Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Studerande komockor  (läst 1485 gånger)

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Studerande komockor
« skrivet: 25 jul-06 kl 23:41 »
Hej!

När jag var ung på 50 och 60 talet hade vi kor.  Mockorna då blev snabbt bortgjorda av maskar, flugor etc,  sedan växte gräset igenom dem och de var borta till nästa säsong.  

Där vi bor nu har jag studerat en komocka som nu är inne på andra sommaren.

Hur kommer detta sig?

Edgar


Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Studerande komockor
« Svar #1 skrivet: 26 jul-06 kl 00:55 »
Jag har hört talas om det där men inte detaljstuderat kobajspladaskor (ännu).
En förklaring jag också hört är att avmaskningsmedel och andra medikamenter följer med skiten ut på backen och gör livet surt för dyngbaggen och hans kollegor.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Studerande komockor
« Svar #2 skrivet: 26 jul-06 kl 01:05 »
Med mycket liten erfarenhet av kobajs kan jag dock konstatera att sommaren förra året där jag bodde var mycket torr. Även denna sommar är mycket torr. En torr sommar borde torka blajorna snabbt och ordentligt och torkade koblajor är såvitt jag vet inte så attraktiva för nedbrytarna (insekter, bakterier, maskar, svampar m.m. m.m.).

Från min barndom på 70-80 talen är jag van att se koskit som torkade "kanelbullar" liggandes i gräset hela sommaren. Hur gamla dom blev innan dom försvann vet jag inte.

Kanske har Zeke rätt, kanske handlar det om väder och vind, kanske handlar det om vilka småkryp som finns där skiten hamnar ... kanske en kombination av alla dessa faktorer.

LångeMicke

  • Inlägg: 91
    • Västergötland
Re:Studerande komockor
« Svar #3 skrivet: 26 jul-06 kl 15:37 »
Jordbruksverket har en utmärkt liten skrift om effekter av avmaskningsmedel på insektsfaunan:
"Parasitbekämpning och biologisk mångfald".

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 3 användare (1 dolda)
malarmaster, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser