Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninproduktion.  (läst 6693 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Kaninproduktion.
« skrivet: 15 sep-03 kl 02:19 »
Datum: 6 juli, 2003 ;
 

Hej alla!Jag ligger i startgroparna (tankestadiet) för att starta en mindre kaninuppfödning med inriktning köttproduktion. Vill gärna ha kontakt med Er som redan har en liten köttkaninproduktion till husbehov och mindre försäljning. Vad bör man tänka på? Vilka fällor finns det? Slakten och styckning, göra själv eller sälja till slakteri? Jag har massor av frågor! Bor i Västmanland.

anjou@telia.com

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Re:Kaninproduktion.
« Svar #1 skrivet: 15 sep-03 kl 02:19 »
Datum: 12 juli, 2003  

    Hej, nu ska vi se ifall detta funkar :-)Jo, angående köttkaniner till husbehov så kanske jag kan svara på lite frågor.
Email: gruffen@swipnet.se

 

jadler

  • Gäst
Re:Kaninproduktion.
« Svar #2 skrivet: 11 okt-03 kl 22:01 »
Jag har gotlandskaniner sedan 1,5 år ungefär, den gamla svenska lantrasen. De är lätta att sköta och föda upp. Det är inte svårt att slakta och stycka själv, och föder du upp för husbehov är det noga att rekommendera. Skall du sälja kött måste du nog ha en bra lokal för slakt som du får besiktigad och godkänd av veterinär, annars får du inte sälja kött.

Det finns mycket information på Föreningen Gotlandskaninens hemsida, både om gotlandskaniner och kaninuppfödning generellt. http://surf.to/gotlandskaninen

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Skrivet av: admin
« Svar #3 skrivet: 28 dec-03 kl 20:33 »
Jag har fött upp kaniner för uthyrning och köttproduktion i 7 år.
Jag har en liten besättning på 7 honor och 3 hanar. Både New Zeeland, gotlandskanin och blandraser. Jag håller honorna i flock på golv, med tillgång till utegård liknande en hönsgård. Detta att fungera bra i en flock ställer höga krav på djurens temperament (speciellt på våren då de har ungar) jämfört med att sitta ensam i en bur, men de som klarar det är mentalt toppenbra och diar t.om. varandras ungar. Vill du läsa mer om mina kaniner är du välkommen till min hemsida  http://hos.sandnet.se/stackmurs

Innan du börjar föda upp kaniner rekommenderar jag dig att ta kontakt med Vreta kaningård (utanför Enköping) och gå på deras två helgkurser i kaninuppfödning och slakt. Man lär sig massor och blir dessutom godkänd som uppfödare resp. kaninslaktare.
Kan man sedan fixa ett av hälsovårdsmyndigheten godkänt utrymme för slakthanteringen får man även efter genomgången kurs med godkänt betyg sälja köttet officiellt.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser