Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Baktung" kyckling  (läst 3587 gånger)

Lyckliga Höns

  • Inlägg: 164
  • www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
"Baktung" kyckling
« skrivet: 26 sep-10 kl 20:31 »
Hejsan!

Igår kläcktes fyra av mina blommekycklingar på dygn 23 ½. De hade inga problem att ta sig ut äggen, men gulesäcken drogs liksom med kycklingarna ut ur äggen med strängen (!?!?).
Två av deras syskon och 9 andra hade tagit sig ut mellan dygn 20 och 22 - dessa är det ingenting fel på, hur pigga som helst. Därför misstänker jag att eftersläntrarnas problem beror på den sena kläcknignen..
 De kläcktes igår kväll.. De är fortfarande vingliga, alla var från början liksom lite baktunga... nu är det bara en som är det.. de andra är bara vingliga.
Men varför är han/hon baktung!? Beror detta på att gulesäcken drog med ur ägget?
Trodde först det var något fel på  "baktån", den veks liksom under fotdynan...Men när jag stöttar upp kycklingen med ett finger och den står upp som den ska istället för att sitta på rumpan faller baktån på plats och sitter där den ska - alltså är det baktungheten som är problemet...
Däremot är jag rädd att fötterna och benen ska växa fel och så eftersom den ofta sitter på rumpan.
Den kan gå några vinglande steg och äter och dricken ... men tycker så synd om den när den drattar på rumpan igen...

Någon som har erfarenhet av baktunghet...? Hos kycklingar alltså... ;)
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

Johanna Sareklint

  • Inlägg: 615
    • Blekinge
    • Johannas hörna
SV: "Baktung" kyckling
« Svar #1 skrivet: 27 sep-10 kl 11:01 »
Hej!

En av mina nykläckta hade svårt ta sig ur ägget, hittade den kall och vad jag trodde död, men hjälpte den ur skalet som var halvöppet. Värmde sedan den lilla som började andas snabbare, röra på sig och pipa. Däremot hade den svårt att stå upp, var som du beskrev det baktung. Jag tyckte att dess ben inte var styva, de var som gel'e och vek sig.  Den lilla fick en natt under sin mamma, dagen efter var den fortfarande vid liv, men hasade sig fram och verkade trött. Därför valde jag att låta den slippa plågorna.

Detta är väl egentligen inget svar på din fråga, men jag vet att det hänt fler. Berätta hur det går!

Mvh
Johanna

 
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Katharina K

  • Inlägg: 293
    • Västergötland
SV: "Baktung" kyckling
« Svar #2 skrivet: 27 sep-10 kl 12:00 »
Så var en av mina Appenzellerkycklingar. Den kom också ut lite senare än de andra och var baktung ett tag. Jag valde att låta den leva och efter ett litet tag var den precis som sina syskon och nu vet jag inte ens vilken av dom det var.
Jag hade även en vaktel som gick helt fel på ena foten, böjde den liksom bakåt och gick på ovansidan av den. Ville ta bort den, men dotternn ville ge den en chans, så den fick det och efter några dagar satt ften precis som på alla andra.
Så...man behöver inte alltid ta bort dom det första man gör. Jag skulle avvaktat om jag var du!

Lyckliga Höns

  • Inlägg: 164
  • www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
SV: "Baktung" kyckling
« Svar #3 skrivet: 27 sep-10 kl 18:07 »
Okej! Låter som det finns hopp.
Idag är kycklingen lite bättre. Den går bättre och är inte lika vinglig och baktung... Det är liksom som den är svag i benen :S Ser ut som ett barn som lär sig gå...Den äter och dricker. Den verkar inte ha ont eller lida så jag låter den vara. Den verkar ju bli lite bättre för var dag... Men jag undrar vad det beror på... Om någon mer har varit med om detta skriv gärna... Hoppas den blir bra!  :-\
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser