Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blekinge Anka eller Svensk Blå Anka? Utegående eller med hus?  (läst 1912 gånger)

amandaaxelsson

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
Hej!

Vilken ras är mest identisk om det finns fyra hundar?
Vi är fem i familjen, men vanligtvis är två/tre hemma.
Våra hundar är då D/S Gårdshund och är råtthundar, vilket gör att dom kan bli väldigt.. Upphetsade när dom ser fåglar överhuvudtaget.. Min egna är rel. lugn, bara jag är det.
Vill helst ha en tuff, säker ras som inte är rädd att säga till, men som endå kan respektera människor & hundar, när det väl gäller.
Någon är i stort sett alltid hemma, så sällskap har dom om det så behövs.

Men undrar en sak, kan alla ankor gå ute på heltid? Eller bör man ha ett uppvärmt "hus"?

Vilken ras är mest identisk till enklare vallning & sällskap?

Skriv gärna kort & gott vad ni tycker, det uppskattas.  :)
« Senast ändrad: 08 sep-10 kl 07:48 av Petter B »
Amanda :-)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Antar att du menar "idealisk" inte "identisk".

Ankor ska ha ett hus som de stängs in i på natten, annars kommer de förr eller senare att bli uppätna av rovdjur. Det kan vara ett enkelt hus, isolering behövs inte.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/fjaderfan/mattforstallbyggnaderochburar/kalkonerankorochgass.4.67e843d911ff9f551db80002527.html kan du läsa vilka måttbestämmelser som gäller.

Jag har bilder på mina gås- och ankhus på galleriet här på alternativ, tycker själv att de är smarta och lättskötta, samt billiga och enkla att bygga. Med ordentligt med halm mår ankorna prima i sådana hus året runt. Jag bor i Skåne, så här finns sällan så mycket snö att de inte kan vara ute. Även förra vintern, som var extremt snörik, var mina gäss och ankor ute alla dagar.

Både blekingeanka och svensk blå anka är ganska lugna, och borde gå lätt att valla, om man har en lugn och metodisk hund. Dock bör man aldrig lämna hunden ensam med ankorna, separata inhägnader till hundar och ankor rekommenderas.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
Citat från: amandaaxelsson
Våra hundar är då D/S Gårdshund och är råtthundar, vilket gör att dom kan bli väldigt.. Upphetsade när dom ser fåglar överhuvudtaget..

Då låter det inte som någon bra idé att ha lösgående fjäderfä.

Bygg en rejäl inhängnad åt ankisarna så slipper du den ständiga övervakningen.

Rottis

  • Inlägg: 135
Ja ankor säger ju inte ifrån så direkt, skulle väl vara myskisar i så fall. Men att skaffa en av två raser som ä rutrotningshotade till dina D/S vore nog ingen bra idé om du vill bevara rasen ;)
Löpankor används oftast till vallning, men åter igen så med hundarna så nä, då kanske du får skaffa gäss istället. Dom är lite tuffare. :)

ruterezz

  • Inlägg: 43
    • Skåne
    • Kennel Ruter-Ezz
jag har 3 st jack russlar o 1 flatte o de funkar ihopa med mina myskankor o gula ankor samt höns, som går lösa i trädgården.
I början ville de jaga dom ,men sen så har de accepterat att de tillhör familjen,MEN jag har de aldrig ensamma ute med fåglarna ,bara när jag e ute tillsammans med dom.

så mitt tips är att skaffa myskankor ,de e som ngn skrev ,lite tuffare  ;)

lycka till!
Bor på gränsen mellan landet o stan med stor trädgård med plats för många djur. Har blivit helt frälst i mina ankor o höns,tycker det e såå mysigt att ha de gåendes i trädgården kluckandes o kvackandes <3

Gröneholms fjäderfä

  • Gäst
gäss kanske? ;D De jag träffat vågade jag inte gå nära ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 2 användare
DaisyMalone, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser