Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att köpa gård  (läst 5036 gånger)

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
Att köpa gård
« skrivet: 11 maj-14 kl 15:03 »
Nu är vi i färd med att gå på visningar av gårdar och mäklaren kommer och tittar på vårt hus i morgon. Denna vecka ska vi på 4 visningar.

Men vad ska vi egentligen köpa för nåt?

Vi söker en fastighet där två familjer kan bo och ha höns, kaniner, getter och ett par hästar. I mindre skala, men vi vill ha lite eget kött, ägg och mjölk. Jagar gör vi också, men en gård med såna ytor kommer vi inte att ha råd med tyvärr. Inte i våra trakter.

De objekt vi ska titta på är väldigt olika, och ligger olika i pris och olika långt ifrån våra arbeten. Ingen är kanske exakt det vi tänkt oss, och ingen kanske kommer att kännas aktuell efteråt, men jag undrar lite hur kräsen man ska vara och vad som är viktigt ffa om man ska ha getter på gården. Hästar, kaniner och höns har jag redan och vet vad som är viktigt. Hästar och getter ska gå ute året om så det ställer en del krav på marken.

Det verkar vara svårt att hitta gårdar med skog. Oftast är det åker eller naturbeten med varierande terräng. Men går det om man ska ha getter? Eller måste det vara skog? Markerna ligger på mellan 5,5-22 hektar beroende på läge och pris.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Att köpa gård
« Svar #1 skrivet: 11 maj-14 kl 20:37 »

Det verkar vara svårt att hitta gårdar med skog. Oftast är det åker eller naturbeten med varierande terräng. Men går det om man ska ha getter? Eller måste det vara skog? Markerna ligger på mellan 5,5-22 hektar beroende på läge och pris.

Många har sina getter på åkrar. Åk till en getgård får du se. Jag var till en getgård i klövsjö och de hade getterna på en åker.
Jag har inte mycket erfarenhet av getter men hade 2st på besök här några veckor, och de fick gå fritt på ca 8 hektar och de var aldrig på åkern, inte så mycket i skogen heller utan föredrog att vara på hygget för där växte det mest olika sorters gräs och buskar, sly och småträd. När de passerade åkern brukade de pausa i dungen på bilden nedan. Getter är buskätare i första hand. De äter helst mina svartvinbärsbuskar.



 

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Att köpa gård
« Svar #2 skrivet: 11 maj-14 kl 21:04 »
Åh vilken söt bild. :)
Jag har tänkt mig nån sorts allmogeget och för mig känns det viktigt att ha mark som erbjuder föda som de mår bra av. Det gäller även hästarna. Många hugger ner allt och sår in vall där de har sina hästar, men egentligen mår de bäst av att gå kuperat och magert, dvs raka motsatsen. :) Men jag kan ingenting om getter egentligen. Jag vet att de äter sly men det var intressant att höra hur de prioriterade när de fick en sån fri tillgång på olika föda och vad de valde! Att hitta en gård med mycket sly är ännu svårare här. :p Men inget är väl omöjligt.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Att köpa gård
« Svar #3 skrivet: 13 maj-14 kl 09:50 »
Fin bild, olivia, ask är gott :D !

Jag har 3 tips:
1: Köp så möe mark ni har råd med! Det är ofta den som har köpt en gård efter ett tag upptäcker att den är alldeles för liten för alla planer, djur och möjligheter. Om en bor i bygder med jordhunger är det ofta svårt att få tag på arrendemark, medan det i jordbruksnedläggningsbygder går att få arrenden i princip slängda efter en.
2: Ni vet när ni har hittat rätt. (Kanske någon annan som har mer pengar, oxå tycker att samma ställe är rätt? Men så är det ibland...)
3: Det som mäklaren besvärat kallar för "skog med stora röjningsbehov" är perfekt getbete. Misskött skog är ofta inte så dyrt (fast det kanske det är i era trakter).

(Och överväg den där hästgrejen. Ta inte illa upp, men hästar kräver mycket både av tid och pengar, och gör de nytta som arbetshästar i självhushållningen?)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Att köpa gård
« Svar #4 skrivet: 13 maj-14 kl 10:39 »


(Och överväg den där hästgrejen. Ta inte illa upp, men hästar kräver mycket både av tid och pengar, och gör de nytta som arbetshästar i självhushållningen?)
Det finns ju dom som bara använder häst så vist gör den nytta  i ett självhushåll beroende givet vis på hur litet det är . Men man kan även ha en liten häst som kan göra nytta som att köra ut stolp vinterns ved förråd mm. Tid och pengar ja men allt beror väl på hur mycket självförsörjande man har blivit. En häst kan ju till och med inbringa inkomst även hos andra  eller rentav inom  kommuner . Men man bör lära sig att värka och sko en häst om man ska leva på självhushåll då det är dyrt med hovslagare.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Att köpa gård
« Svar #5 skrivet: 13 maj-14 kl 15:06 »
Tack för svaren!
Ja den där vildvuxna, oönskade skogsmarken som inte skulle kosta så mycket letar jag för fullt efter. Den är nämligen perfekt även för hästar och höns. Jag förstår inte varför folk skövlar allt till platta insådda vallar. :/ Men härikring verkar det vara gjort nästan överallt, eller så är det ingen so säljer den där dåliga skogsbiten som man inte använder för man tror inte att nån vill ha den. Men jag vill! Det mesta man hittar häromkring är hästgårdar med snygga moderna hus - det är inte det jag söker.

En nordsvensk brukshäst har jag redan och den blir med, han är en vän och familjemedlem. Jag är inte ute efter en hästgård alls, han råkar bara redan finnas i familjen. Men han har inte så höga krav, förutom ett sällskap så en häst till blir det av något slag, troligen nåt litet som barnen kan hantera. Dom kommer att gå på lösdrift med getterna. Jag har haft häst på lösdrift i många år, och drivit en själv, så jag är inte orolig över den biten. :)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Att köpa gård
« Svar #6 skrivet: 23 maj-14 kl 07:09 »
Åh, är det hästen på din avatar :) ? En arbetande häst kan göra nytta, för att underlätta det ofta tunga jobbet med odlande (för den som inte vill ringa in grannen med fossileldade traktorn, feståss).

Hur har det gått med visningarna? Har ni hittat något ställe som intresserar? *nyfiken*
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Att köpa gård
« Svar #7 skrivet: 23 maj-14 kl 10:44 »
Åh, är det hästen på din avatar :) ? En arbetande häst kan göra nytta, för att underlätta det ofta tunga jobbet med odlande (för den som inte vill ringa in grannen med fossileldade traktorn, feståss).

Hur har det gått med visningarna? Har ni hittat något ställe som intresserar? *nyfiken*
Javisst, en hederlig nordsvensk brukshäst är det. Han kan om inte annat agera färdmedel när jag ska se efter getaflocken ute i de stora hagarna. :) Men han får nog hjälpa till att dra lite ved och annat smått o gott också.

Vi har tittat på 4 ställen men tyvärr är det inget som känns intressant än. Det verkar vara svårt att hitta ställen med bra mark. Det är antingen bara åker, eller så är det små skiften, eller så går det en väg rakt igenom gårdscentrum vilket vi helst vill undvika då vi vill att barn och hundar ska kunna gå fritt mellan hus och djurstallar. Men jag ska faktiskt gå ner till en gård i helgen och fråga om de vill sälja, då det finns anledning att tro det. Det skadar inte att fråga. Vår förhoppning är att hitta något i år, men man kan ju aldrig veta när det gäller gårdar. Utbudet är ju inte som med villor.

Att det ska vara så svårt. Vi har inga jättehöga krav och har tittat på ställen för så mkt som 12 miljoner. Mendet ska bannemej alltid gå en väg rakt igenom eller så är det åkrar alltihop. Man kanske skulle flytta till en annan del av sverige, men då är vi 4 som måste byta arbete..

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Att köpa gård
« Svar #8 skrivet: 23 maj-14 kl 22:37 »
Att det ska vara så svårt. Vi har inga jättehöga krav och har tittat på ställen för så mkt som 12 miljoner. Mendet ska bannemej alltid gå en väg rakt igenom eller så är det åkrar alltihop. Man kanske skulle flytta till en annan del av sverige, men då är vi 4 som måste byta arbete..

Jasså, jag hittar gårdar jag vill köpa hela tiden, men bor i en annan del av landet än du gör. Exempelvis denna gård i länken nedan vill jag ha, och de har jättefin betesmark också,, jag gick på visningen.
http://www.hemnet.se/bostad/gard-265m2-brunflo-ostersunds-kommun-hakansta-110-6078423

Janne på Näset

  • Inlägg: 70
    • -
SV: Att köpa gård
« Svar #9 skrivet: 24 maj-14 kl 09:04 »
Köpa gård i Uppland är inte billigt. Längre norrut hittar man fina gårdar för betydligt lägre priser.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Att köpa gård
« Svar #10 skrivet: 24 maj-14 kl 13:25 »
Jo men flyttar vi norrut står vi alla utan arbete. :/ Vi har barn och kan inte riskera att så helt utan inkomst.

Den gården i Östersund kostar mindre än vad vi får för våra hus. Men vi skulle fortfarande behöva mat på bordet, kläder på kroppen och foder till djuren. Så arbeten är ju ett måste för att ta ett sånt steg.

andtol

  • Gäst
SV: Att köpa gård
« Svar #11 skrivet: 24 maj-14 kl 14:11 »
Gården vid Storsjön var riktigt fin. Fint läge också. :)

Det är inte lätt att hitta något ställe som passar. Många saker som spelar in.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Att köpa gård
« Svar #12 skrivet: 24 maj-14 kl 14:40 »
Jo men flyttar vi norrut står vi alla utan arbete. :/ Vi har barn och kan inte riskera att så helt utan inkomst.

Den gården i Östersund kostar mindre än vad vi får för våra hus. Men vi skulle fortfarande behöva mat på bordet, kläder på kroppen och foder till djuren. Så arbeten är ju ett måste för att ta ett sånt steg.

Ja, och det beror lite på vad för typ av jobb man ska ha. Är man lärare exempelvis kan man hitta jobb varsomhelst och bara flytta.
Vet inte om du såg, men gården vill de ha 4 milj för men högsta budet är bara 3 miljoner. Köper man en sån gård kan man bli bonde på heltid och göra samma resa som Eija på norrfrid.se som flyttade norrut till sollefteå för några pr sen, blev bonde på heltid från att varit redovisningsekonom, vilket hon skriver om i tidningen Lantliv och på bloggen.

Men du måste ha bra lön om det är en bättre affär att köpa en gård för 12 miljoner och behålla jobbet, än att köpa en gård för 3 miljoner och vara arbetslös ett tag?

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Att köpa gård
« Svar #13 skrivet: 24 maj-14 kl 17:29 »
jag undrar lite hur kräsen man ska vara och vad som är viktigt ffa om man ska ha getter på gården.  Hästar och getter ska gå ute året om så det ställer en del krav på marken.

Det verkar vara svårt att hitta gårdar med skog. Oftast är det åker eller naturbeten med varierande terräng. Men går det om man ska ha getter? Eller måste det vara skog?

Hur kräsen man kan vara beror på hur stinn plånbok man har. För getternas del går det utmärkt med naturbeten med varierande terräng, skog är inte nödvändigt  :).

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Att köpa gård
« Svar #14 skrivet: 25 maj-14 kl 23:47 »
Absolut! 12 miljoner finns ju inte på kartan. Jag arbetar deltid och tänker inte gå upp i tid. Förhoppningen är ju att vi ska kunna jobba mindre och mindre.

Att kunna leva på sitt lantbruk har jag fått veta är näst intill omöjligt om man inte ärver en sån verksamhet. Men det kanske inte stämmer?

Även en gård för 3 miljoner måste underhållas och betalas för. Och djuren där. Att vara helt arbetslös går ju inte, ffa inte när man har små barn. Och eftersom att vi är uppväxta här vet vi inte hur lätt det är att få ett arbete tex i östersund. Att flytta till gård helt arbetslösa känns som ett stort risktagande när man har småbarn. Men det kanske är jag som är feg?

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #15 skrivet: 26 maj-14 kl 00:36 »
Nej, det låter synnerligen klokt. Att köpa en gård för 3 miljoner och tro man ska kunna leva gott på den utan några direkta kunskaper kommer att leda till katastrof.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Att köpa gård
« Svar #16 skrivet: 26 maj-14 kl 15:11 »
Ja jag har fått inse att jag inte kan bli någon äkta lantbrukare, för jag har helt enkelt inte växt upp med såna kunskaper. Och skola finns inte i våra krokar, och då jag har barn kan jag inte fara land och rike kring för en utbildning. Tyvärr kommer detta med lantbruk få bli en livsstil som måste kombineras med ett vanligt arbete i mitt liv. Själva lantbruket kommer jag aldrig kunna leva på. Men jag tänker göra mitt bästa för att ge min barn så mycket kunskap jag kan om självhushåll, djurhållning och lantbruk, så kanske de får en grund att stå på och föra vidare till sina barn.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 4 användare (2 dolda)
peterm, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser