Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)  (läst 11652 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Rent teoretiskt borde det vara så att ett stenhårt och hjul av t.ex. stål rullar extremt lätt på extremt slätt underlag medan samma hjul bromsar värre än ett pösigt gummidäck på mjukt eller knöligt underlag. Får fjädringen jobba istället för gummit borde oljan gå varm i stötdämparna!

Jag brukar föredra smala däck i normalprofil (80) framför dagens löjliga feta lågprofildäck, inte för att de rullar marginellt lättare utan för att de rullar mjukare och framför allt tystare! Ska man bredda begreppet miljöförstöring kan man gott ta med bullret och moderna däck kan föra ett sabla liv!  >:(
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
 ;D Stöld (nästan..) av text:
Jag brukar föredra smala däck i normalprofil (80) framför dagens löjliga feta lågprofildäck, inte för att de rullar marginellt lättare utan för att de rullar mjukare och framför allt är nästan gratis på skroten! Ska man bredda begreppet miljöförstöring kan man gott ta med ''tillverkningskostnaden för naturen'', dvs mer resursnålt tänkande, och moderna däck är isf ena sabla miljöbovar!!  >:( >:(  ;D

 
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Börjar bli OT här, men det är intressant detta om däck! Ett smalt däck av exakt samma material som ett brett borde slitas snabbare men den totala materialåtgången är onekligen mindre. Bildäck är dessutom en oerhört dum engångsartikel eftersom hela stommen ofta kasseras bara för att några procent nötts bort av den totala massan... Visst finns regumering, men det är ändå ingen vidare återanvändning.

Kanske svävaren har EN poäng gentemot bilen som miljöfordon trots allt?  ;D

Skämt åsido, HÄR har vi i alla fall ett ypperligt miljöargument för varför man ska lätta en bil så mycket som möjligt! -För väger den mindre borde däckslitaget minska!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
 :D :D UPPDATERING.
Dags för evigheter sen att skriva vidare om kulig miljöbil
;D

Efter 10 centimeters sänkning fram och bara några få centimeters sänkning bak så såg den så här jättelöjlig ut. Röven ser liksom lyft ut.

10-tums hundkoja aluminiumfälgar bak, med 165/70 -10 begagnade racedäck på. Gött vintergrepp ;D



Hilma i bakgrunden, Nina W's kära corsa.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Vi har även varit på skroten och hittat en annan Micra som hade rostfri baklucka (som dessutom var svart vilket Världens Finaste Gosse uppskattade..)
Hade även en fin vänsterdörr.

Att använda fräscha beg grejor (återvinna) istället för att köpa nytt eller svetslaga en massa känns skitbra för miljösamvetet.
 
Denna micran som stod på skroten hade knappt ens gått tiotusen mil och var ganska fin. Synd & skam :'(
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Den kapades givetvis ur duktigt och blev härligt sladdrig ;D

Har för mig att vikten på luckan var 23,5 kilo före. Med plastruta (som inte blivit isatt än..) så är vikten 12 kilo.


Så lätt en bil skulle kunna bli om man tänkte viktlättning om varjendaste detalj ! !
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Ojdå. Fel bild i förra inlägget, var ju en dörr :P
Här är dock bakluckan under lättningsluppen:
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Mera dörrkapning:
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Kapskivebyte.
Kan lugnt säga att det har gått åt ett stort gäng såna här tunna enmillimeters 125-skivor :P
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Såååå häftigt projekt Misse! Tänk om världens bilfabrikanter kunde göra det där jobbet redan från början!  :)

Många bäckasiner små, jag antar din Micra börjar bli väldigt lätt.
-600 kilo?

Men mina egna erfarenheter av tung respektive lätt last i löjligt motorsvag småbil av micra-storlek säger att vikten har väldigt liten inverkan vid landsvägskörning, t.o.m. i kuperad terräng. Däremot kan jag tänka mig att en rejält lättad bil är snål i stadstrafik, i synnerhet om man försöker låta bli bromspedalen.

Misse, du hade sluppit allt besvär att göra bilen papperstunn om du hade köpt en Citroën 2CV istället! För de bilarna är verkligen läskigt smäckiga!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Misse, du hade sluppit allt besvär att göra bilen papperstunn om du hade köpt en Citroën 2CV istället! För de bilarna är verkligen läskigt smäckiga!

Halaj!

Nej, nej! Sätt inga griller i huvet på honom nu!
För om han handlar en 2CV kommer han att sätta vinkelkapen i den också!
Det kommer att bli ett helgerån och en våldtäkt på allas vårt västeuropeiska kulturarv!
Det finns inte många kvar.  :-\

//T

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Grillgrill: Haha, då kan ju Misse sätta kapskivan i en Mehari och se hur många procent han kan banta bort.  ;D För den som inte vet (och förutsatt att jag minns modellnamnet rätt) var Citroën Mehari en 2CV med öppen plastkaross. En vanlig 2CV väger väl knappast mer än ca 600 kg och det är en god bit under andra småbilar i samma storlek. Å andra sidan är dörrarna tre centimeter tjocka, fönstervevar saknas och stänkskärmarna bucklar man med pekfingret...
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Grillgrill: Haha, då kan ju Misse sätta kapskivan i en Mehari och se hur många procent han kan banta bort.  ;D För den som inte vet (och förutsatt att jag minns modellnamnet rätt) var Citroën Mehari en 2CV med öppen plastkaross. En vanlig 2CV väger väl knappast mer än ca 600 kg och det är en god bit under andra småbilar i samma storlek. Å andra sidan är dörrarna tre centimeter tjocka, fönstervevar saknas och stänkskärmarna bucklar man med pekfingret...

Halaj!

Du trampar på mitt hjärta…  :-\
Jag har närt en huggorm vid min barm!  :'(

//T  ;)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Nejdå, jag lovar att jag aldrig skulle ha hjärta att såga sönder en 2CV och inte många andra fina gamlingar heller för den delen. Förvisso har jag nyligen malt ner en Fiat 126 från 1975 men den var så rostig att den inte hade funkat ens som fisksump. En fiat 127 från 1974 i räddningsbart skick ligger också under sågen i skrivande stund men den är ful som stryk, har möglig inredning och saknar papper samt en hel del reservdelar som nu sitter på min lite nyare 127:a (den med två kolvar).

Mitt problem är att jag faktiskt är på tok för blödig för mitt eget bästa så jag drunknar snart bland alla gamla prylar...
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Misse, du hade sluppit allt besvär att göra bilen papperstunn om du hade köpt en Citroën 2CV istället! För de bilarna är verkligen läskigt smäckiga!


Jag har en Mini Marcos från 60-talet. För er som inte vet så har den hundkojans fram och bakvagn, motor och växellåda.
 Endast EN meter låg, ingen inredning, plastfönster och glasfiberkaross.

Vikten på den nu, helt tom och komplett på alla delar den består av, men utan mig inuti: FEMHUNDRAFYRTIO KILO >:D
Är enligt uppgift en lättviktsmodell av Mini Marcos med tunnare glasfiber.
Inte direkt någon vanlig bil, men jag bangar inte för att taksänka den 5 centimeter till. Även fjädringen går att sänka åtminstone 3 cm till och ändå kunna köra på asfaltvägar.  Tillsammans med en trimmad Suzuki Swift 1300 GTI motor och låda och ett väldigt hårt lättningsarbete så skulle den kunna lättas 100 kilo till >:D

Hade blivit en kul bomb som ändå varit sjukt snål, speciellt om jag hade fått ihop Suzukimotorn med en Vw Lupo 3L växellåda. Hade isf klarat sig UNDER 0,3 liter milen vid lugn långkörning och ändå haft 0-100 km/h på 5-6 sekunder och åtminstone 230-240 i toppfart.





Näej Herr JohnA och Herr Tapio, risken att jag kapar sönder en Cv2 är ganska obefintlig.......Mini Marcosen är ett mycket bättre utgångsobjekt ;D

Har även några såna Suzukimotorer som ligger här i gömmorna...
« Senast ändrad: 21 okt-10 kl 22:19 av Misse »
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34

En sådan Misse? Cooooool! Aja baja, inte kapa!  :)
Men jag vet, ibland är det svårt när man har roliga idéer. Själv skulle jag våga såga ett och annat hål i min Heinkel från 1959 om det ledde till något riktigt häftigt, och min fiat 126 från 1975 är redan illa moddad för en massa år sedan då den redan var unik. Ibland måste man nog våga förstöra en klassiker lite trots allt.

Undrar om Micran någonsin blir en klassiker som får entusiasterna att vråla rakt ut så fort man ändrar något?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Misse, hur var det nu med viktminskningen på micran? Har du kontrollvägt? En micra av äldre modell är i samma storleksordning som Fiat 127 och den väger ca 750kg. En Fiat 126 väger 550-600kg och även det är mycket för en så liten bil. Jag antar att man inte brytt sig så mycket om vikten på den tiden. Micran borde ha tunnare plåt men väger kanske mer i form av "skräp" istället.

Så här ett framgånsrikt år efter kolvlobotimin börjar jag bli sugen på att försöka banta min fiat. Jag ska skriva till Bilprovningen i hopp om att få veta hur mycket man egentligen får ta bort. Att borra ur och kapa i uppenbart bärande delar tror jag inte de gillar. Har Misse någon uppfattning om vad som accepteras utan krav på registreringsbesiktning? Bara det att vikten minskar borde ju vara något de tycker ska in i bilens handlingar.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

p@nk1978

  • Inlägg: 24
va hände sen ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 4 användare
Tli, krokodil, von tratt, Hitanditan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser