Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny flock  (läst 957 gånger)

Torkil

  • Inlägg: 12
    • Skåne
Ny flock
« skrivet: 13 feb-20 kl 15:09 »
Är på väg skaffa höns och inte haft höns tidigare, varit på gång länge och läst på mycket men , som sagt, helt oerfaren med det praktiska.
Får förhoppningsvis 5-6 blommekycklingar som då ska vara 8 veckor och hönor. Planerar köpa tupp från annat ställe och nu hittat en 1 år gammal. Tänkt tidigare att det bästa borde vara att släppa in dom samtidigt , eller något så när samtidigt kanske några dagar emellan, så att det blir nytt för alla men finns det risk med att tuppen går för hårt åt kycklingarna ?
Hoppas någon erfaren här vill råda mig

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Ny flock
« Svar #1 skrivet: 13 feb-20 kl 17:06 »
Jag personligen hade aldrig släppt in en ettårig tupp till åttaveckors kycklingar. Just blommehöns har jag svårt att se könen på när de är åtta veckor så du får kanske en tupp i flocken ändå   ;).

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Ny flock
« Svar #2 skrivet: 13 feb-20 kl 17:56 »
Blir nog inte många kycklingar kvar om du slänger i ett vuxen tupp.

Skulle inte lita på att det bara blir höns vid könsbestämning av 8v blommekycklingar

Torkil

  • Inlägg: 12
    • Skåne
SV: Ny flock
« Svar #3 skrivet: 14 feb-20 kl 09:53 »
Ok, tack. Får nog tänka om helt....hur länge bör jag vänta innan jag kan skaffa tupp ? Är väl svårt hitta kycklingar vid denna tiden och få tag i tupp i samma ålder ? Har ju en ide’ om att tuppen ska komma från ett håll och hönorna ett för frisk avkomma med spridda färger och kanske egenskaper (?)
Hur hade ni gjort ?

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Ny flock
« Svar #4 skrivet: 14 feb-20 kl 13:29 »
Köpt kycklingarna och avvaktat för att se om det finns någon tupp bland kycklingarna, skulle det inte vara det, då hade jag försökt att få tag i en tupp i samma ålder.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Ny flock
« Svar #5 skrivet: 15 feb-20 kl 15:28 »
få tag i en tupp är inga problem, bara hoppa med i någon av alla Facebook grupper där de säljer höns, känns som att 80% av det som annonseras ut är tuppar.

Är hönorna 30V tex så spelar det ju mindre roll om tuppen är 30V eller 60V gammal men man kanske inte ska skaffa en allt för gammal tupp.

Är nog rätt stor chans att du får med en tupp även om dina kycklingar skulle vara könsbestämda, det är ganska kämpigt att könsbestämma så unga blommekycklingar, det är ganska lätt att plocka bort uppenbara tuppar men det är svårare att säga vilka som är hönor då det likaväl kan vara sena tuppar., har haft en del blommehöns och de har helt klart varit knepiga.

 

Torkil

  • Inlägg: 12
    • Skåne
SV: Ny flock
« Svar #6 skrivet: 15 feb-20 kl 22:40 »
Tack för svaren
Har inte facebook, ett gammalt ställningstagande men förstått att mycket händer där även på hönsfronten....
Blir det tuppar bland kycklingarna hoppar jag få byta för jag vill ha tupp från annat håll
Men får försöka hitta tupp som är mer jämngammal med mina kycklingarna, är det lämpligt vänta tills de är 30 veckor ? lite tråkigt vänta så länge bara. Brukar det fungera bra släppa in tupp då ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser