Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta ruvande höna?  (läst 10861 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Flytta ruvande höna?
« skrivet: 18 mar-13 kl 06:54 »
Går det bra att flytta en ruvande höna till ett eget hönshus, så hon blir ensam med äggen där? Eller är risken att hon går av äggen då?
Behöver hon kanske de andra hönsens sällskap?

Problemet är ju annars att de andra lägger nya ägg till henne hela tiden och jag har svårt med plats för att ha en bur till henne i hönshuset hos de andra.

Rökkvadis

  • Inlägg: 31
    • Småland
SV: Flytta ruvande höna?
« Svar #1 skrivet: 18 mar-13 kl 07:53 »
Låt henne vara där hon är men märk upp äggen hon ska ligga på så att du kan plocka bort nya ägg efterhand. Om du ska flytta henne gör det när kycklingarna är kläckta.  :)

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Flytta ruvande höna?
« Svar #2 skrivet: 18 mar-13 kl 13:38 »
jag flyttade min ruv höna till 1 v gamla kycklingar men hon såg dom inte för det var kompost galler med lakarn på. hon åg så fint och fick fram 4 av 7 ägg

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Flytta ruvande höna?
« Svar #3 skrivet: 18 mar-13 kl 13:46 »
Jag har försökt flytta på ruvhönor ett par gånger nu och det går inte alls. De blir förvirrade och vill tillbaka till där de var först. Jag gör nu så istället att de får vara kvar, sen när det närmar sig kläck sätter jag hönan med ägg/kycklingar i en katt-transportbur. Först tejapde jag för nät för redet, men det är så jobbigt att hålla på med tejp. Då på slutet är hönan så inne i att kycklingarna ska ut att hon inte verkar bli särskilt sur på att bli flyttat och instängd. Sen när kycklingarna är kläckta får hon vara i en egen bur med kycklingarna, och katt-transportburen får följa med dit in.

Bell

  • Inlägg: 189
    • Västmanland
SV: Flytta ruvande höna?
« Svar #4 skrivet: 18 mar-13 kl 14:43 »
Vi flyttar oftast våra ruvhönor medan de "torrruvar" men de bryr sig inte nämnvärt i alla fall utan ligger stadigt på sina ägg. Har inte råkat ut för någon höna som gått ifrån pga flyttar.
Tilläggas bör att vi flyttar dem till andra boxar och de har därmed inte möjligheten att gå tillbaka till sitt gamla ruvrede. Vi använder oss av flyttbara värpreden i till största delen men har även haft en tokighöna som ville ruva i försvinningsredet ::) Hon fick egna ägg och en ny box med ruvrede i så löste hon det  ;)
<3 Även rosen har taggar <3

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Flytta ruvande höna?
« Svar #5 skrivet: 18 mar-13 kl 17:49 »
Men om jag är i redet och rotar varje dag för att plocka bort de andras ägg, blir hon inte stressad av det då och kanske slutar ruva? Mina höns är inte så tama nämligen.

Bell

  • Inlägg: 189
    • Västmanland
SV: Flytta ruvande höna?
« Svar #6 skrivet: 18 mar-13 kl 17:52 »
Jag hade flyttat henne. Tycker det är så osäkert och svårt att gräva under hönan varje dag, tänk om man tar bort "fel" ägg någon dag  :-X
<3 Även rosen har taggar <3

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Flytta ruvande höna?
« Svar #7 skrivet: 18 mar-13 kl 20:38 »
Mina höns är verkligen inte tama, men det går utmärkt att plocka ägg ändå. Av nån anledning verkar de bli tamare av att ruva. Jag ritar ett streck runt de ägg som ruvas på, så ser man snabbt om det har kommit nya ägg. Jag brukar putta hönan åt sidan bara för att kolla äggen. Det är bara att plocka. Jag har aldrig blivit biten när de ruvar. Vet inte vad som är normalt för andra raser men vi kallar våra surhönor för "goshönor" istället eftersom de låter sig klappas och kuttrar tacksamt när man ger dem mat i redet!

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Flytta ruvande höna?
« Svar #8 skrivet: 19 mar-13 kl 07:09 »
Ok. Jag fåt testa det. Men kan man rita med en spritpenna på äggen?

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Flytta ruvande höna?
« Svar #9 skrivet: 19 mar-13 kl 07:24 »
Blyerts ska det vara  :D allt annat tränger in i ägget.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Flytta ruvande höna?
« Svar #10 skrivet: 19 mar-13 kl 12:26 »
Min Laura är rätt skygg i vanliga fall, och när hon ruvar morrar hon och hugger hon vilt omkring sig.  Men det går lätt att lyfta henne om man har handskar på och kolla situationen under.  Sen lägger hon sig genast tillbaks.  Fast allra bäst är det förstås att kolla redet när hon tar sig sin dagliga rast på en kvart,  med sandbad, en liten matbit och dryck.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Flytta ruvande höna?
« Svar #11 skrivet: 19 mar-13 kl 12:36 »
Min Laura är rätt skygg i vanliga fall, och när hon ruvar morrar hon och hugger hon vilt omkring sig.  Men det går lätt att lyfta henne om man har handskar på och kolla situationen under.  Sen lägger hon sig genast tillbaks.  Fast allra bäst är det förstås att kolla redet när hon tar sig sin dagliga rast på en kvart,  med sandbad, en liten matbit och dryck.

Och hur ont gör det om en höna bits eller hackar?  ;D

Nej, men det SER aggressivt ut.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Flytta ruvande höna?
« Svar #12 skrivet: 19 mar-13 kl 13:14 »
Jag flyttar alltid mina ruvande höns, de som har ägg till en egen liten stängd box . Där har de mat och vatten och lugn och ro. Efter några dar när jag ser att de tar till sig äggen igen så får de gå ut en sväng om de vill. De brukar sen gå tillbaks till den egna boxen och då stänger jag om dem igen.

Jag märker mina ägg med tuschpenna eller bläckpenna. Dagens bläckpennor är giftfria likaså de tusch som jag använder.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Flytta ruvande höna?
« Svar #13 skrivet: 19 mar-13 kl 17:59 »
Citera
Och hur ont gör det om en höna bits eller hackar?

Om hon bara hackar för att t.ex. kolla om ens finger går att äta gör det inte särskilt ont, men om hon hackar för att försvara ruväggen tror jag det kan gå hål på skinnet, kännas rejält alltså. Handskar behövs.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Flytta ruvande höna?
« Svar #14 skrivet: 19 mar-13 kl 19:27 »
Jag har provat att bli hackad och biten.  Har du provat?

Skulle ju kunna va så att våra höns bara markerar. Eller att det är något fel på dom  ;D.  Brukar vänja dom från början genom att plocka med äggen och kolla om någon annan höna har "gökvärpt". Det SER UT som de skulle hacka rakt igenom handen men känns förvånansvärt lite.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Flytta ruvande höna?
« Svar #15 skrivet: 19 mar-13 kl 19:52 »
Men OJ vad våra ruvhönor är gosiga känner jag nu när jag läser det här! Aldrig nånsin har de gjort ens en ansats att picka på mig när jag grejat. Den första ruvhönan lyfte jag till och med ut och in ur redet varje dag. Det har jag slutat med, det räcker ju med att bara lyfta lite lätt och kolla läget.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser