Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  alkydoljefärg kontra linolja?  (läst 26033 gånger)

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
alkydoljefärg kontra linolja?
« skrivet: 27 jun-07 kl 13:00 »
Halaj!

Jag är i full färd med att penselrenovera två fönster. Nu har jag en fundering på om jag skulle kunna göra dem lite extra motståndskraftiga mot vatten genom att pensla dem med kallpressad rå linolja innan själva färgen.
På insidan kommer jag att måla med en alkydoljefärg. På utsidan linoljefärg.

Min undran är:
Är alkydoljefärg och linolja kompatibelt?
Kan det bli någon kemisk reaktion?
Linoljan kanske mättar träet på något sätt så att alkydoljefärgen inte sugs in utan lägger sig som en beläggning på ytan?

Jag skall knata iväg till claessons idag och prata med karln där, men jag vill först höra om församlingen har synpunkter. Mannen är ju trots allt partisk.

//T

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:alkydoljefärg kontra linolja?
« Svar #1 skrivet: 27 jun-07 kl 13:20 »
Hej!

Mina teorier:

Alkyd är ett slags modifierad linolja, så det borde inte vara några problem.

Sedan är det ju klart att linoljan sugs in i trät, och då blir det ingen plats kvar för alkydfärgen att sugas in.

Jag hoppas att den råa linoljan torkar såpass långsamt att den blandar sig med alkydfärgen och på så sätt binder bättre.

Ska inte linoljan blandas med balsamterpentin?

Hoppas Claessons gubbar kan upplysa på ett bra sätt.

Färgstark

  • Gäst
Re:alkydoljefärg kontra linolja?
« Svar #2 skrivet: 27 jun-07 kl 14:36 »
Halaj!

Jag är i full färd med att penselrenovera två fönster. Nu har jag en fundering på om jag skulle kunna göra dem lite extra motståndskraftiga mot vatten genom att pensla dem med kallpressad rå linolja innan själva färgen.
På insidan kommer jag att måla med en alkydoljefärg. På utsidan linoljefärg.

Min undran är:
Är alkydoljefärg och linolja kompatibelt?
Kan det bli någon kemisk reaktion?
Linoljan kanske mättar träet på något sätt så att alkydoljefärgen inte sugs in utan lägger sig som en beläggning på ytan?

Jag skall knata iväg till claessons idag och prata med karln där, men jag vill först höra om församlingen har synpunkter. Mannen är ju trots allt partisk.

//T

Okej, linoljefärg och alkydolja (alkydolja är gjort av mineralolja!!!) är  kompartibelt men ...Blanda ut kallpressad rå linolja med mellan hälften och en tredjedel terpentin, tillsätt zinkvitt pigment (mögelskydd) eller om du har blyvitt (giftigt som attan och förbjudet) och stryk först med det. Oljan ska ha gått in men behöver inte vara torr (typ 12- 24 timmar är lagom) innan du målar med en lite fetare färg, vänta något dygn och måla en gång till. Fast jag tycker det verkar bökigt med olika färgtyper på in och utsida...varför inte samma färg hela rundan runt?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:alkydoljefärg kontra linolja?
« Svar #3 skrivet: 27 jun-07 kl 16:02 »
Okej, linoljefärg och alkydolja (alkydolja är gjort av mineralolja!!!) är  kompartibelt men ...

Märkligt, i alla mina böcker anges att en av huvudkomponenterna i alkydhartserna använda i målarfärg är ex vis linolensyra, vilken utvinns från linolja. Dessutom anges att man har en syra och glycerol i tillverkningen. Aldrig hört talas om att de kommer från mineralolja, förutom glycerol.  Men, det är ju möjligt att man går omvägen via mineralolja, men jag har svårt att förstå att man kan få en torkande olja den vägen. Man har tydligen gjort "framsteg" på senare år.

Tapio, vad sa Claessons? Skulle du tjära fönstren i stället?

Edgar
« Senast ändrad: 27 jun-07 kl 16:03 av Edgar »

Färgstark

  • Gäst
Re:alkydoljefärg kontra linolja?
« Svar #4 skrivet: 27 jun-07 kl 16:21 »
Märkligt, i alla mina böcker anges att en av huvudkomponenterna i alkydhartserna använda i målarfärg är ex vis linolensyra, vilken utvinns från linolja. Dessutom anges att man har en syra och glycerol i tillverkningen. Aldrig hört talas om att de kommer från mineralolja, förutom glycerol.  Men, det är ju möjligt att man går omvägen via mineralolja, men jag har svårt att förstå att man kan få en torkande olja den vägen. Man har tydligen gjort "framsteg" på senare år.

Tapio, vad sa Claessons? Skulle du tjära fönstren i stället?

Edgar
Jepp...du har rätt men...utvecklingen går frammåt, som med motoroljan ungefär, det mesta är idag syntetisk "mineralolja" eller rättare sagt syntetiska hartser. Emellertid har dessa goda egenskaper i färg...men kanske inte så "alternativa"...

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:alkydoljefärg kontra linolja?
« Svar #5 skrivet: 27 jun-07 kl 17:07 »
Hej!

Lite OT, men Färgstark kanske vet;  För några år sedan hade jag en chef, som dessutom ägde en färgfabrik som uteslutande gjorde lösningsmedelsbaserad målarfärg.

Han var orolig över att det snackades om att hans nisch skulle förbjudas, och att all målarfärg skulle bli vattenbaserad.  Hur är det i dag?

Nackdelen med vattenbaserat är tydligen allergier hos målarna, nackdelen med lösningsmedelsbaserat är nervskador hos målarna.  Val mellan pest och kolera?

Edgar

Färgstark

  • Gäst
Re:alkydoljefärg kontra linolja?
« Svar #6 skrivet: 27 jun-07 kl 17:40 »
Hej!

Lite OT, men Färgstark kanske vet;  För några år sedan hade jag en chef, som dessutom ägde en färgfabrik som uteslutande gjorde lösningsmedelsbaserad målarfärg.

Han var orolig över att det snackades om att hans nisch skulle förbjudas, och att all målarfärg skulle bli vattenbaserad.  Hur är det i dag?

Nackdelen med vattenbaserat är tydligen allergier hos målarna, nackdelen med lösningsmedelsbaserat är nervskador hos målarna.  Val mellan pest och kolera?

Edgar
Jo, det är sant att idag används allt mera vattenbaserad färg.  Innomhus används ingt annat utom i undantagsfall. Personligen vill jag hellre få allergi än "målarhjärna" men ja, det är väl en smaksak...det är i någon mån även lättare att skydda sej från påverkan när man använder vattenbaserat. Problemet med vattenbaserad färg för utomhusbruk är för målarnas del mest vädret...en normal svensk sommar med omväxlande sol och regn kan innebära att samma stycke skall ommålas åtskilliga gånger...För miljön måste det ändå vara en lättnad med minskningen av lösningsmedel...Och vattenbaserat ute är nu ingen nyhet...slamfärger har ju använts länge. Just på detaljer som fönster är det dock sällan att man målar med vattenbaserat, men det kanske kommer.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:alkydoljefärg kontra linolja?
« Svar #7 skrivet: 27 jun-07 kl 18:50 »
Halaj!

Jättetack för svar!

Jo, han sa att linolja och alkydolja är kompatibla. Åt båda hållen. Man kan alltså måla alkydoljefärg på gammal linoljefärg och också tvärtom.

Anledningen till att jag vill måla med alkyd på insidan är att jag redan har målat fönsterbrädan och foder med alkyd. Även om jag lyckas att få samma glans och kulör (antikvit Y-502) med lin på insidan av fönstren så är jag rädd att färgerna kommer att åldras på olika sätt, och det kommer att bli skillnad med åren.

Detta hade karln ingen förståelse för, utan försökte hela tiden pracka på mig sin linoljefärg även på insidan. Han verkade inte begripa att jag hade bestämt mig.
Jag förstår att en säljare framhåller sina produkter, visst, men när han trycker ner dem i halsen på mig så blir jag sur. Han kommer inte att få sälja någon linoljefärg till vare sig in- eller utsida till mig. Jag kommer inte att sätta min fot i den butiken en gång till.

Så om jag nu linoljar utsidan så blir det till att handla pigment och olja och blanda till själv. Gysingekatalogen har ganska bra instruktioner på hur man gör.
Jag säger om för att nu var jag i verkygsboden och hittade den gamla halvfulla burken med fönsterfärg som alla fönster är målade med. Av ren lathet och snålhet tar jag nog den färgen. Då får jag samma nyans också.

Jo, förresten, en fråga till: jag läste någonstans att någon rekommenderade att hälla i en liten skvätt Atamon i utomhusfärg. Kan det vara något?
Jag misstänker att det bara gäller vattenbaserade plastfärger.
För Atamon är väl vattenbaserad och borde väl inte lösa sig någon vidare i oljefärg?

//T

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:alkydoljefärg kontra linolja?
« Svar #8 skrivet: 27 jun-07 kl 20:32 »
Jo, förresten, en fråga till: jag läste någonstans att någon rekommenderade att hälla i en liten skvätt Atamon i utomhusfärg. Kan det vara något?
Jag misstänker att det bara gäller vattenbaserade plastfärger.
För Atamon är väl vattenbaserad och borde väl inte lösa sig någon vidare i oljefärg?

//T


Atamon är ett konserveringsmedel, och det behövs inte i lösningsmedelsbaserade färger. Däremot kan jag förstå att man häller i en slurk när man använt vattenbaserad färg som ska sparas.

Sökte lite på Google;
Visste ni att man kan spreja atamonlösning i skor och på iläggssulor för att motverka lukt?
Visste ni att man kan försöka behandla fotsvamp med atamon?
Visste ni att man kan vattna krukväxter om man får svamp eller mögel i krukan/jorden?
Bra mot mjöldagg?
Bra mot häxringar i gräsmattan?

Snacka om alternativ!?

Edgar

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:alkydoljefärg kontra linolja?
« Svar #9 skrivet: 27 jun-07 kl 21:51 »
Atamon är ett konserveringsmedel, och det behövs inte i lösningsmedelsbaserade färger.

Halaj!

När man blandar i Atamon i sylt och saft så gör man ju det för att förhindra mögel.
Och det är ju det man får på fasader t.ex. Själv hade jag lite svartmögel på ytan på fönsterkarmarna. Och det var det jag tänkte att det skulle verka mot.

Men en annan fråga: grundfärg.
När man målar på en trären yta (som jag har) så skall man ju först måla med en grundfärg. Vilken funktion har den egentligen?
Någonstans har jag läst att dess enda funktion är att mätta träet liten grann så att inte så mycket av den riktiga färgen (den som är dyr) skall gå åt.

Man målar alltså med en billig grundfärg först för att inte behöva lägga på så många lager av den dyra slutfärgen.
Sant?
Om det är så så blir ju tanken med att pensla på ett varv med rå linolja helt rätt.

//T

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:alkydoljefärg kontra linolja?
« Svar #10 skrivet: 27 jun-07 kl 22:54 »
Hej!

Fler teorier:

Jag tvivlar på att atamon har en verkan som sitter i någon längre tid i regn och rusk. Men försöka duger!

Grundfärgen kan också ha som funktion att vara något slags "klister" som fäster bättre i träet än täckfärgen och därmed förstärker vidhäftningen mellan trä och täckfärg.

Det finns ju grundolja (färg utan pigment) som används ungefär som grundfärg.

Jag tycker det verkar riktigt även med linolja, spädd med balsamterpentin.

Edgar
« Senast ändrad: 27 jun-07 kl 22:59 av Edgar »

teufel

  • Inlägg: 406
Re:alkydoljefärg kontra linolja?
« Svar #11 skrivet: 27 jun-07 kl 23:14 »
Hej!

Ang. atamon som medel mot dålig lukt i skor, så antar jag att det var artikeln på Danmarks Radios hemsida, som det syftades på.

Det var inte bara atamon som man skulle ha i skorna, så jag tar mig friheten att knycka och översätta "receptet" från DR:

* Vispa ihop en blandning av 1 liter vatten och 1 matsked tvålflingor.
* Tillsätt ca 1 msk ättika
* Tillsätt ca 1 msk Atamon
* Blanda ihop allting och häll på en sprayflaska.

* Ta ut sulorna från skorna
* Spraya båda sidorna av sulorna, samt inne i skon.
* Låt torka väl och lägg i sulorna igen.

Som en jämförelse hade DR gjort en prisjämförelse:

150 ml skospray i matvaruaffären Matas: 34.85 DKR
150 ml atamon-blandning: 3.83 DKR
Besparning: 89%

Jag har inga "luktskor" just nu, men nån som har och vill prova får gärna berätta om resultatet. Det låter spännande tycker jag. Skospray med femtioelva olika kemikalier har aldrig fungerat speciellt bra tycker jag.


Mvh Patrick

Färgstark

  • Gäst
Re:alkydoljefärg kontra linolja?
« Svar #12 skrivet: 28 jun-07 kl 20:05 »
Halaj!

När man blandar i Atamon i sylt och saft så gör man ju det för att förhindra mögel.
Och det är ju det man får på fasader t.ex. Själv hade jag lite svartmögel på ytan på fönsterkarmarna. Och det var det jag tänkte att det skulle verka mot.

Men en annan fråga: grundfärg.
När man målar på en trären yta (som jag har) så skall man ju först måla med en grundfärg. Vilken funktion har den egentligen?
Någonstans har jag läst att dess enda funktion är att mätta träet liten grann så att inte så mycket av den riktiga färgen (den som är dyr) skall gå åt.

Man målar alltså med en billig grundfärg först för att inte behöva lägga på så många lager av den dyra slutfärgen.
Sant?
Om det är så så blir ju tanken med att pensla på ett varv med rå linolja helt rätt.

//T

[/quote
En grundfärg är stark och matt, det ger god vidhäftning både mot materialet och nästa färglager. Om man målar två gånger med slutstrykningsfärgen så har man gjort sej en risk för sämre hållbarhet!

Färgstark

  • Gäst
Re:alkydoljefärg kontra linolja?
« Svar #13 skrivet: 28 jun-07 kl 20:13 »
Halaj!

När man blandar i Atamon i sylt och saft så gör man ju det för att förhindra mögel.
Och det är ju det man får på fasader t.ex. Själv hade jag lite svartmögel på ytan på fönsterkarmarna. Och det var det jag tänkte att det skulle verka mot.

Men en annan fråga: grundfärg.
När man målar på en trären yta (som jag har) så skall man ju först måla med en grundfärg. Vilken funktion har den egentligen?
Någonstans har jag läst att dess enda funktion är att mätta träet liten grann så att inte så mycket av den riktiga färgen (den som är dyr) skall gå åt.

Man målar alltså med en billig grundfärg först för att inte behöva lägga på så många lager av den dyra slutfärgen.
Sant?
Om det är så så blir ju tanken med att pensla på ett varv med rå linolja helt rätt.

//T

Atamon är ett bra konserveringsmedel i vattenburen färg, tex äggrempera, bivaxlasyr och annat som snabbt luktar apa annars.
Om man i grundoljan tillsätter zinkvitt pigment så har det någon mögelhämmande effekt. Mycket gamla burkar med vit fönsterfärg (från 60-talet och tidigare) innehåller med stor sannolikhet blyvitt, som är giftigt och effektivt dödar allt liv, (även målarens...) det kan blandas i grundoljan!
Om en yta är målad med alkydfärg och en intillliggande yta skall målas, så välj samma fabrikat. Färger åldras olika! Och tillockmed samma färgtyp och NCS-nummer av olika fabrikat kan skilja sej åt!

Färgstark

  • Gäst
Re:alkydoljefärg kontra linolja?
« Svar #14 skrivet: 28 jun-07 kl 20:16 »
Halaj!

Jättetack för svar!

Jo, han sa att linolja och alkydolja är kompatibla. Åt båda hållen. Man kan alltså måla alkydoljefärg på gammal linoljefärg och också tvärtom.

Anledningen till att jag vill måla med alkyd på insidan är att jag redan har målat fönsterbrädan och foder med alkyd. Även om jag lyckas att få samma glans och kulör (antikvit Y-502) med lin på insidan av fönstren så är jag rädd att färgerna kommer att åldras på olika sätt, och det kommer att bli skillnad med åren.

Detta hade karln ingen förståelse för, utan försökte hela tiden pracka på mig sin linoljefärg även på insidan. Han verkade inte begripa att jag hade bestämt mig.
Jag förstår att en säljare framhåller sina produkter, visst, men när han trycker ner dem i halsen på mig så blir jag sur. Han kommer inte att få sälja någon linoljefärg till vare sig in- eller utsida till mig. Jag kommer inte att sätta min fot i den butiken en gång till.

Så om jag nu linoljar utsidan så blir det till att handla pigment och olja och blanda till själv. Gysingekatalogen har ganska bra instruktioner på hur man gör.
Jag säger om för att nu var jag i verkygsboden och hittade den gamla halvfulla burken med fönsterfärg som alla fönster är målade med. Av ren lathet och snålhet tar jag nog den färgen. Då får jag samma nyans också.

Jo, förresten, en fråga till: jag läste någonstans att någon rekommenderade att hälla i en liten skvätt Atamon i utomhusfärg. Kan det vara något?
Jag misstänker att det bara gäller vattenbaserade plastfärger.
För Atamon är väl vattenbaserad och borde väl inte lösa sig någon vidare i oljefärg?

//T

Hej och ursäkta min rörighet...har svårt att få till rätt svar på rätt ställe här...men lite svar på dina undringar en bit längre ner på sidan då... :)

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:alkydoljefärg kontra linolja?
« Svar #15 skrivet: 04 jul-07 kl 18:32 »
Om man i grundoljan tillsätter zinkvitt pigment så har det någon mögelhämmande effekt.

Halaj!

Nu har jag handlat allt jag behöver.
Vet någon hur mycket zinkvitt man skall blanda i?

//T

Månblomma

  • Gäst
Re:alkydoljefärg kontra linolja?
« Svar #16 skrivet: 05 jul-07 kl 14:52 »
Många som absolut inte vill använda plastfärg på sitt hus vet inte om att även en alkydoljefärg till viss del innehåller plast, fast en mindre mängd än en ren plastfärg.

Vill också bara passa på att varna för att använda linolja innan du målar med alkydoljefärgen. P g a att den innehåller en viss del plast tränger den inte in i träet som en ren oljefärg gör. Risken är stor att träet redan är mättat av oljan, och särskilt på södervända lägen, kommer solen att göra så att oljan tränger ur träet, och färgen lossar. Att olja innan man målar med oljefärg är däremot inga problem. Min pappa oljade sitt hus väldigt grundligt innan han målade med alkydfärg. Här skulle minsann inte träet ruttna! Och DET lär det nog aldrig göra, men ingen färg sitter heller... ;)

Månblomma

  • Gäst
Re:alkydoljefärg kontra linolja?
« Svar #17 skrivet: 05 jul-07 kl 14:59 »
[

Men en annan fråga: grundfärg.
När man målar på en trären yta (som jag har) så skall man ju först måla med en grundfärg. Vilken funktion har den egentligen?
Någonstans har jag läst att dess enda funktion är att mätta träet liten grann så att inte så mycket av den riktiga färgen (den som är dyr) skall gå åt.

Man målar alltså med en billig grundfärg först för att inte behöva lägga på så många lager av den dyra slutfärgen.
Sant?
Om det är så så blir ju tanken med att pensla på ett varv med rå linolja helt rätt.

//T

Citera

Hej!
En grundfärg målar man med för att färgen ska sitta bättre. En grundfärg är matt, och på en sådan yta fäster all färg mycket bättre. Det är ju därför man både ska tvätta med målar tvätt och slipa om man t ex målar en möbel, innan man målar med grundfärg. Alla stegen bidrar ju till att matta ytan så att nästa lager fäster bättre. Om man inte vill använda en riktig grundfärg när man målar sitt hus, går det lika bra att späda  färdigfärgen med lacknafta eller terpentin, och använda den som grundfärg.

Månblomma

  • Gäst
Re:alkydoljefärg kontra linolja?
« Svar #18 skrivet: 05 jul-07 kl 15:03 »
HUR GÖR MAN när man ska svara på ett citat? ??? Det blir ju helt fel det här! >:(

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:alkydoljefärg kontra linolja?
« Svar #19 skrivet: 05 jul-07 kl 15:44 »
HUR GÖR MAN när man ska svara på ett citat? ??? här petade jag in lite text Det blir ju helt fel det här! >:(

Klicka på knappen till H i överkant på inlägget du vill citera.
Du kan manipulera textmassan hur du vill, men du måste ha kvar startquoten och slutquoten (det som står innanför hakparenteser).

//T


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

853 gäster, 3 användare (2 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser