Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad fasen är detta???  (läst 2590 gånger)

sniffinclose

  • Inlägg: 41
  • -Va, har jag sagt det??!!
    • -
    • leoprodukt
Vad fasen är detta???
« skrivet: 20 okt-04 kl 23:25 »
Jag brukar plocka med mig ved hem från jobbet som nästan uteslutande består av ek.
På ett av frånskären upptäckte jag häromdagen ett märkligt fenomen.
Efter att pinnarna legat ute i ett par höstregn har det ur flera larvhål börjat uppträda citron till mörkgula, geleartade, transparenta tingestar.
Dom finns i flera stadier, från en liten gul knopp nere i hålet till ett par centimeter stora veckade former.
Dom är alldeles klibbiga och sega samt ser ut att vara fyllda med nån sorts vätska.
Är detta en svamp? Eller är det besök from outer space?

Eken kommer ursprungligen från södra Danmark och har ca tvåhundra år på nacken.

Vart kan man vända sig för att få svar?

//jonas
Den glade timmermannen!

sniffinclose

  • Inlägg: 41
  • -Va, har jag sagt det??!!
    • -
    • leoprodukt
Re:Vad fasen är detta???
« Svar #1 skrivet: 20 okt-04 kl 23:25 »
.
Den glade timmermannen!

Camilla

  • Gäst
Re:Vad fasen är detta???
« Svar #2 skrivet: 21 okt-04 kl 01:13 »
Det måste vara nåt från rymden!!!  8)  Eller?
Det finns ju massor av mer eller mindre skumma, gelésvampar med väldigt talande namn - blåskinn, dallergröppa, vedplätt, vårtkrös, gullkrös och så vidare.... Sådana är i stort sett det enda jag hittar när jag är ute med svampkorgen.... Kantareller? Nähä, får jag fresta med lite gräddstuvad dallergröppa? *mums*  ;D (förlåt, jag borde inte vara uppe så här sent egentligen...)

Kan det vara gullkrös? Alltså en sådan här:
http://www.swefungi.se/PAGES_PZ/Tremella_mesenterica.html
en bild till:
http://www.personal.u-net.com/~chilton/05029019.htm

Enligt min svampbok är den geléartad, citrongul till äggul, i torka hornartad och orangeröd. Växer på döda kvistar av lövträd, hela året under fuktiga perioder. Låter rimligt, eller?

Jag har för mig att det finns en del här i forumet som vet mer om svamp än jag (typ 90% eller så ;) ), så någon annan kanske vet. Annars finns det ett forum där man kan ladda upp sina svampbilder (om det nu är en svamp!?) på http://www.svampguiden.com/
« Senast ändrad: 21 okt-04 kl 01:20 av Camilla »

sniffinclose

  • Inlägg: 41
  • -Va, har jag sagt det??!!
    • -
    • leoprodukt
Re:Vad fasen är detta???
« Svar #3 skrivet: 22 okt-04 kl 11:49 »
HAHA, jag tar dallergröpan! Göttigöttgött…
 Men det märkvärdiga är att jag hanterat ek från samma ställe i ca fyra år och aldrig tidigare sett detta. Dessutom fanns dom bara på en av ca tjugo pinnar.
Iof har jag aldrig förut sett svamprikare mark än min tomt, men embryona till dessa saker måste följt med från Danariket.
Tack ialla fall för tipset. Här ska käkas svamp!
-Åh vilken fin vit svamp, den ser god ut!  -Men, ÖÖÖRRRK, ska det ryka när man biter i den??? Men, här är ju en annan vit...

//jonas
Den glade timmermannen!

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:Vad fasen är detta???
« Svar #4 skrivet: 28 okt-04 kl 07:11 »
har du datorn med dig i skogen ???????????

Eulalia

  • Gäst
Re:Vad fasen är detta???
« Svar #5 skrivet: 28 okt-04 kl 12:07 »
snarare tvärtom: skogen med sig till datorn  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 1 användare
krikav

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser