skrivet: 15 maj-12 kl 15:49 »
Hundglädje,, ;D
hade jag inte haft hundarna så hade jag inte orkat.

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Allmänna Hundglädjetråden
« Svar #18 skrivet: 15 maj-12 kl 17:05 »
Hunden är så duktig! Han har fått svamp mellan två tår och varje dag ska tassen duschas och gnuggas in med schampoo som ska verka i 10 min. Sen ska det torkas noga och helst fönas lite för att verkligen bli torrt.
Han är så duktig. Ligger alldeles stilla i badrummet med löddrig tass och väntar på att de 10 minuterna ska gå  :-*
ett tips mot svamp. atamon.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Allmänna Hundglädjetråden
« Svar #19 skrivet: 15 maj-12 kl 18:17 »
all slags svamp ???
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 5 användare (2 dolda)
fri, xaelanar, Big_Mama_1969

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser