Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varierande luftfuktighet i kläckare?  (läst 385 gånger)

Stina Holmerin

  • Inlägg: 2
Varierande luftfuktighet i kläckare?
« skrivet: 04 maj-24 kl 18:15 »
Har 2 Cuvatuto äggkläckare, 1 äldre och 1 ny. Har problem med att få luftfuktigheten att hålla sig på en bra och stadig nivå i den nyare.

De ska kläckas idag/imorgon. Vi har haft 2 som pickat hål, men verkar ha dött :(

Vet att man inte ska lyfta på locket, men öppnar pyttelite för att spraya vatten, eller ska man bara låta bli och låta det va på så lågt som 40%?

Den äldre modellen har jag hällt vatten i botten och än så länge håller den rätt stadigt på 70-80%

Har lagt en fuktig handduk över äggen förrut, och då verkade iaf inte hinnan torka.

Tips?
« Senast ändrad: 04 maj-24 kl 18:37 av Stina Holmerin »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14484
    • Östergötland
SV: Varierande luftfuktighet i kläckare?
« Svar #1 skrivet: 05 maj-24 kl 08:44 »
Glömmer så fort, det är fru och dotter som är kläckchefer här, men som du säger, det går bättre för kycklingarna om det är fuktigt de sista dagarna. Jag skulle lägga in en blöt trasa, och ta reda på vad det är för fel på kläckaren när kläckningen är klar. När ett par ägg har kläckts så stiger fuktigheten av det.

 

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 296
    • Dalarna
SV: Varierande luftfuktighet i kläckare?
« Svar #2 skrivet: 05 maj-24 kl 12:49 »
I min smått antika kläckare ställer man in ett fat med vatten under korgen där äggen ligger och rullar. Mot slutet rekommenderas att man ska ställa in ytterligare fat med vatten.
Jag kläcker bara höns men gick en gång i tiden en kurs i uppfödning av änder och fälthöns på Öster-Malma jaktvårdsskola. Tycker mig minnas att man skulle öppna kläckaren för lite vädring samt duscha äggen med vatten varje dag för att efterlikna andhonan. Hon lämnar äggen för att äta och återkommer våt och kall. Man skulle också vara noga med hygienen när man kläckt änder och helst inte alls använda samma kläckare till fälthönsen som var infektionskänsliga.

Efwa

  • Inlägg: 285
    • Uppland
SV: Varierande luftfuktighet i kläckare?
« Svar #3 skrivet: 06 maj-24 kl 09:12 »
Alla mina mindre kläckare är värdelösa på att hålla fukten. Även de som är samma märke som de stora.
 
De stora är isolerade och har "kylskåpsdörrar", dvs med gummilist som håller fukt inne. Sedan upplever jag ankägg av alla sorter som svårkläckta oavsett vad jag gör. Dåliga procnet. Gäss, inga problem, förutom att de ibland kan torka fast och behöva lite hjälp, trots 80% fukt.

Kläcker du varje år och mer än 10 ägg så skulle jag investera i en dyr, stor kläckare, typ brinsea.

Stina Holmerin

  • Inlägg: 2
SV: Varierande luftfuktighet i kläckare?
« Svar #4 skrivet: 07 maj-24 kl 07:55 »
Tack för tipsen. Men det lär fortsätta vara ett mysterium..

Trots mer ostadig luftfuktighet i den nya kläckaren kom det 3/8 ägg (hjälpte 1 ut)

I den äldre som haft stadigare luftfuktighet 1/7 ägg

Så man blir ju inte riktigt klok. Varför dör de fullt utvecklade utan att kläckas?

Blev dyra ällingar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14484
    • Östergötland
SV: Varierande luftfuktighet i kläckare?
« Svar #5 skrivet: 07 maj-24 kl 12:06 »
Har för lite mätdata på våra sämre maskinkläck, så vi har också några mysterier att lösa. Lutar ändå åt syrebrist/för täta ägg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser