Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?  (läst 10279 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #60 skrivet: 27 jan-19 kl 14:12 »
Så regler finns

Det skall gudarna veta...

Men finns det importstopp från länder som har smittor som vi inte vill ha hit? Att prata om hur ofarligt det är för befolkningen att äta mat med svinpest i, men sedan tro att alla dessa miljoner människor skall hantera sina matrester som smittavfall är ju helt orimligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #61 skrivet: 27 jan-19 kl 18:15 »
Det skall gudarna veta...

Men finns det importstopp från länder som har smittor som vi inte vill ha hit? Att prata om hur ofarligt det är för befolkningen att äta mat med svinpest i, men sedan tro att alla dessa miljoner människor skall hantera sina matrester som smittavfall är ju helt orimligt.

Visst finns det regler avseende import från länder där det finns smittor.
Det har varit olagligt för privatpersoner att ta med sig tex smörgåspålägg.
I bland höjs skyddsnivåerna.

Men varför bryr du dig egentligen? Du förespråkar juh att folk ska begå brott för att dom inte begriper att dom ska informera sig om gällande regler för vad dom sysslar med.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #62 skrivet: 27 jan-19 kl 19:01 »
Visst finns det regler avseende import från länder där det finns smittor.
Det har varit olagligt för privatpersoner att ta med sig tex smörgåspålägg.
I bland höjs skyddsnivåerna.

Men varför bryr du dig egentligen? Du förespråkar juh att folk ska begå brott för att dom inte begriper att dom ska informera sig om gällande regler för vad dom sysslar med.

Att jag kommenterar här beror på att jag har svårt för att låta bli när jag ser ologiska och överdrivna kommentarer. Att jag bryr mig beror på att jag tycker det är uppåt väggarna när det lagstiftas så att det naturliga blir olagligt.

Och vem är det som bygger halmdockor? " Du förespråkar juh att folk ska begå brott för att dom inte begriper att dom ska informera sig om gällande regler för vad dom sysslar med." Jag förespråkar inte att folk skall begå brott för att de inte begriper, jag förespråkar att de skall tänka själva. Om det innebär att de begår ett brott mot en dåligt skriven lag är deras beslut. Själv hoppas jag att någon orkar förändra lagen.


Och de här reglerna som finns, tror du de är tillräckliga? Om så vore kunde vi mata grisarna med utländska matrester, eller talgoxarna med för den delen.

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #63 skrivet: 27 jan-19 kl 22:13 »
Oj, jag kastade visst in en riktig brandfackla utan att ha en aning om det!  Tråden har bitvis blivit riktigt intressant.  Tidningsartikeln tycker jag var riktigt skrämmande, tyder på att Medelsvensson har kommit långt ifrån forna tiders närhet till djur, natur och matproduktion.
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #64 skrivet: 27 jan-19 kl 23:09 »
Att jag kommenterar här beror på att jag har svårt för att låta bli när jag ser ologiska och överdrivna kommentarer. Att jag bryr mig beror på att jag tycker det är uppåt väggarna när det lagstiftas så att det naturliga blir olagligt.

Och vem är det som bygger halmdockor? " Du förespråkar juh att folk ska begå brott för att dom inte begriper att dom ska informera sig om gällande regler för vad dom sysslar med." Jag förespråkar inte att folk skall begå brott för att de inte begriper, jag förespråkar att de skall tänka själva. Om det innebär att de begår ett brott mot en dåligt skriven lag är deras beslut. Själv hoppas jag att någon orkar förändra lagen.


Och de här reglerna som finns, tror du de är tillräckliga? Om så vore kunde vi mata grisarna med utländska matrester, eller talgoxarna med för den delen.


Det är bättre att be folk jobba för en lagändring istället för att uppmana till lagbrott.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #65 skrivet: 28 jan-19 kl 00:00 »

Det är bättre att be folk jobba för en lagändring istället för att uppmana till lagbrott.

Visst är det det, men att slå folk i huvudet med att så är det, för det står i lagen, när de undrar om det finns en mildare tolkning av lagen för den enskilde småbrukaren är inte speciellt hjälpsamt. Det finns faktiskt rätt många differensierade lagar och regler i samhället, så det skulle det kunna finnas när det gäller utfodring av höns också.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #66 skrivet: 28 jan-19 kl 08:45 »
Visst är det det, men att slå folk i huvudet med att så är det, för det står i lagen, när de undrar om det finns en mildare tolkning av lagen för den enskilde småbrukaren är inte speciellt hjälpsamt. Det finns faktiskt rätt många differensierade lagar och regler i samhället, så det skulle det kunna finnas när det gäller utfodring av höns också.

Men det finns det inte.....      bara att hantera det och göra rätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #67 skrivet: 31 jan-19 kl 17:47 »
Jag kan bara inte tro att det verkligen kan stå så illa till med de befintliga lagarna, att de motarbetar själva Moder Natur.
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #68 skrivet: 31 jan-19 kl 22:03 »
Jag kan bara inte tro att det verkligen kan stå så illa till med de befintliga lagarna, att de motarbetar själva Moder Natur.

Dom är en reaktion på vad som händer när människan blir girig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #69 skrivet: 31 jan-19 kl 23:40 »
Det finns fler av den typen, reaktioner som slår snett. Och det är den lilla människan som kommer i kläm, inte de som var upphov till att reglerna så ogenomtänkt infördes.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #70 skrivet: 01 feb-19 kl 10:22 »
Ja, med tanke på den senaste (polska) skandalen om att sjuka och hel- halvdöda kor gått till slakt för människoföda, så var den extra girigheten när det gällde galnakosjukan att man också använde sjuka och självdöda  kor till koföda.

 Jag har svårt att tänka mig att en småbrukare skulle komma på den idén.  Det ska industriellt vinstmotiv till att komma på det. I Sverige slapp vi galnakosjukan för att vi några år tidigare hade haft stora artiklar om att tillverkarna av mat till hundar och katter använde sig av självdöda kadaver.  Äckliga bilder och älskade sällskapsdjur är en kraftfull kombination.  Så fodertillverkarna fick sluta men den hanteringen.  Nu blir det slags råvara till biogas, har jag för mig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #71 skrivet: 01 feb-19 kl 11:35 »
Ja, de som serverar självdött och sjukt till egna familjen vare sig i Polen eller Sverige är nog lätträknade. Men empatin minskar med avståndet, och finns det en arbetsgivare som driver på så är det ännu större risk att det blir galet. Se bara hur våra lagar följs utan att ifrågasättas...

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #72 skrivet: 01 feb-19 kl 14:24 »
Ja, med tanke på den senaste (polska) skandalen om att sjuka och hel- halvdöda kor gått till slakt för människoföda, så var den extra girigheten när det gällde galnakosjukan att man också använde sjuka och självdöda  kor till koföda.

 Jag har svårt att tänka mig att en småbrukare skulle komma på den idén.  Det ska industriellt vinstmotiv till att komma på det. I Sverige slapp vi galnakosjukan för att vi några år tidigare hade haft stora artiklar om att tillverkarna av mat till hundar och katter använde sig av självdöda kadaver.  Äckliga bilder och älskade sällskapsdjur är en kraftfull kombination.  Så fodertillverkarna fick sluta men den hanteringen.  Nu blir det slags råvara till biogas, har jag för mig.

Vi slapp inte galna kosjukan. Kadavermjöl som det hette gavs även till kor, grisar och höns. Under ett antal år så slaktades många djur ut. Men i sverige så fanns bättre register så dt var enklare än på många andra håll. Än idag så kontrollerar man riktigt gamla kor för sjukdomen då de går till slakt och det görs stickprover på vissa djur som är yngre för att se att det inte finns fall där såna sjukdomar sprids via gener som scrapie hos får eller ALS hos oss människor som är liknande sjukdomar.
https://www.expressen.se/nyheter/galna-ko-sjukan-i-sverige/

Det ledde till nya regler kring slakt och tillvaratagande av kött, vissa delar som kan innehålla prioner är idag riskavfall.
Kadavermjöl användes för att höja proteinhalten i foderblandningar redan på 60-talet kanske även tidigare. Benmjöl från kadaver fanns som fosfor i mineralblandningar
« Senast ändrad: 01 feb-19 kl 14:33 av Karlsdotter »

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #73 skrivet: 01 feb-19 kl 14:55 »
Blir alltså vår lilla flock med namngivna hönor en "Anläggning", bara därför att storindustrin tidigare har burit sig naturvidrigt åt?
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #74 skrivet: 01 feb-19 kl 21:14 »
Och skall vi acceptera att vår mat kommer från sjuka djur, även om den sjukdomen inte för närvarande anses vara farlig för människor?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #75 skrivet: 02 feb-19 kl 10:22 »
Det finns fler av den typen, reaktioner som slår snett. Och det är den lilla människan som kommer i kläm, inte de som var upphov till att reglerna så ogenomtänkt infördes.

Samtidigt är det den lilla människan som oftast handlar av okunskap.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #76 skrivet: 02 feb-19 kl 12:57 »
Därför behövs utbildning när den lilla människan blir en viktig kugge i maskineriet. Men att sätta upp lagar och regler som drabbar en liten grupp som inte är orsak till problemet men är hyffsat pålästa, samtidigt som en stor del av befolkningen som är dåligt pålästa riskerar att förstöra genom sin okunnighet om hur illa ställt det är med importerade livsmedel.

Någon som missat de sjuka kor från Polen som blivit skolmat i Stockholm?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #77 skrivet: 02 feb-19 kl 13:43 »
Därför behövs utbildning när den lilla människan blir en viktig kugge i maskineriet. Men att sätta upp lagar och regler som drabbar en liten grupp som inte är orsak till problemet men är hyffsat pålästa, samtidigt som en stor del av befolkningen som är dåligt pålästa riskerar att förstöra genom sin okunnighet om hur illa ställt det är med importerade livsmedel.

Någon som missat de sjuka kor från Polen som blivit skolmat i Stockholm?

Och så hamnar någon av dessa kossor på ett matbord hos någon, resterna åker ut till hönorna och så har vi en smitta som vandrat om man har otur.

Åter igen så handlar det om "bästa" priset kompis....   
girighet och snålhet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #78 skrivet: 02 feb-19 kl 15:51 »
Den där girigheten och snålheten är ju vad kommunpolitiker sysslar med när de köper in polskt kött till skolmat, och regeringen när man tillåter import av sjukdomar och kött från djur som fötts upp på ett sätt som svenska bönder skulle få fängelse för. Och så givetvis girigheten hos det dåligt kontrollerade slakteriet i ett EU-land. Hur är det då inte utanför EU?

Om mina barn kommer hem och spyr upp maten från skolköket, så är inte det första jag tänker på att hålla småfåglarna borta från spyan. Och jag skulle aldrig ta emot rester från skolkök för att mata hönsen, även om vår kommun nu sent omsider hävdar att de bara serverar svenskt kött. Det är tillräckligt mycket risker i allt som vi utsätts för.

 

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #79 skrivet: 02 feb-19 kl 17:06 »
Och så hamnar någon av dessa kossor på ett matbord hos någon, resterna åker ut till hönorna.
Inte om man har självhushållning.
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 3 användare
uzie, sayerbýr, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser