Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fuktproblem i grunden.  (läst 2963 gånger)

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Fuktproblem i grunden.
« skrivet: 05 aug-06 kl 11:20 »

Anticimex har besiktigat det hus jag nyss köpt och förordar att man åtgärdar fuktproblemen i torpargrunden.
Deras rekomendation var att gräva ut ca 3 dm. på med plastmatta som fuktspärr och sedan in med en avfuktare.

Jag är inte förvånad att blindbotten var angripen av röta då förra ägaren inte skött om huset på 13 år. Ägaren har inte öppnat ventilerna sommartid,  inte heller har vattnet från stuprören letts bort utan istället fått rinna ner utan slutböj precis intill grunden.

Det jag funderar över är om alla dessa åtgärder är nödvändiga? Är avfuktaren verkligen nödvändig?
Dom andra åtgärderna köper jag men anticimex verkar vilja gardera sig till 200%.






Lambda

  • Gäst
Re:Fuktproblem i grunden.
« Svar #1 skrivet: 06 aug-06 kl 23:06 »
En avfuktare är en dyr och i mina ögon dålig lösning. Den har hög driftskostnad och kräver underhåll. Vid fuktproblem är det alltid bättre att åtgärda konstruktionen så den blir rätt istället för att ta bort symptomen. Med det dock inte sagt att det är varken billigt eller enkelt.

Jag tycker du i alla fall ska börja med är att åtgärda stuprören, vattnet ska ledas bort från huset. På med plast (PE-folie) i botten. Se till att det finns hål i lågpunkterna så att vatten kan rinna ut. Byt ut blindbotten och sätt dit isolering under! Då får du en mycket varmare blindbotten och kondenspunkten höjs avsevärt. Glöm inte att ordna ventilerna också.

Detta borde vara tillräckligt, dock är torpargrunder (krypgrunder) en opålitlig och osäker metod så man kan aldrig veta med säkerhet. Fast med täta kontroller de första åren hinner du ingripa i tid med ytterligare åtgärder om det skulle behövas.

Lycka till med ditt hus!


Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:Fuktproblem i grunden.
« Svar #2 skrivet: 07 aug-06 kl 19:03 »
Citera
Byt ut blindbotten och sätt dit isolering under!

Hur menar du då? ska man sätta isoleringen under blidbottenbrädorna, hur påverkar den åtgärden fukten?

Nu funderar vi på vilken isolering vi ska välja. Ska man byta ut sågspånet mot mineralull, eller ska man lägga tillbaka spånet  efter fuktsaneringen. Gysinge förordar ju sågspån men lamdavärdet är ju bara hälften....eller är den verkligen det?

Om man ska välja fuktspärr eller ej är också frågan. om man tar bort självdraget från golvet hur påverkar det i så fall eldningsegenskaperna i kakelugnarna? nån som vet eller kan ge råd..
« Senast ändrad: 07 aug-06 kl 19:10 av Anders E »

Lambda

  • Gäst
Re:Fuktproblem i grunden.
« Svar #3 skrivet: 07 aug-06 kl 21:48 »
Citera
Hur menar du då? ska man sätta isoleringen under blidbottenbrädorna, hur påverkar den åtgärden fukten?

På det sättet att du höjer temperaturen på träets undersida. Då minskar risken att fukten ska kondensera mot ytan.

Sen måste jag säga att om du har kakelugnar så var det ju en ny variabel i ekvationen, eftersom självdraget är väldigt bra för bjälklaget ur fuktsynpunkt. (Därför torpargrund fungerade förr i tiden men dåligt idag i moderna hus.) Därför kanske det funkar utan isolering?

Det är egentligen proportionen isolering ovan och under blindbotten (eller vilken yta som helst egentligen) som är väsentlig.

Citera
Gysinge förordar ju sågspån men lamdavärdet är ju bara hälften....eller är den verkligen det?

Sågspån har ett lambdavärde runt 0.09 (kan variera mycket, försämras med tiden bla.) medans mineralull ligger runt 0,036.

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:Fuktproblem i grunden.
« Svar #4 skrivet: 08 aug-06 kl 08:58 »
Citera
På det sättet att du höjer temperaturen på träets undersida. Då minskar risken att fukten ska kondensera mot ytan.

Om man sätter mineralull i ett fuktigt utrymme, är det inte risk att den möglar då?
Förstår logiken i principen men helt fuktfritt blir det ju inte även om man plastar marken m.m.

Fuktkvoten i trät är idag 22%, nån som har en uppskattning om hur mycket den kommer att sjunka efter åtgärderna eller vad som är normalt.

Lambda

  • Gäst
Re:Fuktproblem i grunden.
« Svar #5 skrivet: 08 aug-06 kl 16:09 »
Här är en nyttig länkt om tilläggsisolering av bjälklag.

http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Nr_5_2006.pdf


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

792 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser