Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Vad väger 120 kvm tegeltak?  (läst 22517 gånger)

louise

  • Gäst
Vad väger 120 kvm tegeltak?
« skrivet: 08 aug-07 kl 17:55 »
Ska hämta ett tegeltak på ca 120 kvm. Vad kan det väga? Vet inte vad jag vågar köra för bil, hur många vändor jag måste åka, hur många som måste hjälpa mig att lasta osv.

Hasse

  • Gäst
Re: Vad väger 120 kvm tegeltak?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-07 kl 18:25 »
Jag hittade en uppgift på en modern tegelpanna, 3,2 kg/st och 10,5 st/m2, alltså 33,6 kg/m2. Dina 120 m2 bör då väga drygt 4 ton.

louise

  • Gäst
Re: Vad väger 120 kvm tegeltak?
« Svar #2 skrivet: 09 aug-07 kl 21:41 »
Å fy fan! Vad mycke.. suck.

plamoa

  • Inlägg: 33
Re: Vad väger 120 kvm tegeltak?
« Svar #3 skrivet: 11 aug-07 kl 10:31 »
Vi har just köpt tegel - 5000 enkupiga pannor som är lastade på pallar - och trodde i vår naivitet att man kan köra det några vändor med släpvagnen. Sen insåg vi att pallarna måste lyftas. Efter att ha pratat med några lastbilsägare visade det sig att det behövs en långtradare. Det beror på att även om volymen inte är så stor, så kan man inte lasta pallar på varandra - då spricker teglet. Alltså: tänk på att du inte kan lägga hur många pannor som helst på varandra - du kan inte fylla en lastbil på höjden.

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re: Vad väger 120 kvm tegeltak?
« Svar #4 skrivet: 03 nov-07 kl 09:44 »
återigen en fördel med ett plåttak särskilt idag när det finns plåt som nästan ser ut som pannor.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

jenses

  • Gäst
Re: Vad väger 120 kvm tegeltak?
« Svar #5 skrivet: 03 nov-07 kl 10:09 »
återigen en fördel med ett plåttak särskilt idag när det finns plåt som nästan ser ut som pannor.
... och det finns uppblåsbara gummikvinnor som nästan ser ut som kvinnor  :o :o :o
Inget emot ett gammalt,hederligt plåttak, men inte en "tegel-låtsas-tak", tack

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
Re: Vad väger 120 kvm tegeltak?
« Svar #6 skrivet: 03 nov-07 kl 19:21 »
Tjena! Ett tips, takpannor ska fraktas/lagras stående.
Mvh. beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

louise

  • Gäst
Re: Vad väger 120 kvm tegeltak?
« Svar #7 skrivet: 03 nov-07 kl 20:36 »
wow, tack! går d inte sönder då, är det det som är grejen`?

jenses

  • Gäst
Re: Vad väger 120 kvm tegeltak?
« Svar #8 skrivet: 03 nov-07 kl 22:54 »
wow, tack! går d inte sönder då, är det det som är grejen`?
de går inte mindre sönder,
beroende på vägförhållande och chauffören  ;)

ylvak

  • Inlägg: 202
  • Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
Re: Vad väger 120 kvm tegeltak?
« Svar #9 skrivet: 03 nov-07 kl 23:11 »
Köpte 2000 enkupiga, falsade lite tjockare tegelpannor i somras. Till ca. 150 kvm tak. Lastade stående på pall, tre rader i två våningar/pall. Det krävdes 13 pall som en lastbil med kran klarade på en vända.  
Stor fördel om man kan få upp teglet direkt upp på ställningen(vilket vi inte fick, tack alla som hjälpte till med langningen !)
Vid langning på stege lärde vi oss att stå med ryggen mot stegen och hiva upp till nästa man på stegen, gick ur-smidigt.
Jag tipsar gärna mer om läggning, tak m.m p.g.a av alla fel vi gjorde.....
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Re: Vad väger 120 kvm tegeltak?
« Svar #10 skrivet: 05 nov-07 kl 08:06 »
Jag hämtade & lastade & lastade av & bar upp (via en stege) 120 kvm betongpannor. Lade taket. Själv. Det vill jag inte rekommendera någon att göra om...

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re: Vad väger 120 kvm tegeltak?
« Svar #11 skrivet: 06 nov-07 kl 13:23 »
Jag hämtade & lastade & lastade av & bar upp (via en stege) 120 kvm betongpannor. Lade taket. Själv. Det vill jag inte rekommendera någon att göra om...
;D ;D ;D ;D
Stackars sate. ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

814 gäster, 2 användare
addebadde, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser