Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra ras till lammskinn.  (läst 2174 gånger)

Jamttausen

  • Inlägg: 11
    • -
Bra ras till lammskinn.
« skrivet: 01 jul-14 kl 06:23 »
Har en hoper texel/dorsetfår just nu, en gnutta gotlandsfår är det i några.
Dom har vi enbart till kött, de flesta har rätt tråkig ull. Kan inget om det dock. (Letar kurser och utbildningar inom får men det vimlar inte av dom i jämtland direkt)
Har dock köpt in en ny stor och fin bagge åt damerna och han är till största delen gotlandsfår med en liten del finull. Tanken är att han iaf ska ge lamm med något bättre päls än vad tackorna har nu. Och att man då kan ta reda på både kött och skinn men inte kräva superkvalitet på skinnen men kunna använda dom till "vardags".

Men första frågan. Finns det någon annan ras som skulle kunna förbättra ullkvaliten till nästa bagginköp? (Utan att för den delen minska på storleken på lammen då det är till kött dom är till för.)

Men har en liten tanke om att köpa in ett par får just för pälsens skull, som ett litet komplement bara för nöjet att kunna få några fina lammskinn per år.

Men vilken ras ska man satsa på då?
Inte så sugen på gotlandsfår då "alla" har dom.. kikat lite på Helsingefår bara pga av dom läckra färgerna :-)

Men åsikter, tips och synpunkter tas tacksamt i mot. Ska inte inhandla dom i morgon utan det är lite på sikt och vill ha lite koll innan vad jag ska spana efter :-)

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Bra ras till lammskinn.
« Svar #1 skrivet: 01 jul-14 kl 08:26 »
Leicester ger fina skinn. Det är en köttras som avlats för sina pälsar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Jamttausen

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Bra ras till lammskinn.
« Svar #2 skrivet: 01 jul-14 kl 09:34 »
Då ska jag lägga det på minnet, eller snarare skriva upp det pga minnet ;-)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Bra ras till lammskinn.
« Svar #3 skrivet: 01 jul-14 kl 10:18 »
Har du funderat på Jämtlandsfår?
Det är ju en korsning mellan svea och merino, som har den finaste ullen av alla fårraser. Finast ull bland de svenska lantraserna har finullfåret.

Helsingefår har ull av ryatyp, dvs ganska grov. Finns kanske ingen som har sådana får i Jämtland så du lär få åka en bit om du ska köpa sånna. Åsenfår verkar det finnas gott om här dock. Klövsjöfår är det ont om fast de är från Jämtland.

(Letar kurser och utbildningar inom får men det vimlar inte av dom i jämtland direkt)
Det finns får-kurser på torsta, fast de är dyra så det är inget för mig. (6700kr för 11 dagar) Jag brukar delta i länsstyrelsens gratiskurser. Det senaste året har de haft kurs i klövvård, (fotröta och sånt) samt en dagskurs i fårklippning med maskin. Info finns på deras hemsida.
Jamtli brukar ha kurser i ullsortering och klippning och har även haft i skinnberedning. Man hittar dem via studieförbunden.

Jamttausen

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Bra ras till lammskinn.
« Svar #4 skrivet: 01 jul-14 kl 12:17 »
Jo jämtlandsfår har jag kikat lite på.
Nä det är nackdelen med att bo här, klent med variation. Men det är bra att veta lite innan hur de olika rasernas ull är om det dyker upp något till försäljning så vet man iaf om det är intressant eller inte.
Vill helst ha får med varierad pälsfärg då alla jag har nu är vita med några få exemplar som är lite gråa med mörkare huvud.


Har hittat Torstas, men 11 dagar på ett år känns så drygt. Vill antingen ha snabbkurs eller en riktig utbildning.
Må kolla länstyrelsen, jamtlis har jag sett att det var fårklippning förra året iaf. Men då var jag höggravid och inte i skick gör sånt. Lyckades dock klippa 40 får i vår utan kurs ;-) Så det får bli sen för att lära sig tekniken för ullens skull. Nu skulle bara eländet av.

 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Bra ras till lammskinn.
« Svar #5 skrivet: 02 jul-14 kl 10:03 »
Vill du lära dig om ull är det kanske en textil utbildning du ska gå, och inte en djur-kurs om du förstår vad jag menar.

Har du sett att Torsta har en "fårdag" med aktiviteter som skinngarvning och ullsortering i höst? Det är dessutom gratis, så jag ska gå:

http://www.lrf.se/PageFiles/11810/Fårdagen%2028%20aug%20med%20länk%20anm%20.pdf






Jamttausen

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Bra ras till lammskinn.
« Svar #6 skrivet: 03 jul-14 kl 17:20 »
Njä. Är egentligen inte intresserad av att sticka och sånt. Så att använda själva ullen är inte intressant för egen del utan det är skinnen isf. Men vore ju helt klart intressant att lära sig mer endå, det går ju alltid skänka/sälja ullen om inte annat.

Jo såg den dagen så det ska vi på iaf. :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

785 gäster, 3 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser