Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Temperament på Rödkulla ?  (läst 2582 gånger)

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
Temperament på Rödkulla ?
« skrivet: 20 apr-06 kl 20:57 »
Har invigt min far i planerna att skaffa kor...

I dag frågade han vad det var för kor vi skulle skaffa. Berättade att det lutade åt rödkullor. Är det de där livsfarliga röda korna man hade förr i tiden? undrade han. Han menade på att det var p g a deras besvärliga temperament man hade slutat att använda dem...

Visste inte riktigt vad jag skulle säga för att ge svar på tal?
Självhushåll till nytta och nöje

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
SV: Temperament på Rödkulla ?
« Svar #1 skrivet: 20 apr-06 kl 22:13 »
SRB var kända för att vara livliga därför valde många SLB. Min man hadde också hört detta från sina föräldrar men har blivit omvänd sedan vi haft Rödkullor i över tio år nu.Har nu en SLB kalv i lagården ett helt annat temperament. men det kan ju också vara en tillfällighet.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Temperament på Rödkulla ?
« Svar #2 skrivet: 21 apr-06 kl 00:29 »
Aha - du menar att han kan ha förväxlat rödkulla med SRB? ???
Självhushåll till nytta och nöje

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Temperament på Rödkulla ?
« Svar #3 skrivet: 21 apr-06 kl 00:45 »
Det går abslut inte att föeväxla en rödkulla med en SRB...

SRB är nuförtiden avlade på ett lugnt temperament.. de har helt enkelt slutat att tänka själva..
enligt mitt tycke...  inte alla naturligt vis men många...

Vi har ju både SRB, rödkullor och fjällkor...

Lantraskollorna tänker ju själva, är läraktiga och glada...o folkkära...

går jag genom hagen kommer de i galopp för att se vad jag skall göra...
sedan följer de mig som hundar...

De str altid vd grinden o väntar vid mjölkningsdags.. annars är det bara att ropa...

När de i bland kommer ut av misstag ur hagen- älgen springer ner etråden... så är det bara att ropa så kommer de i full fart...

När man byter hage o släpper djuren på åker mark -så lär de sig direkt var man går in o hur man går till baka...
Däre mot är det flera gånger som man får gå o hämta SRB korna då de står o råmar o inte hittar utgången...

Visst kan de vara envisa ibland.. rödkullorna o fjällkorna.. men de är mycket folkkära... i allafall mina mjölkkor o kalvar...

Tror däremot att om man har dem som dikor o kanske inte hanterar dem så mycket så kan de bli väldigt självständiga ...
o renta av halvt förvildade...(detta gäller alla raser)

Så köp gärna rödkullor men kolla först hur de är... att de är vana vid folk och att de är vana att bindas upp...
Kvigor o ungdjur är ofta spralliga o kan sparka o busa när det kommer in nytt folki lagårn ibland.. men man ser ju på dem om de är busiga eller livrädda..

 Beroende på vad du skall ha dina kor till så hör med mjölkbesättningar eller de som har hushålls kor .....
de brukar i bland sälja kor som "bara" mjölkar 10-15 liter per dag som hushållsko eller dikor...
Då är de ju vana att hanteras och att bli mjölkade...

Mina kor har mina barn hjälpt till att mjölka sedan de var 8 år gamla... De är väldigt snälla....
 :D
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

eljest

  • Gäst
SV: Temperament på Rödkulla ?
« Svar #4 skrivet: 25 maj-06 kl 10:24 »
Jag har en gård med får, höns & 2 lånade Highland Cattles. Högländarna ska tillbaka till ägaren så småningom & jag funderar på att skaffa Rödkullor istället. Är det bra nybörjardjur? Är de tillgivna & lätta att tas med? Någon som vet?
   Jag ska bara ha dem som naturvårdare, inte mjölka eller så.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

723 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser