Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Renovering av fältässja  (läst 4661 gånger)

jader

  • Inlägg: 1
    • Gästrikland
Renovering av fältässja
« skrivet: 04 nov-16 kl 13:50 »
Hallå sakkunniga,

Jag vet att det finns liknande trådar men hittar inte de svar jag letar efter där, därav ny tråd.
Jag fick en fältässja som är i behov av en renovering då den stått i 20+ år. Då mina erfarenheter från renovering av liknande objekt är lika med noll tänkte jag att det vara bra att fråga någon som har koll på läget. Det är genomgånde rost på samtliga delar av ässjan, från botten till topp.

Fläkten snurrar utan problem med handkraft (saknar rem), likaså trampan. Däremot verkar tramphjulet vara aningen vint.
Topp-plåtens fästen har rostat sönder, läste i annan tråd att rekomenderad tjocklek på denna bör vara 2-3 mm. Detta var kort om bakgrunden, nu till funderingarna.

Är rosten något man kan blästra bort utan att förstöra några delar? Bör man isåfall ta bort fläkt och andra lösa delar innan blästring när man ska köra på själva "stativet"?
När rosten är borta, bör man lägga på någon beläggning för att förhindra rost i framtiden?
Något annat man bör tänka på?

 
« Senast ändrad: 04 nov-16 kl 13:55 av jader »

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Renovering av fältässja
« Svar #1 skrivet: 04 nov-16 kl 14:13 »
Vid all blästring gäller det att skydda ömtåliga delar. Fläkten har ju en lagring som är ömtålig. Där är det dammtätt som gäller.
Vidare frågor kan andra än jag bättre.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Renovering av fältässja
« Svar #2 skrivet: 04 nov-16 kl 14:38 »
Om metallen är så tunn att man kan sticka en mejsel (i tex fläkthuset) genom kan du förlänga livet genom att borsta ytterst försiktigt och sedan måla många lager med metallfärg eller köpa sk avgasbandage på ex biltema och tejpa över. Så har jag gjort på tröskan, vakuumpumpen och vattentråget till slipstenen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Renovering av fältässja
« Svar #3 skrivet: 04 nov-16 kl 20:14 »
Fläkthuset är förmodligen av ganska tjockväggigt gjutjärn, så det rostar inte igenom i första taget. Men, som sagt, lagren ska man vara försiktig med. Jag föreslår att man plockar isär fläkten och pluggar igen lagren med något lämpligt (t ex skruv + mutter med plastbrickor eller liknande) för att hålla blästersanden borta från lagerytorna. Plugga även igen ev smörjhål. Om fläkthjulet och axeln ska blästras, så tejpa över lagerytorna på axeln med t ex gaffatejp först.
Efter blästring och målning av fläkthuset, så är det lämpligt att rengöra lager, ev smörjkanaler mm ordentligt. Ev smörjfiltar eller vekar bör nog bytas.

Det är ingen mening att måla översidan som ju ändå blir het och utsätts för åverkan.  Stativ, mekaniska delar, fläkthus mm föreslår jag att man målar med först någon rostskyddsgrundfärg och därefter med maskinlack.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Renovering av fältässja
« Svar #4 skrivet: 04 nov-16 kl 21:09 »
Ja, det går att göra rent lagren med tex bensin, fotogen eller diesel.
Jag brukar använda något av det man har framme till att rengöra gamla lager, glöm inte att smörja in dem igen sedan innan du monterar tillbaka dem.
(Jag *tror* inte att det var fastgjutna lager på fältässjorna, iaf inte på just den jag har...)

Edit, fläkten skall som sagt vara gjort i ganska tjockt gjutjärn så den är nog ingen fara.

Jag brukar lägga på litet 5-56 på bultar som rostat fast och låta det dra in ordentligt, lägga på mer, dra in, osv och vid behov värma försiktigt med gasol om det inte släpper... Men låt det stå något dygn först och låta dra in om det inte går att lossa.

Edit, fläkthjulet har jag för mig också är av gjutjärn på dedär (Tror det var en platta med vingar om jag inte blandar samman med någonting annat...) så du kan nog blästra det också om du vill, men det är inte helt nödvändigt egentligen, mest estetisk funktion. _Bara du får bort gravrostflagor och annat hyfsat.

Edit, undvik att värma axlar för hårt med gas, annars är det inga problem vad jag minns...
Dedär brukar vara näst intill outslitliga.

Edit, plåten kan vara hur tjock som helst, men 2mm skulle jag sätta som minimum om  den inte skall kännas för sladdrig när man använder ässjan med hett kol sedan.
Det går  bra att svetsa i skadade bitar, plåten skall ändå inte bli särskilt varm.

Om du vill kan du olja in den med litet kokt linolja sedan så skyddar det mot rost hyggligt.
(Jag brukar olja min stationära ibland med en trasa, oljade in min fältässja också förut och det fungerade bra, men blir inte lika hållbart som färg, men översidan slits ju ändå en del av kol och värme, så man tänker inte så mycket på det och det är lätt att bättra på oljan vid behov. (trågets insida behöver du inte olja, det brinner ändå av, men men kan göra det om man vill om den skall stå länge ute eller i kallförråd. Ryker en del första gången man använder den då, men det är ingen fara.)

Edit, som sagt, sätt en trasa eller gummitape över hålen för lagerhuset -(och plocka ur lagren och lägg i en skål med litet bensin/fotogen/diesel (Det är även bra med en pensel eller gammal tandborste, etc att rengöra lagren med--))  om du tänkt hårdblästra så att du inte hårdblästrar lagerhusets insida.
(inte hela världen om du råkar göra det av misstag, men den blir ful av det).


« Senast ändrad: 04 nov-16 kl 21:27 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Renovering av fältässja
« Svar #5 skrivet: 05 nov-16 kl 09:33 »
Din ässja är näst intill identisk med min av bilderna att döma. Har du de två armarna slm reglerar askluckan och luftflödet? Eller vänta nu, jag såg aldrig något uttag för asklucka.
Då är det nog en arm och en "plupp" som ska komma upp genom hålet i botten av forman som saknas på bilderna.

Jag köpte rem till överkomligt pris här i Göteborg av en firma som nytillverkade efter mått.

Min fläkt saknar lager såvitt jag kunde se när jag tog isär, jag kan såklart ha fel men där satt inga tydliga kullager eller så. Ser inte ut som att jag borde ha heller och den snurrar fint. Propellern är fäst i fläktaxeln med en skruv som tvingar axeln att driva propellern. Samma med remhjulet på trampveven.

Går det att ta rosten med stålborste? Roterande borste på vinkelslip? Det kan ju vara lite snällare än bläster på känsliga ställen. Men inte lika effektivt :)

Kul att du tar han om ässjan!
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Renovering av fältässja
« Svar #6 skrivet: 05 nov-16 kl 10:32 »
Jag använde roterande stålborstar till min och oljade med linolja sedan.
Blev helt ok tyckte jag.

Saknar den lager är det mest bara att göra rent ordentligt där tapparna går i varandra och lägga på fett när det är klart.

Edit, jag har för mig att det skall sitta en oljenippel, eller en dito för lågtrycksfett på axelns anliggnings ytor någonstans...

Edit, den runda stången bör vara luftflödet (genom tappen i botten på tråget, skall gå via en vinklad arm, den skall gå litet lagom trögt så att man kan slöppa den i önskat läge när man arbetar) och den vinklade för askluckan (som alltid skall vara stängd utom just när man tömmer den efter avslutat arbete när allt svalnat, askluckan är egentligen bara för att man skall kunna rensa bort koksdamm innan det sätter igen luftflödet från fläkten, men det skall inte falla ned några stora mängder om allt fungerar korrekt).


« Senast ändrad: 05 nov-16 kl 10:38 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Renovering av fältässja
« Svar #7 skrivet: 05 nov-16 kl 10:36 »
Det finns alltid lager i fläkten, men ofta är de ganska enkelt gjorda glidlager - eventuellt är axeln lagrad direkt i gjutjärnet, vilket kan gå för sig om gjutjärnet är av lämplig kvalitet, men troligen finns det mässingbussningar.  I varje fall kräver de att man ständigt är framme med oljekannan om det inte finns någon smörjfilt, veke eller liknande anordning som kan hålla kvar oljan ett tag.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Renovering av fältässja
« Svar #8 skrivet: 05 nov-16 kl 10:39 »
Om den inte har mässingslager så skall axeln vara härdad så att den har ungefär samma hårdhet om banorna den vilar mot.
Den smörjes i så fall som ett vanligt lager med litet fastare fett.
Dessa banor måste vara kliniskt rena från slitande smuts innan man sätter ihop alltsammans igen.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Renovering av fältässja
« Svar #9 skrivet: 05 nov-16 kl 21:04 »
Knappast troligt med härdad axel mot gjutjärn.  En förutsättning för att ett glidlager ska fungera bra utan att skära ihop är att det är stor skillnad i hårdhet mellan axel och lagerbussning. Om båda har samma hårdhet (t ex är tillverkade av samma sorts material) så är det lika med att be om hopskärning. Grått gjutjärn är dock ganska förlåtande som lagermaterial eftersom det finns fritt kol inlagrat som mikroskopiska grafitflingor i järnet, det bidrar till "nödsmörjningsegenskaperna".

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Renovering av fältässja
« Svar #10 skrivet: 05 nov-16 kl 21:09 »
Nej, den är något mjukare än gjutjärn.
Luddigt skrivet av mig ser jag...  :-[
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Renovering av fältässja
« Svar #11 skrivet: 28 nov-16 kl 21:32 »
Min ser likadan ut. Det står Cyklon på svänghjulet på den. Jag fick den av en bekant i Ångermanland.

Min ässja hade stått i en lada med dåligt tak tills taket rasade in för ungefär 50 år sedan. Då ladan hade ruttnat bort stod ässjan utomhus. Taket som rasade in hade krökt vevaxeln och benen på ässjan. Plåten som fungerar som borddskiva var sönderrostad. Allt rörligt och alla skruvar var fastrostade.


Nya bordsskivan gjorde jag av 3mm plåt som jag nitade fast i de gamla hålen i vinkeljärnskransen. Jag nitade med "slåttermaskinsnitar" som jag köpte i en lantbrukshandel.
Alla skruvar som hade åtkomliga muttrar skar jag av med vinkelslipmaskin och slog ut. Skruven som håller fast fläkten i bordsskivan lyckades jag få ut efter mycket blötande och värmande.

Remskivan på fläkten satt fast i axeln med en genomgående sprint eller nit av något slag som gick att slå ut med hammare och dorn sedan jag väl hade hittat den och blött och värmt några omgångar. Efter mycket blötande och värmande lyckades jag knacka loss axeln ur fläkten utan att fläkthuset sprack. Axeln var av mjukt axelstål som löpte direkt i hål i gjutjärnet. Den var absolut inte härdad.
Axeln var förstörd och gjutjärnet var gropigt så jag borrade upp axelhålen i fläkthus och fläktvinge och remskiva med 10 mm borr i pelarborrmaskinen och ersatte den gamla axeln med en bit nytt draget axelstål.
Jag borrade upp och gängade de gamla smörjhålen och satte dit M8 smörjnippor så jag kan smörja med vaselinpress.
Spännskruven som håller fast det gjutna fläkthjulet borrade jag bort och så gängade jag upp hålet till en grövre dimension.
Niten som håller remskivan ersatte jag med en rörsprint.
Vevaxeln fick jag loss ur svänghjulet efter mycket krångel. Spännskruven i svänghjulet hade gått av så jag borrade bort den och gängade in en grövre. Vevaxeln riktade jag med träklubba och blyslägga på underlag av trä. Värmde litet där det behövdes. Hade en jigg av trä där jag kunde prova om axeln var rak.

Småningom blev den en ässja igen. Jag putsade bort rostan med en grov stålborttrissa på vinkelslipmaskinen och så målade jag med zinkfärg utom de delarna som går varma. Med facit i hand borde jag inte heller ha målat de ytorna på remskiva och svänghjul som remmen löper på. Där blev jag tvungen att slipa bort zinkfärgen.
Gummirem och remskarv köpte jag på en industrigummiaffär i Vasa.

Kanske du fick någon liten lärdom av mina erfarenheter.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, ktulo, per.martinsson, Banelinjen, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser