Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Walden" - Henry David Thoreau  (läst 7017 gånger)

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
"Walden" - Henry David Thoreau
« skrivet: 23 jan-07 kl 12:17 »
Hur kan det ha gått förbi mig  :o att det har kommit en nyöversättning av klassikern "Walden" (tidigare titel "Skogsliv vid Walden") av Henry David Thoreau, med en fullständig översättning av Peter Handberg?

Sprang raka vägen ner till biblioteket och beställde ett ex av den. Nu är det väntan, väntan och väntan.

Boken, den gamla förkortade versionen, kom att ändra mitt liv.

Om ni inte läst den så gör gärna det.  ;)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:"Walden" - Henry David Thoreau
« Svar #1 skrivet: 24 jan-07 kl 10:16 »
Den är refererad till i många intressanta böcker. Skriver genast in den på min bibliotekslista. Tack för påminnelsen Prins Tuvstarr!

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:"Walden" - Henry David Thoreau
« Svar #2 skrivet: 24 jan-07 kl 13:15 »
Den är refererad till i många intressanta böcker. Skriver genast in den på min bibliotekslista. Tack för påminnelsen Prins Tuvstarr!


Tack själv.  :)

Boken har en förmåga att inspirera och blir refererad titt som tätt i litteratur där man skriver om människans väl och ve.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

SvenS

  • Gäst
Re:"Walden" - Henry David Thoreau
« Svar #3 skrivet: 26 jan-07 kl 21:01 »
Detta är en bok som ligger mig om hjärtat sedan länge...........  kul att den finns fortfarande som alternativliteratur   :D

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:"Walden" - Henry David Thoreau
« Svar #4 skrivet: 26 jan-07 kl 21:06 »
Detta är en bok som ligger mig om hjärtat sedan länge...........  kul att den finns fortfarande som alternativliteratur   :D

Jag fick mitt låne ex idag. Boken är nyöversatt och nu i oavkortad utgåva.

Helgen är räddad.  :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:"Walden" - Henry David Thoreau
« Svar #5 skrivet: 26 jan-07 kl 21:39 »
Intresant, det hade jag ingen aning om. Läste sönder ett ex runt 18-årsåldern eller nåt. Oerhört inspirerande!

Skiljer det mycket innehållsmässigt? Frans G Bengtssons förord i den gamla översättningen är bland den skönaste svenska prosa jag någonsin läst.
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:"Walden" - Henry David Thoreau
« Svar #6 skrivet: 26 jan-07 kl 22:10 »
Intresant, det hade jag ingen aning om. Läste sönder ett ex runt 18-årsåldern eller nåt. Oerhört inspirerande!

Skiljer det mycket innehållsmässigt? Frans G Bengtssons förord i den gamla översättningen är bland den skönaste svenska prosa jag någonsin läst.

Vad jag förstått så var Frans G Bengtssons översättning en fyra kapitel förkortad utgåva. Det är länge sedan jag läste den så det ska bli spännande att få läsa den kompletta versionen nu. :D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:"Walden" - Henry David Thoreau
« Svar #7 skrivet: 27 jan-07 kl 10:25 »
Jag fick mitt låne ex idag. Boken är nyöversatt och nu i oavkortad utgåva.

Helgen är räddad.  :)



Halaj!

kan du läsa av ISBN för mig?
man behöver väl den för att kunna beställa boken?

//T

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:"Walden" - Henry David Thoreau
« Svar #8 skrivet: 27 jan-07 kl 13:12 »
Halaj!

kan du läsa av ISBN för mig?
man behöver väl den för att kunna beställa boken?

//T

ISBN 91-27-11361-2 är bokens nummer.

När jag beställde den på biblioteket hade jag inte numret och det gick bra ändå.

Började läsa den igår och när jag inte läser så tänker jag bara på boken...  :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

javill

  • Inlägg: 11416
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:"Walden" - Henry David Thoreau
« Svar #9 skrivet: 05 feb-07 kl 21:08 »
Skulle kanske läsa den nya utgåvan? Den ingick som kurslitteratur när jag läste amerikansk litteratur på min engelska kurs för ett antal år sedan. Minns den mest som tung att ta sig igenom. Den tidens intresse för naturen var inte lika stort då som nu.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:"Walden" - Henry David Thoreau
« Svar #10 skrivet: 05 feb-07 kl 21:21 »
Skulle kanske läsa den nya utgåvan? Den ingick som kurslitteratur när jag läste amerikansk litteratur på min engelska kurs för ett antal år sedan. Minns den mest som tung att ta sig igenom. Den tidens intresse för naturen var inte lika stort då som nu.

Jag har inte läst den på engelska. Den nya svenska utgåvan är mycket lättare att läsa än den gamla.  :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

javill

  • Inlägg: 11416
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:"Walden" - Henry David Thoreau
« Svar #11 skrivet: 06 feb-07 kl 20:08 »
Jag har inte läst den på engelska. Den nya svenska utgåvan är mycket lättare att läsa än den gamla.  :)



Ja, det låter ju lovande i alla fall.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:"Walden" - Henry David Thoreau
« Svar #12 skrivet: 09 feb-07 kl 12:53 »
ISBN 91-27-11361-2 är bokens nummer.

När jag beställde den på biblioteket hade jag inte numret och det gick bra ändå.

Började läsa den igår och när jag inte läser så tänker jag bara på boken...  :)



Halaj!

Jag får tacka för hjälpen.
Fast de pratade om den på P1 i förmiddags och då tog jag mig i kragen och handlade den på lunchen.
Nu kvider mitt läder svagt; 320:- kostade den så nu gäller det banne mig att den är bra!

De sa förresten att han åkte hem till mamma med sin smutstvätt!
Självhushållning my ass. Karln tvättade inte ens sina kalsonger.

//T

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:"Walden" - Henry David Thoreau
« Svar #13 skrivet: 09 feb-07 kl 13:07 »
Halaj!

Jag får tacka för hjälpen.
Fast de pratade om den på P1 i förmiddags och då tog jag mig i kragen och handlade den på lunchen.
Nu kvider mitt läder svagt; 320:- kostade den så nu gäller det banne mig att den är bra!

De sa förresten att han åkte hem till mamma med sin smutstvätt!
Självhushållning my ass. Karln tvättade inte ens sina kalsonger.

//T

Aj aj dyr bok du köpt..
Men biblioteket kan ta hem den åt dig så du hade sluppit köpa den.
Bokus.se säljer den för 168 kr.

Jo, jag reagerade också på det att han inte skötte tvätten själv. Han talar ju om den allsidiga människan som klarar sina behov på egen hand. Men tvätta  det kunde/ville inte han. Men han döljer inte det i boken då han skriver att tvätt och lagning av kläder sköttes på annat håll.

Men hans filosofi i livet är intressant trots bristande intresse över att ta hand om sin tvätt.

Jag hoppas att du blir nöjd med boken.  :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:"Walden" - Henry David Thoreau
« Svar #14 skrivet: 09 feb-07 kl 14:25 »
Jo, jag reagerade också på det att han inte skötte tvätten själv. Han talar ju om den allsidiga människan som klarar sina behov på egen hand. Men tvätta  det kunde/ville inte han. Men han döljer inte det i boken då han skriver att tvätt och lagning av kläder sköttes på annat håll.
Jag har en bit kvar i min Att läsa-hög innan jag börjar på Walden, men ville passa på att citera en bit... visst är det så typiskt, det finns alltid något man inte ser för att man inte har tänkt på det, något man tar för givet... och så svårt att vara en verkligt allsidig människa.

Hemikring

  • Gäst
Re:"Walden" - Henry David Thoreau
« Svar #15 skrivet: 09 feb-07 kl 14:41 »
Dessutom finns den att hämta alldeles gratis hos www.gutenberg.org
Då behöver man överhuvudtaget inte alls röra sig från datorfåtöljen.

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:"Walden" - Henry David Thoreau
« Svar #16 skrivet: 09 feb-07 kl 17:18 »


De sa förresten att han åkte hem till mamma med sin smutstvätt!
Självhushållning my ass. Karln tvättade inte ens sina kalsonger.

//T


HeHe!  Vad begär du? En man anno 1852!?  Tvätta, nej vet du vad  ;)  

ganska märkligt faktiskt, jag minns inte detta. Mycket länge sedan jag senast läste  boken. Han kanske helt enkelt vill ha ett ärende till morsgumman   ???
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:"Walden" - Henry David Thoreau
« Svar #17 skrivet: 09 feb-07 kl 17:25 »
Han fick nog en och annan middag i samband med besöken. Men han hade själv människor som åt hos honom ibland.

Nog kunde han ha tvättat själv tycker man. Walden låg bara en liten bit från stugan. Ingen är perfekt.  ;)

« Senast ändrad: 09 feb-07 kl 17:26 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:"Walden" - Henry David Thoreau
« Svar #18 skrivet: 13 mar-07 kl 17:52 »
Citat och inlägg kopierat från tråden "Att leva enkelt och att helt enkelt leva" från Ljugarbänken.

Prins Tuvstarr:  Nu efter att ha läst den nya översättningen av Walden; vad tycker du? ...å gick han verkligen hem till Mor med tvätten.. nästan så att hela min världsbild rasar  ihop i så fall... :o

Hej Torparn

Nyöversättningen är mer lättläst.

Han skriver inte själv att hans mamma tvättade hans kläder utan att det sköttes på annat håll = mor tvättade. Visst var jag förvånad över det. Tänkte aldrig på detta när jag läste den gamla översättningen av boken.

Nu är ju boken 150 år gammal och även om mycket fortfarande känns aktuellt får man nog läsa vissa saker med 1800-tals perspektiv. Även om han levde före sin tid så var han till en del fast i könsrollerna. Att han inte tvättade själv, trots vatten vid stugknuten, påverkar inte hans budskap i boken tycker jag.  :)




Hur många vuxna män av idag bär sin smutstvätt hem till mamma, trots att det finns tvättstuga i huset där de bor?  ;)

Tillägg:
Hur många vuxna män av idag, som bor hemma hos sina föräldrar, får sin smuttstvätt tvättad av sina mammor?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:"Walden" - Henry David Thoreau
« Svar #19 skrivet: 13 mar-07 kl 18:58 »
Det intressanta med Thoureau och tvättfrågan är inte könsrollsperspektivet utan hur hemmablinda vi är för vår egen kultur. Jag har fortfarande en del att läsa innan jag tar itu med Walden (den hinner kanske komma i pocket först också   :P ) men det jag funderar på är vad vi missar i vår egen kultur och som en bok(?)läsare om 150 år skulle förundras över.

En sak som fascinerar mig t ex är detta med blöjfria spädbarn. Det grämer mig att jfg inte hade kunskap om det förrän alla mina barn lämnat bebisstadiet och blöjorna. Jag minns att jag tänkte att det kan inte vara skönt att ha ett sånt paket om underlivet/mellan benen, men jag var för fast i kulturen för att (våga) börja exprimentera med blöjfritt. Mina barn gav säkert signal för när de skulle kissa och bajsa, men dessa signaler gick mig spårlöst förbi.

Vad finns det mer som går oss spårlöst förbi?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser