Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3D program för timmerstommar ??  (läst 3684 gånger)

soulflow

  • Inlägg: 101
    • lilla tärnö
3D program för timmerstommar ??
« skrivet: 07 maj-10 kl 08:42 »
hei hei * någon som känner till ett bra 3D program som lämpar sig för design av timmerhus/stommar ??
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

jenses

  • Gäst
SV: 3D program för timmerstommar ??
« Svar #1 skrivet: 07 maj-10 kl 09:07 »

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: 3D program för timmerstommar ??
« Svar #2 skrivet: 07 maj-10 kl 20:11 »
Autocad användds allmänt i tekniska brancher.

Varför behöver du tredimensionella ritningar? Byggnadsritningar är alltid tvådimensionella.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: 3D program för timmerstommar ??
« Svar #3 skrivet: 07 maj-10 kl 20:24 »
Beror på vad du vill ha gjort en ruff idé eller CAD och i det fall du ska serieproducera CAM.
Det finns som nämnts tidigare gratisprogram för att göra ideskisser och så finns det dyra grejor med lång inlärningstid, och  med skissideer då är 3D bättre än detaljerade 2D grejor (som kan erhållas från 3D med en tagenttyckning i viket fall som helst).
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
SV: 3D program för timmerstommar ??
« Svar #4 skrivet: 08 maj-10 kl 10:52 »
Jag arbetar i COREL, funkar bra tycker jag. Det är lite mer avancerat än sketchup men förvånansvärt lätt att sätta sig in i och l ogiskt  uppbyggt. 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: 3D program för timmerstommar ??
« Svar #5 skrivet: 08 maj-10 kl 20:29 »
Jasså därför :D
Jag brukar skissa mina grova ideer på en bit gipsskiva eller en plankstump ;) Andra skedet är att skissa för hand på papper. Tredje skedet är att visa ritningarna för en viss släkting som är proffs på att hitta massor med fel i allt jag gör :P Efter att hon har tagit ned mig på jorden skissar jag om allt som var fel och så är det dags för renritning ;D
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

soulflow

  • Inlägg: 101
    • lilla tärnö
SV: 3D program för timmerstommar ??
« Svar #6 skrivet: 22 maj-10 kl 10:31 »
hahaha !! ja egentligen är det väl det som är charmen med att timra, att det räcker med 4 streck i sanden eller en vag idé om vad man vill bygga. har precis byggt klart min första stuga.ca. 15 m2. blockat timmer, konisk knut, sovloft på 6 m2. utstickande sidotak, terrass och en stolpkonstruktion i främre röstet. stolt som en tupp är jag :) har timrat stugan tillsammans med flickvännen vilket varit en extra bonus. till detta hus fanns bara en skiss i huvudet och det har varit en ordentlig hjärngymnastik att få till det. med nyvunnen uppblåst självsäkerhet :) är vi nu sugna på nästa projekt, därav viljan att leka med idéer i ett 3D program. har hittills kört med sketchup och det funkar riktigt bra. men har svårt att få till själva känslan i ett timmerhus. för bökigt att få till knutar :) timmerknut plug in till sketchup, någon ?? :)

bilden här nedan gjorde jag i sketchup. egentligen ett klassiskt härbre som fått en terass runt om och en inglasad vinterträdgård i söder. dels för att odla grönsaker och kryddor men också för att möjliggöra stora fönster på nedre plan, för att kompensera det dåliga ljusinsläppet pga. terrassen ovanför. hela huset tilläggsisolerat med halmbalar, på kant, 25cm. vattenmantlad kamin med vattenburen golvvärme och 2 x 225 W solpaneler på taket :) ett värdigt andra projekt !! hur som helst är det riktigt roligt att ta ut svängarna lite på skissplanet.

jenz
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hantverkaren, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser