Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plommonvin  (läst 13418 gånger)

Aklejan

  • Inlägg: 332
    • -
Plommonvin
« skrivet: 10 sep-09 kl 01:15 »
Hej!

Hela trädgården kryllar av plommon å jag har fått lust att göra ett plommonvin...
Har aldrig gjort vin förr å skulle vilja ta del av någons recept å erfarenhet..
Just nu har jag kärnat ur en Ikea säck med plommon å fryst in i väntan på att jag får tag på jäst å annat..

Så...någon som testat att göra plommonvin!? Vilket jäst ska jag köpa tex...

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Plommonvin
« Svar #1 skrivet: 10 sep-09 kl 23:28 »
Harry Edelmans förslag på Plommonvin

Citera
Sött, starkt dessertvin. Jästsorter: För röda plommon: Portvin, Madeira, Malaga. För gula plommon: Sherry, Sauternes, Tokkayer.
   5 kg plommon
   3 kg socker
   4 liter vatten
   2 gr jästnärsalt
   Innan jäsningen riktigt slutat sötas ytterligare med högst 300 gr socker, om så behöves. Vinfärg efter behov.

Samma recept gäller för Bourgogne och Bourdeaux, om sockermängden minskas till 2 kg.

   Plommonen sköljas, urkärnas och söndermosas samt överhällas med 2,5 liter hett vatten. Sedan blandningen kallnat, tillsättas en kultur Edelmans vinjäst av önskad typ. Därefter överbindes krukan och får stå några dagar. Efter denna tid kokas en lag av 3 kg socker och 1,5 liter vatten, vilken skummas väl och får svalna. Saften avpressas och fylles på jäsflaskan tillsammans med den avsvalnade sockerlagen och det i varmt vatten upplösta jästnär-saltet. Flaskan tillslutes med gummikapsel (sprundkork) och jäsrör. Korken tätas helst med en matsked smält ympvax, och vatten påfylles jäsröret. Därefter undanställes jäsflaskan på en 20-25 grader varm plats medan jäsningen pågår.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Dea

  • Inlägg: 55
SV: Plommonvin
« Svar #2 skrivet: 12 sep-09 kl 09:42 »
Har ej gjort plommonvin men kommer nog prova att göra det iår då jag också kommer få en del plommon. Men då jag inte är så förtjust i söta starka viner kommer jag nog prova att göra på Bordeaux tror jag.

kossan

  • Inlägg: 1158
  • Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
SV: Plommonvin
« Svar #3 skrivet: 24 sep-09 kl 21:10 »
Radar är ett säkert kort på denna front!!!!
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser