Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  6,5 till allt vilt? val av bössa.  (läst 43134 gånger)

Skogsnatt

  • Gäst
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #20 skrivet: 29 maj-11 kl 06:08 »
Köp en helt vanlig repeterstudsare och strula inte med ljuddämpare eller att korta pipan. Kortare pipa ger lägre ugångshastighet.. Vilken kaliber du väljer är mest en smaksak. 6,5 & 308 Win har ungefär samma prestanda, 30-06 är betydligt potentare ( hylsan är ju faktum 12mm länge och om man handladdar så går det att utnyttja det väldigt mycket). Att tänka på är att vid ett eventuellt blyförbud, så kan man inte ladda 6,5*55 så att man uppnår krav för klass 1. ( Det går om man ändrar patronläget till 6,5*55 improved).
Själv använder jag 6,5*55, 8*57 jr och 375 H&H mag och anser att det uppfyller de behov jag har

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #21 skrivet: 29 maj-11 kl 22:21 »
Tjena Rackarns

Du som är rätt liten skall i första hand leta efter en bössa med rak stock. Då får du rekylen rakt bakåt istället för snett uppåt.
Betydligt roligare upplevelse, jag lovar. En rakstockad bössa kommer du att skjuta bättre med eftersom den upplevs som snällare än vad den är.
En bra gummibakkappa är också guld värd om man är liten och lätt.
Här har du en bössa med rätt rak stockning. Pipan och överkanten på kolven skall vara så paralella som möjligt.
http://www.blocket.se/kiruna/Gevar_33522642.htm?ca=8&w=3

Alternativet är att du köper en halvautomat. Då försvinner mycket av rekylen i omladdningen. Så bössan blir snäll att skjuta med.
Nackdelen är att du måste vara nogare att rengöra den än en vanlig repeterstudsare. Annars så kan den strula med omladdningen.
Så vet du att du är en liten pedant så kan det vara ett alternativ.

Skippa ljuddämpare och kortning av bössan i början. Ljuddämparen kommer att göra att den blir framtung för dig och du kommer inte orka att hålla upp den.
Kortningen gör knappast att du kommer att uppleva bössan som lättare utan är mest för folk som vill smyga runt i snårig terräng.
 
Kaliberna har inte så stor betydelse utan det är kulans funktion som är avgörande. Det finns massor med olika kulor som har olika sätt att uppföra sig vid en träff.
Har du tänkt att börja handladda så funns det ännu mera att välja på.

Priset på själva vapnet har ingen större betydelse. Du träffar inte bättre med en dyr bössa.
Utan vill man träffa så är det träning och åter träning som gäller.
Ett bra sätt att träna på är med hjälp av ett luftgevär.
Själva skyttet är samma oavsett om du skjuter med luftgevär eller med en älgbössa men priset på skott är helt olika.

Kikarsikte som du skall använda på dagen kostar inte många kronor.
Men skall du jags gris på natten och se vad du skjuter på. Då hamnar du över 10 000:- rätt snabbt.

Letar du efter lufgevär så har jag fortfarande rätt gott om dom, samma sak med kikarsikte och handladdningsutrustning.

Vill du testa massa vapen så är Kjells vapen i Götene en bra affär.
Han brukar alltid ha minst 1500 vapen i butiken.
Är du sugen på att hänga med ner till Kjell om någon vecka så skall jag och tjejen ner och hämta en bössa om någon vecka.
« Senast ändrad: 29 maj-11 kl 22:42 av Rosten »

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #22 skrivet: 31 maj-11 kl 12:10 »
Tack för massor med bra svar och tips. Tar gärna emot fler :)
Rosten: Jag följer gärna med er dit om det är möjligt! Men säg till litet innan så jag kan ordna med barnvakt

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #23 skrivet: 30 jun-11 kl 11:26 »
Det blev en Tikkla t3 hunter, 308 :) Optik inte inhandlat än, så där får ni gärna tipsa!

Nu går tankarna över till val av hagelvapen.. beg, nytt, märke, kal..

regnpipan

  • Gäst
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #24 skrivet: 30 jun-11 kl 11:35 »
T3-an var nog ett riktigt bra val.

Hagel, ja det hänger ju på hur mycket du tror att du kommer att skjuta.... Skjuter man mycket hagel är det nog motiverat att köpa en hagelbock från något av de tre stora "B-na", Browning, Berette eller Benelli. Själv skjuter jag rätt lite hagel och har valt en Tikka M70K, ett gammalt begagnat driftsäkert vapen med två uppsättningar pipor. Ett pipset med två hagelpipor och ett med en hagelpipa och en klass 1 kulpipa. Räknas som ett vapen i vapengarderoben.

Du kan även passa på att köpa ett par lotter till svenska bössmakargillets bösslotteri. En specialtillverkad sida/sida meden pipuppsättning i kal 20 (hagel) och en pipuppsättning i 9,3x74R.... Värdet ligger på ungefär 100.000 kr... http://www.bossmakargillet.se/index.asp?link=nyheter&nyttID=31

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #25 skrivet: 30 jun-11 kl 11:55 »
Nu går tankarna över till val av hagelvapen.. beg, nytt, märke, kal..
Första frågan är. Vad skall du ha bössan till?

Jag som har lodjur här har inga rådjur så jag skjuter bara fåglar med hagelbössan.
Eftersom man inte behöver så starka laddningar till fåglar så valde jag en lätt och bössa.
En Franchi med aluminiumbaskyl från 70-talet.

Skall du jaga rådjur och skjuta mycket hårda laddningar så är det en fördel med en tung bössa för då blir rekylen mindre. Tyvärr blir bössan tung om du skall gå mycket.

Vad du än väljer så köp kaliber 12.
Mycket lättare att hitta skott till. Speciellt om du har tänkt att träna på en skjutbana med stålkrav.

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #26 skrivet: 30 jun-11 kl 17:35 »
Jag vet inte alls hur mycket jag kommer att använda hagelbössan. Men vi har iallafall mer rå än lo :)
Ville inte lägga för mycket pengar på hagelbössan, utan byter hellre ut den till något annat vid ett senare tillfälle. Skulle gärna ha en beretta om det visar sig att bössan kommer användas.

Har lagt undan en hagelbössa idag. Den var perfekt längd för mina armar, kändes som handen i handsken vid anläggning, och i gott skick för ett bra pris.

Det blev en Valmet 212, finsk och gammal men mycket litet använd :)
« Senast ändrad: 30 jun-11 kl 17:40 av rackarns »

regnpipan

  • Gäst
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #27 skrivet: 30 jun-11 kl 20:26 »
Det blev en Valmet 212, finsk och gammal men mycket litet använd :)

Inget dåligt val, snarare tvärt om. Har jag förstått det rätt kan du övningsskjuta med lätta stålladdningar även om den inte har liljan.

Du kan med lite tur hitta ett passande kombipipset! Kulpipa i klass 2 är nog inga problem att hitta, men ett i klass 1 kan vara lite knivigare.


rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #28 skrivet: 30 jun-11 kl 21:07 »
Kul att höra  :)

lillfarmarn

  • Inlägg: 61
    • Småland
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #29 skrivet: 03 jul-11 kl 10:06 »
Det blev en Tikkla t3 hunter, 308 :) Optik inte inhandlat än, så där får ni gärna tipsa!

Nu går tankarna över till val av hagelvapen.. beg, nytt, märke, kal..

Vad gäller optik så är det allmänna rådet köp så dyrt du har råd med, undvik billig kinaproduktion typ oxo och eberstark nikkostirling och liknande, satsa europeiskt en Zeiss, Schmit&bender, Swarovski, Docter, Meopta eller liknande

vad gäller optik så får man vad man betalar för,
sen är förståss ändamålet med optiken avgörande, ska du vaka gris mitt i natten eller
 Älg på 80meter i dagljus, i första fallet gäller dyr tysk i andra fallet duger dom öppna riktmedlen på din Tikka alldeles utmärkt


När det kommer till hagelbössa så kolla efter något av dom vanligen rekomenderade Beretta Browning Miroku Skb
det är mycket viktigare att hagelbössan passar dig än vem som har tillverkat den...

regnpipan

  • Gäst
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #30 skrivet: 03 jul-11 kl 14:59 »
När det kommer till hagelbössa så kolla efter något av dom vanligen rekomenderade Beretta Browning Miroku Skb
det är mycket viktigare att hagelbössan passar dig än vem som har tillverkat den...

Det går rätt bra att ta hjälp av en instruktör utrustad med liggunderlag och eltejp så kan man få en anpassad kolv på nolltid.

nordard

  • Inlägg: 35
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #31 skrivet: 05 sep-11 kl 13:15 »
hej!
6.5 funkar bra till det mesta, välj rätt ammo bara.
vad gäller viltsvin är slugs på korta avstånd oslagbart tycker jag. läs eftersök.
mvh nordard

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #32 skrivet: 05 sep-11 kl 15:53 »
En 6,5a är inget dumt val,använder själv den kalibern och har inget att klaga på. Helt klart får man mer "krut" för pengarna om man köper en 30-06 och ska man bara satsa på ett kulvapen så skulle jag nog tagit en 30-06. Men även 9,3*62 är en trevlig kaliber som jag tycker får onödigt mkt skit. Det är en bra kaliber och med tanke på grisjakt så är den kanon, men den är även jättebra på rådjur. Så där har du en kaliber som verkligen lämpar sig för all slags jakt. Köp ett begagnat vapen i fint skick,då behöver du inte punga ut med allt för mkt kosing och lägg sedan pengarna på siktet.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #33 skrivet: 05 sep-11 kl 18:42 »
En 6,5a är inget dumt val,använder själv den kalibern och har inget att klaga på. Helt klart får man mer "krut" för pengarna om man köper en 30-06 och ska man bara satsa på ett kulvapen så skulle jag nog tagit en 30-06. Men även 9,3*62 är en trevlig kaliber som jag tycker får onödigt mkt skit. Det är en bra kaliber och med tanke på grisjakt så är den kanon, men den är även jättebra på rådjur. Så där har du en kaliber som verkligen lämpar sig för all slags jakt. Köp ett begagnat vapen i fint skick,då behöver du inte punga ut med allt för mkt kosing och lägg sedan pengarna på siktet.
Jag tror knappast att Rackarns skulle hålla med dig om att 30-06 eller 9,3x62 är en trevlig kaliber. ;D
Då Rackarns är en söt liten tjej på ca 50kg. ;)

Inte ens jag som väger 85kg tycker att dom kalibrarna är speciellt trevliga. ;)
Även om jag luftar min 9,3x57 någon gång ibland på skjutbanan så föredrar jag min 308a. ;)

regnpipan

  • Gäst
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #34 skrivet: 05 sep-11 kl 18:53 »
Men även 9,3*62 är en trevlig kaliber som jag tycker får onödigt mkt skit.


Det är mycket möjligt. I rätt stockat vapen. Så man bör nog be att få provskjuta några smällar innnan man slår till på den kalibern. Jag trivdes aldrig riktigt med min, så den bytte jag ner till en relativt kort, helstockad 30-06 enligt nedan:

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #35 skrivet: 05 sep-11 kl 18:58 »
Jag trivdes aldrig riktigt med min, så den bytte jag ner till en relativt kort, helstockad 30-06 enligt nedan:
Och tjejen skaffade en 6,5x55. Då ställde jag in min 9,3 långt in i vapenskåpet och köpte en 308a. ;)

cejasmatte

  • Inlägg: 65
  • Djuruppfödning & grönsaksodling
    • Småland
    • Hemsida och blogg
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #36 skrivet: 13 sep-11 kl 17:25 »
Det blev en Tikkla t3 hunter, 308 :) Optik inte inhandlat än, så där får ni gärna tipsa!

Nu går tankarna över till val av hagelvapen.. beg, nytt, märke, kal..


Åh, låter som ett jättebra val, dels modellen, dels kalibern -- tycker jag som skulle vilja ha en sådan någon gång i framtiden. :) Känns som - om man nu får kalla det så - ett lämpligt "tjejvapen". Man vill ju ärligt talat inte bli skotträdd...
Vi försöker leva det "självförsörjande livet" så gott det går, med kött från våra grisar, kaniner, höns, ankor, kalkoner, ägg från hönorna och vaktlarna, jakt, fiske och inte minst ekologisk odling! Alltid många järn i elden!
Bloggar när tiden ges på cejasmatte.se Hemsida: cejasmatte.n.nu

Siri-Piri

  • Inlägg: 110
    • -
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #37 skrivet: 23 sep-11 kl 01:17 »
Jag är inte så himla stor (1,75 meter lång och 64 kg) och jag har en husqvarna 9,3x57 från 1938. Den är prick en meter och och väger 3 kg fulladdad. Jag har Aimpoint på den och den är helt perfekt för mig då jag är hundförare och alltså inte skjuter på långt håll särskilt ofta. Många pratar om att den kalibern ger stor köttförstöring, men det håller jag inte med om, har sett älgar skjutna med 6,5 som sett rent jävliga ut. Den funkar utmärkt på älg, hjort, björn och vildsvin. En del tycker att den sparkas lite väl mycket men det är inget man känner ute i skogen. Och när jag skjuter på bana har jag vaddering (men säg det inte till nån...) En nackdel är att ammunitionen är svindyr, har spenderat 1500 kr bara på skjutbanan i sommar...

Nu har jag beställt en till bössa, en .308 som jag ska sätta kikare på. Den ska jag använda när jag sitter på pass och skjuter på långhåll och när jag jagar toppfågel, rådjur och annat smått. Eftersom även den är liten, (98 cm lång och 2,9 kg) kommer den nog att få följa med på älgjakt också. Men till björnjakten vill jag ha Aimpoint om man skulle behöva skjuta lite snabba skott, vilket ju kan hända på eftersök och så.

Hunting is not a matter of life or death.
It is much more important than that.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #38 skrivet: 23 sep-11 kl 10:48 »
Det är inte kalibern som "köttförstör" utan kulans konstrution och hastighet.

Så det är inga problem att tillverka en grym köttförstörare i kaliber 9.3x57. ;)

Precis lika lätt är det att tillverka en "fin" 6.5x55 kula.

regnpipan

  • Gäst
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #39 skrivet: 23 sep-11 kl 20:25 »
Sedan hänger det ju lite på hur träffen tar också. Rakt genom ett grovt ben av något slag på vägen in så att splitter och djävelskap sprids maximalt eller mellan ett par revben, genom hjärtat och ut på andra sidan...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser