Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ammunision isbjörnsbeskydd  (läst 1097 gånger)

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
ammunision isbjörnsbeskydd
« skrivet: 15 jan-08 kl 17:24 »

När jag köpte geväret köpte jag med det som dom i butiken gav mig..   :-[ Federal Power-shok 180 grain soft point (3006B)
Nu så tittar jag på förpackningen, och där står det "for medium game- design for maximum effectivness on light thin skinned game such as antilope mule deer white tail deer and black bear"

Så.... vad jag funderar på är..  är det fel?
Min teori  är det enda skullnaden att kulan expanderar i ett tidigare skede än om jag skulle haft en kula desingad för mer tjockhudade varelser.. Är detta ett problem om jag bara vill döda så effektivt som möjligt???

Tacksam för svar..
Hopppas att jag aldrig behöver testa om jag har rätt....
// Fastfrusen..
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

skogstroll

  • Inlägg: 24
SV: ammunision isbjörnsbeskydd
« Svar #1 skrivet: 01 feb-08 kl 20:03 »
Tja, isbjörn är ju ingen tjockhuding så en kula för svartbjörn duger säkert bra, särskilt som du får räkna med skotthåll på max 20 m. Det viktigaste är att du övar med  bössan. Anläggning och då skall rikmedlen ligga på målet, avfyriing (lugn och fin, krama av skottet, inte rycka) blixtsnabb repetering (vapnnet kvar vid axeln) och nästa skott, repetera igen. Skippa kikarsiktet om  ett sådant sitter på. Självförsvarsskytte = korta skotthåll. Öppna riktmedel funkar bättre då.
Bästa investeringen är att torrträna anläggning och avfyring och repeterimg minst 50 ggr/dag och att köpa så mychet övnngsammunutiion du har råd med och träna snabbskytte på  korthåll.
Skottställ bössan på 50 då behöver du inre fundera på 30-06:an kulbana.

ÖVA. ÖVA, ÖVA TILLS VAPNET ÄR EN FÖRLÄNGNING AV DIG SJÄLV.

VID EN BJÖRNATTACK ÄR FÖRSTA KULAN OFTA DEN ENDA SOM HINNS MED.
« Senast ändrad: 01 feb-08 kl 20:13 av skogstroll »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser