Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När klyva samhälle?  (läst 2663 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
När klyva samhälle?
« skrivet: 19 maj-21 kl 18:04 »
När under säsongen är den optimala tidpunkten att splittra upp ett samhälle i flera avläggare?

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: När klyva samhälle?
« Svar #1 skrivet: 19 maj-21 kl 20:40 »
När det finns parade drottningar att tillgå.
Nödlösningen är att man har ett samhälle som är i svärmstämmning och där lyfter man ut drottningen med 2 ramar bin och yngel och är där svärmceller på flera ramar så kan man göra en eller två till med 2 ramar bin och yngel som en parningskassett som backup om något går fel.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: När klyva samhälle?
« Svar #2 skrivet: 20 maj-21 kl 08:32 »
När under säsongen är den optimala tidpunkten att splittra upp ett samhälle i flera avläggare?

Det beror givetvis på om man menar optimala tidpunkten för avläggarna, för modersamhället, för maximerad honungsskörd eller för 100 % övervintring.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: När klyva samhälle?
« Svar #3 skrivet: 20 maj-21 kl 12:46 »
Det beror givetvis på om man menar optimala tidpunkten för avläggarna, för modersamhället, för maximerad honungsskörd eller för 100 % övervintring.

Givetvis!

I mitt fall prioriterar jag att ha så många övervintrade samhällen som möjligt, om ett år. Årets honungsskörd kan jag skippa.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: När klyva samhälle?
« Svar #4 skrivet: 20 maj-21 kl 13:39 »
I mitt fall prioriterar jag att ha så många övervintrade samhällen som möjligt, om ett år. Årets honungsskörd kan jag skippa.

Då skulle jag ha slagit ihop samhällena nu i vår till väldigt starka enheter, och drivfodrat dessa alltid när det inte är drag. 2-drottningsamhällen är inte fel om man vill bygga bimassa. Har du beställt nya drottningar delar du sedan i samband med leveransen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: När klyva samhälle?
« Svar #5 skrivet: 20 maj-21 kl 15:49 »
Då skulle jag ha slagit ihop samhällena nu i vår till väldigt starka enheter, och drivfodrat dessa alltid när det inte är drag. 2-drottningsamhällen är inte fel om man vill bygga bimassa. Har du beställt nya drottningar delar du sedan i samband med leveransen.
OK, men om jag nu skulle ta ett av mina samhällen och ställa ovanpå ett annat, med spärrgaller(?) emellan. Kommer det inte då rimligen samlas en massa flygbin på platsen för det flyttade samhället?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: När klyva samhälle?
« Svar #6 skrivet: 20 maj-21 kl 17:40 »
OK, men om jag nu skulle ta ett av mina samhällen och ställa ovanpå ett annat, med spärrgaller(?) emellan. Kommer det inte då rimligen samlas en massa flygbin på platsen för det flyttade samhället?

Bara om du inte kör med glasruta framför flustret de första 3-4 dagarna efter flytten. Glasruta vid kort flytt av bisamhälle finns troligtvis beskrivet i andra trådar.

Det lär fungera med pinnar, gräs eller löv också har jag hört.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: När klyva samhälle?
« Svar #7 skrivet: 20 maj-21 kl 17:42 »
Försöker du göra ett tvådrottningsamhälle utan spärrgaller  mellan så är det detta i max 10 minuter.......
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: När klyva samhälle?
« Svar #8 skrivet: 20 maj-21 kl 17:44 »
Bara om du inte kör med glasruta framför flustret de första 3-4 dagarna efter flytten. Glasruta vid kort flytt av bisamhälle finns troligtvis beskrivet i andra trådar.

Det lär fungera med pinnar, gräs eller löv också har jag hört.

OK, men hur kan två drottningar i samma kupa producera mera bin än de skulle ha gjort i var sin?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: När klyva samhälle?
« Svar #9 skrivet: 20 maj-21 kl 20:08 »
OK, men hur kan två drottningar i samma kupa producera mera bin än de skulle ha gjort i var sin?

Det handlar om bistyrka, och mina mångåriga erfarenheter i livets hårda skola. Du behöver inte alls prova metoden om du inte tror mig, det är alldeles frivilligt....

Så länge nordens största drottningodlare fanns kvar här i jordelivet, Poul-Erik Sörensen i Danmark, så praktiserade han metoden med stor framgång.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: När klyva samhälle?
« Svar #10 skrivet: 20 maj-21 kl 21:09 »
En nybörjare klarar inte att hantera ett dubblerat samhälle, och absolut inte tvådrottningssamhällen

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: När klyva samhälle?
« Svar #11 skrivet: 20 maj-21 kl 22:13 »
En nybörjare klarar inte att hantera ett dubblerat samhälle, och absolut inte tvådrottningssamhällen

Jag har livs levande exempel på nybörjare som klarar av det, så nej, ditt påstående är inte förenligt med verkligheten.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: När klyva samhälle?
« Svar #12 skrivet: 21 maj-21 kl 12:17 »
Ok då, de flesta nybörjare klarar inte att hantera riktigt stora samhällen utan att de svärmar, och oftast klarar de inte heller att hantera stora tvådrottningssamhällen. Man räknas inte heller som nybörjare om man har Thomas som mentor.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: När klyva samhälle?
« Svar #13 skrivet: 21 maj-21 kl 12:39 »
Ok då, de flesta nybörjare klarar inte att hantera riktigt stora samhällen utan att de svärmar, och oftast klarar de inte heller att hantera stora tvådrottningssamhällen. Man räknas inte heller som nybörjare om man har Thomas som mentor.

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Om man går i årskurs ett och råkar ha fått en påläst och erfaren lärare så är man ingen nybörjare.......  ;D

Jag räknar de som haft bin i ett eller två-tre år som nybörjare oavsett om de har en mentor eller ej.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: När klyva samhälle?
« Svar #14 skrivet: 21 maj-21 kl 14:04 »
Försöker du göra ett tvådrottningsamhälle utan spärrgaller  mellan så är det detta i max 10 minuter.......

Funkar det med ett enkelt vanligt spärrgaller mellan drottningarna, utan risk att drottningarna skadar varandra genom spärrgallret? Och hur vet man att inte drottningen i nedre delen tar med sig en svärm och lämnar, då hon märker att hon inte är ensam regent i kupan?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: När klyva samhälle?
« Svar #15 skrivet: 21 maj-21 kl 15:08 »
Skattlådor emellan är att föredra. Har du så väldigt svärmbenägna bin kan du väl köra med ett bottenspärrgaller, eller hur?

Det är med Buckfastbin som man enklast kör med 2-drottningsamhälle, eftersom de är de bina i vårt land där drottningar lättast accepterar varann som regel. Hos mig är det inte alldeles ovanligt med så kallat side-by-side, att mor och dotter lägger ägg på samma ramar en tid vid stilla byte.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: När klyva samhälle?
« Svar #16 skrivet: 11 jul-23 kl 04:02 »
Skattlådor emellan är att föredra. Har du så väldigt svärmbenägna bin kan du väl köra med ett bottenspärrgaller, eller hur?

Det är med Buckfastbin som man enklast kör med 2-drottningsamhälle, eftersom de är de bina i vårt land där drottningar lättast accepterar varann som regel. Hos mig är det inte alldeles ovanligt med så kallat side-by-side, att mor och dotter lägger ägg på samma ramar en tid vid stilla byte.

Är jag galen om jag testar tvådrottningsamhälle med Carnica?

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: När klyva samhälle?
« Svar #17 skrivet: 11 jul-23 kl 04:36 »
Skattlådor emellan är att föredra. Har du så väldigt svärmbenägna bin kan du väl köra med ett bottenspärrgaller, eller hur?

Det är med Buckfastbin som man enklast kör med 2-drottningsamhälle, eftersom de är de bina i vårt land där drottningar lättast accepterar varann som regel. Hos mig är det inte alldeles ovanligt med så kallat side-by-side, att mor och dotter lägger ägg på samma ramar en tid vid stilla byte.

Hur lång tid har det fungerat med mor och dotter side-by-side?

UDS

  • Inlägg: 13
    • Medelpad
SV: När klyva samhälle?
« Svar #18 skrivet: 11 jul-23 kl 06:22 »


Ja. Åtminstone om dom är i ett gott skick med vettig bistyrka.
Kan nog lätt bli kontraproduktivt, mer bin i grannens skorsten än i kupan.
Om du inte har bottenspärrgaller då.

Men vad är poängen?

Har du bra samhällen och kan tänka dig att avvara skörden till förmån för drivfodring under säsong vid draguppehåll ser jag ingen mening med det.
Tycker det mest låter som ytterligare ett sätt att krångla till det.

Om du dessutom börjar drivfodring direkt efter rensflyg så borde du ha tillräckligt med bin under ett och samma tak för att bli nöjd.

Men om du ändå provar så borde du nog ha två spärrgaller med list emellan för att inte drottningarna ska nå varandra.
Och ett i botten.
Blir ju en skaplig broms för bina att ta sig igenom dock.. och hur är det med pollensäckarna?
Tenderar dom inte att tömmas när dom pressar sig igenom spärrgaller?
Tänkte på bottenspärrgaller och verksamheten ovan detta som kräver just detta, pollen.

Så resonerar iallafall jag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser