Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga superenkel jordkällare  (läst 76240 gånger)

KjellX

  • Inlägg: 291
    • Västergötland
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #20 skrivet: 26 jun-13 kl 16:39 »
Vår jordkällare är byggd av två liggande brunnringar, alltså betongrör, som lagts i marknivå. Sedan har en massa jord lagts ovanpå så det bildats en kulle. Vid ingången har en träder och ett fyrkantigt gjutet valv tillverkats. Den håller rätt temperatur året om. Jag vet dock inga detaljer kring bygget, enligt årtalet som är inristat vid dörren är jordkällaren sju år äldre än vad jag är...
Verkar enkelt och smart, finns det någon ventilation? Kunde kanske behövas, men ett rör upp genom ett hål i "taket" kanske?

Leonard

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #21 skrivet: 26 jun-13 kl 19:06 »
Tack för alla svar!

Många förslag faller bort för mig. Har fått tydliga instruktioner om att det inte får vara något hål i marken du måste ner på knä och böja dig för att hämta saker ur. Och den gamla jordkällaren är tyvärr bara en ytterst enkel konstruktion i trä ihopspikad för 10-15 år sedan. Har visserligen funkat fint men berättigar inte till några bidrag tyvärr. Det enda bra med resterna av den är att det är lite urgrävt redan.

Det här med cementrör låter inte så dumt ju, om man skulle lägga det ner. Gäller att få tag på ett och frakta det bara. Kan bli lite lurigt. Min första tanke var att köpa lekablock och bygga med, med cement emellan. Vet inte hur jag ska göra i detalj och med tak till exempel. Är väl inte så svårt kanske men hade ändå känts bra med en instruktion. Hade ju varit fint om den kan stå länge...

tessg

  • Inlägg: 162
    • -
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #22 skrivet: 27 jun-13 kl 06:33 »
Verkar enkelt och smart, finns det någon ventilation? Kunde kanske behövas, men ett rör upp genom ett hål i "taket" kanske?

Ja, det finns det, precis som du skriver så går det upp ett rör genom taket, det sticker upp som en liten skorsten med skyddsjakt över.
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #23 skrivet: 28 jun-13 kl 01:16 »
Vad tror ni om den här, kommer det att funka? Fick idén när jag läste om betongröret. Jag tänker göra en lucka i trä med frigolit invändigt och ett rör för luftning i taket. På golvet grovt grus och sedan torvmull.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #24 skrivet: 28 jun-13 kl 01:35 »
Tack för alla svar!

Många förslag faller bort för mig. Har fått tydliga instruktioner om att det inte får vara något hål i marken du måste ner på knä och böja dig för att hämta saker ur. Och den gamla jordkällaren är tyvärr bara en ytterst enkel konstruktion i trä ihopspikad för 10-15 år sedan. Har visserligen funkat fint men berättigar inte till några bidrag tyvärr. Det enda bra med resterna av den är att det är lite urgrävt redan.

Det här med cementrör låter inte så dumt ju, om man skulle lägga det ner. Gäller att få tag på ett och frakta det bara. Kan bli lite lurigt. Min första tanke var att köpa lekablock och bygga med, med cement emellan. Vet inte hur jag ska göra i detalj och med tak till exempel. Är väl inte så svårt kanske men hade ändå känts bra med en instruktion. Hade ju varit fint om den kan stå länge...
...Takbygge jordkällare...efter väggar har murats upp...gör en träställning...sedan brädor på någorlunda tätt så inte cementen rinner igenom...Har du järnskrot kan du armera med det annars köp armeringsjärn och lägg på brädtaket sedan på med cement...hålls fuktigt med en presenning över...sedan när det härdat kan du lägga på åldringsbeständig plast...sedan jordlager...Kan gå till så i grova drag...vill man ha välvt tak får man bygga ett välvt tak av trä sedan på med resten....

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #25 skrivet: 28 jun-13 kl 01:37 »
Vad tror ni om den här, kommer det att funka? Fick idén när jag läste om betongröret. Jag tänker göra en lucka i trä med frigolit invändigt och ett rör för luftning i taket. På golvet grovt grus och sedan torvmull.
...Möjligtvis funkar det på sommaren som en typ sval om det är ett skuggigt ställe,får nog på mer jord...verkar för klent för vinterbruk...

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #26 skrivet: 28 jun-13 kl 14:59 »
Jo mer jord skall ju på, den är bara påbörjad. Hade tänkt ca 40 - 50 cm. Tänkte inte att den skulle funka hela vintern, kanske fram till jul. Bor i zon 4.
Har du någon idé hur jag kan göra den bättre? Frigolit närmast tunnan och jord på, skulle det bli bättre?
Sedan tänkte jag odla vilda blåklockor ovanpå.  ;D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #27 skrivet: 28 jun-13 kl 16:19 »
Jo mer jord skall ju på, den är bara påbörjad. Hade tänkt ca 40 - 50 cm. Tänkte inte att den skulle funka hela vintern, kanske fram till jul. Bor i zon 4.
Har du någon idé hur jag kan göra den bättre? Frigolit närmast tunnan och jord på, skulle det bli bättre?
Sedan tänkte jag odla vilda blåklockor ovanpå.  ;D

Frigolit är en produkt som fungerar ganska bra i detta fallet. dock har den en så pass stor miljöpåverkan att det kan anses som olämpligt att använda sig av den. 
Har du på mer jord så kan det mycket väl fungera precis lika bra. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #28 skrivet: 28 jun-13 kl 16:20 »
Problemet med plasttunnan blir troligen att det blir fuktigt och bildas kondens. Se till att ha något dränerande i bottnen, så att inte alla grönsakerna ruttnar bort.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #29 skrivet: 28 jun-13 kl 16:40 »
Jag tror den blir för kort, så att kälen tar sig in.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #30 skrivet: 28 jun-13 kl 17:33 »
Frigolit är en produkt som fungerar ganska bra i detta fallet. dock har den en så pass stor miljöpåverkan att det kan anses som olämpligt att använda sig av den. 
Har du på mer jord så kan det mycket väl fungera precis lika bra.
Ingen frigolit då, förutom till luckan, den har jag redan.
Problemet med plasttunnan blir troligen att det blir fuktigt och bildas kondens. Se till att ha något dränerande i bottnen, så att inte alla grönsakerna ruttnar bort.
Jag tänkte dränera med grovt grus, och ett rör i taket för luftning.
Jag tror den blir för kort, så att kälen tar sig in.
Hoppas innerligt att du har fel :'(  Den är nog ca 90 cm lång, en regnvattentunna. Jag skall fylla på med mycket jord på baksidan. Kanske om jag täcker över med granris när det börjar bli kallt?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #31 skrivet: 28 jun-13 kl 18:43 »
Granris är bra. Det jag tänker på är att om tjälen kryper t ex en halvmeter ned i marken och du behöver komma åt dörren/luckan så kryper minusgraderna in halvvägs i din tunna från dörrsidan. Om du hänger lite tygremsor (fleece kanske) för hålet och tar en tunna till, skär av botten och trär på den på den första så får du den förkammare som stoppar kylan i en stor jordkällare. Sedan får du ha en raka och ett slätt golv om det skall vara smidigt att hämta maten ;)

Lasse46

  • Inlägg: 162
    • Jämtland
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #32 skrivet: 28 jun-13 kl 22:12 »
Här är två länkar med lite inspiration. Den första beskriver hur de bygger en jordkällare av betonghålsten, kanske lite "overkill" i förhållande till TS ambitioner, men går säkert att tillämpa i mindre format. Den andra länken innehåller lite fakta och tankar om vad man ska tänka på när man bygger jordkällare, isolering, temperatur, ventilation och fuktighet, hur man med enkla medel kontrollerar dessa faktorer för att få optimala förvaringsmöjligheter.

http://polstjarnansvaxter.se/vara-projekt-inneute/hur-vi-byggde-en-jordkallare/


http://www.fritidshuset.se/Om-fritidshus/Jordkallare/16978-Jordkallaren---en-150-aring.html

Lasse

Leonard

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #33 skrivet: 27 jul-13 kl 11:16 »
Okej nu är jag klar, eller nästan. Struntade i att gjuta och valde en mycket liten variant, mer som ett skåp än en källare. Kvar: lite kompletteringsisolering på taket, hyllor inuti (som kommer vila på armeringsjärnen som går från vägg till vägg), dörr, det sista med dräneringen, fylla på jord och göra fint. (Den fastknutna byggplasten på toppen är bara så länge.)

Grävde ut med ett "dike" för dräneringsröret. Fyllde med makadam. Murade med lecabock (delade med en gammal yxa). Armerade mellan lagren på två ställen. Taket är helt enkelt lecablock lagda på tvären. Armeringsjärn under ger stöd (la en plåtskiva under för att kunna mura fast dem). Fuktisolerat utvändigt med kallasfalt.

Hann inte gräva ut för att lägga ett rör som faktiskt leder bort vatten och inte heller fylla på med jord runt om. Lite orolig för att det ska bildas en liten sjö. Kanske kan det svämma över och läcka in vatten i blocken inifrån? Som sen fryser så det blir sprickor? Funderar på om jag ska försöka få någon att göra klart det sista...

Kan uppdatera nästa sommar. Ska bli spännande att se vad det blir för temperatur.

Leonard

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #34 skrivet: 27 jul-13 kl 11:21 »
Det syns att det inte är ett proffs som har byggt. Lite skevt murat på ena sidan till exempel. Men jag tror det ska hålla ett bra tag ändå.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #35 skrivet: 27 jul-13 kl 14:46 »
Vill inte va pessimist, men jag tror att du får minusgrader där i vinter. Du får satsa på en riktigt isolerad dörr om du skall ha en chans på plusgrader.

Leonard

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #36 skrivet: 27 jul-13 kl 14:58 »
Den ska bara användas på sommaren! Jag tror inte heller den skulle ha någon vidare chans på vintern. (Plus, det är ingen riktig ventilation, så fuktigheten skulle inte bli rätt.)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #37 skrivet: 27 jul-13 kl 15:15 »
OK. Nu får du se upp så du inte får blodad tand och murar fler och större ;D Håller precis på och murar första leca-varvet i hönshuset. Trevligt material att jobba med. Man blir sugen på större verk.

 

Leonard

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #38 skrivet: 30 jun-18 kl 14:09 »
Mindes den här gamla tråden och att jag aldrig uppdaterade om hur det gick till slut.

Allt gick strålande utom en liten detalj: temperaturen. Det blir inte särskilt kallt i den här "källaren", tyvärr. 14 grader ca, vilket visserligen är ok användbart varma sommardagar men inte alls vad jag hoppades på. Har testat bygga en hyfsat isolerande dörr (med lister och frigolit) men det hjälpte inte. Egentligen är det kanske inte så konstigt - konstruktionen är grund, liten och ligger knappt under jord. Frågan är varför den funkar sämre än den väldigt primitiva varianten i trä som låg på samma ställe innan. Jag misstänker att det beror på materialet och dräneringen. Lecablocken och gruset håller nog kylan från jorden borta. Det borde jag kanske förstått, men jag såg att många större jordkällare var byggda på det här sättet.

Ska i sommar försöka få källaren mer användbar genom att gräva ut den lite grann i botten och lägga något slags stenplatta/-plattor där, som kan leda kyla från jorden och som kylvaror kan stå direkt på.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #39 skrivet: 30 jun-18 kl 17:22 »
Om du lägger ner en lång slang på 1 meter djup eller så på där det är skuggigt och leder in den i golvet, och så sätter du en "skorsten" som du målar svart så får du enkelt igång cirkulationen så leder du in kall luft under sommaren och vintertid så håller du kylan stången.
I teorin i allafall.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser