Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart hittar man liten Jordbruks registread fastighet i Örebrolän  (läst 1706 gånger)

LGDHund

  • Inlägg: 22
    • Östergötland
Efter som familjen bor i Norrköping och priserna är höga i både Östergötland så som Södermanlands län så har ja lagt märke till att priserna är lägre i Örebro län ,, men vart kan man hitta ett vettigt objekt som inte kostar över 1 miljon ( kan inte låna högt beroende på låg inkomst ) HAr nu suttit i 3 månader och försökt att klura , vet att det finns en massa små gårdar i Örebro län och många nedlagda gruvor med låga hus priser men att hitta ett vettigt objekt mellersta eller södra delen av länet är ett rent helvete ,, Behöver ha 2 hektar och bostaden ska kunna rymma 5 personer mark är för hundarna och egen odling ,, ja har redan kontaktat alla i länet som är äldre än 68 år och inte har några egna barn men det gav inget heller ,, så ja behöver gruppens hjälp eller tipps ,, trodde även i dessa svåra tider att mer fastigheter skulle vara till salu men det går bra för Företaget Sverige och alla betalar sina lån och skulder för annars hade det varit mer ute till försäljning ,, fundera vet ni något skicka ett sms 0701574267  ( har varit Mjölkbonde en gång i tiden )

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Hej!

Jag antar att du har tittat på Hemnet, så här ser det ut om du söker på gårdar/skogsfastigheter för max 1 000 000 kr i Örebro län:
https://www.hemnet.se/bostader?price_max=1000000&item_types%5B%5D=gard&location_ids%5B%5D=17757

Här har du 4 ha i Hardemo, nära både Kumla och Hallsberg. 750 000 kr, huset verkar vara renoveringsobjekt dock:
Fastigheten borttagen från Hemnet.

Här är 2,4 ha i Degerfors kommun. Ganska litet men fräscht hus, uppvärmning med vedpanna i köket. Jordkällare på tomten. 800 000 kr. Fastigheten borttagen från Hemnet.
« Senast ändrad: 24 jan-24 kl 08:31 av skräptanten »
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

LGDHund

  • Inlägg: 22
    • Östergötland
tack tyvärr är husen för små för 5 personer samt 5 hundar  och så måste det gå att flytta in och renovera under tiden ,,  ,, svårt att hitta har försök nu sen i somras mest förvånad är ja på dom som äger små gårdar men låter dom för falla och vill inte av yttra heller

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
När det rör sig om små gårdar som står och förfaller och inte är till salu, så är det ofta frågan om att de ägs av dödsbon där delägarna inte kommer överens om vad som ska göras med fastigheten.

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
.. eller att skogen är inköpt och ägaren inte vill  ha besväret/kostnad med avstyckning av huset.  Har flera sådana i min kommun där det är billigare att låta husen ramla ihop och sedan skogsplantera alltihop. husen är ju ofta i rätt förfallet stadium när det köps in ofta av ett dödsbo. lönar sig inte att renovera samt kostar ju att avstycka samtidigt som en avstyckad hussamling kan vara i vägen för framtida skogsbruk. Oftast är det också problem med elanslutningar och dylikt . I min kommun fanns det ställen att köpa för runt halvmiljonen dör 10 år sedan. Man kunde också hitta renoveringsobjekt från 150-200000. Icke nu längre. renoveringsobjekten ligger runt miljonen då efterfrågan stigit enormt sista åren. Orsaken är grannkommunens stora expansion som gjort att folk därifrån söker i samtliga grannkommuner inom pendlingsavstånd. Även min lilla stuga är nu värderad till miljonstrecket. Kostade 10.000 när jag köpte den 1984. Hade också ett antal torp som jag köpte billigt under 90-talet ,renoverade och hyrde ut veckovis.Höll ett antal år tills orken började tryta.  Kan inte säga annat än att det var en rusligt bra affär när de  nu avyttrats. Köpare var både tyskar,danskar och välavlönade tjänstemän i grannkommunen.  inte lätt att göra om den resan. Torpen kostar nu multum och lönar sig inte längre att hyra ut då kostnaden blir för hög.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
tack tyvärr är husen för små för 5 personer samt 5 hundar  och så måste det gå att flytta in och renovera under tiden ,,  ,, svårt att hitta har försök nu sen i somras mest förvånad är ja på dom som äger små gårdar men låter dom för falla och vill inte av yttra heller
Om det som söks inte finns i lådan - då får en leta utanför lådan alternativt konstruera om lådan!
Ibland får man välja vad som är viktigast. 2+ hektar mark eller 4 sovrum i huset. Personligen resonerar jag som så, att arealen på en fastighet är vad den är, medan huset går att göra om.

Här ser det ut att finnas både och, men då får ni gå till ert grannlän i söder istället, Kalmar. 5 rok, vattenburet värmesystem och underhållsfri fasad. Ekonomibyggnader med b la ladugård med någorlunda modern inredning . Det är en planerad avstyckning, så arealen blir cirka 2 ha. Begärt pris 875 000 kr (prissänkt).
https://www.hemnet.se/bostad/gard-5rum-varlebo-hogsby-kommun-varlebo-112-20210277
Fastigheten är fortfarande till salu!
« Senast ändrad: 24 jan-24 kl 08:33 av skräptanten »
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

skogaliten

  • Inlägg: 1292
    • -
Det spelar egentligen ganska lite roll hur mycket pengar man kan betala/låna när man söker en gård.

Det är ett litet utbud, och det som ligger prismässigt rätt finns på något notoriskt irriterande sätt på fel ställen.
Östergötland och Sörmland har länge haft extremt litet utbud, och i många fall drivs priserna upp p.g.a. närheten till expansiva storstäder.

Läget kan man inte ändra på.  Men hus och ekonomibyggnader kan byggas ut, byggas till, renoveras eller kompletteras med olika komplementbyggnader eller fler ekonomibyggnader.
Man kanske får tränga ihop sig något år eller två tills man hunnit bygga till, om nu marken 2+ hektar är det viktigaste.

Om det istället är bostadsbyggnaden storlek och skick som är det viktigaste, så får man försöka hitta något i ett område där det är möjligt att arrendera mark för att få mer odlingsmöjligheter t.ex.


sayerbýr

  • Inlägg: 724
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
Läs mitt inlägg i bloggen om “-hur jag köper ödehus”.
Det är lite samma förfarande som du försöker åstakomma. Att sedan prenumerera på kronofogdens objekt är inte helt fel ;)

Länk till bloggen i mitt fotnot.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

LGDHund

  • Inlägg: 22
    • Östergötland
Synd att det är en bit att åka ner till Kalmar det va fina hus ,, man får sig en funderare ,, 2 hektar är för att fastighet ska räknas som jordbruks fastighet vill man sen ha mer mark så går det att arrendera ,, varför Örebrolän är för att det finns några intressanta stiftelse donationer i det länet som en annan kan söka ifrån och kunna komma igång med något ,, och då måste fastigheten klassas som jordbruk inte en enkel villa ,, sen så behövs någon form av ut hus och då ett som är byggd på höjd för där kan man lärr bygga till ,, antal rum på bostads hus kan man göra flera bara att det finns yta ,, men som sagt det har sprungit iväg priserna och min för våning är att trotts att Riksbanken nästan höjt styr räntan 4 gånger upp så har inte priserna fallit ,, brukar dra en liknelse om en fastighets Ränte kostnad   för 2 år sen på 3 miljoner den ränte kostnaden är idag 2 år senare på 1 miljon så tittar man på det räkne exemplet och på räntan så har 2 miljoner försvunnit och den vill ingen stå för varken säljare eller köpare ,, sen va det ruskigt dåligt Växtår för Lantbrukare  ,, många kommer till våren inte ha likvida medel till att kunna starta upp vårbruket ( har sett en del upp gifter ) trotts detta så är det inga som kastar in hand duken och hur dom får fram pengar det vet ja ej ,, känns lite som att man befinner sig i stormens öga och tid det har familjen tyvärr inte för det kommer komma rätt mycket fram över ,, kolla bara på hur många företag som kommer gå i likvidation efter års skiftet beroende på skatte skulder

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
Har du kollat på Silverhyttan 103?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Jag såg att du hade mailat till mig, hoppas det är OK att jag svarar så här.
De 2 objekten i Örebro län som jag länkade till verkar vara sålda båda två, tyvärr. Har du kollat på stället i Silverhyttan som @fri tipsade om? Såg riktigt mysigt ut!

Annars är stället i Värlebo i Kalmar län, som jag länkade till längre upp i tråden, fortfarande till salu, med sänkt pris t o m. Jag vet att ni egentligen inte vill åt det hållet, men jag tog en vägbeskrivning, och det är drygt 2 timmar och 30 min bilfärd från Norrköping till Värlebo, det mesta av resan på E22:an, innan en svänger inåt landet. Det ser ut att vara bra odlingsförhållanden i de trakterna (känner till området).
« Senast ändrad: 07 feb-24 kl 10:12 av skräptanten »
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Den här ligger inte heller i Örebro län, men arealen är rätt:

Drygt 2 hektar utanför Vittinge, tyvärr är huset dåligt men det finns en liten ladugård. Högsta bud just nu 910 000 kr:
https://carlssonring.se/objekt/asplund-fjardhundra/#bilder

Om vi tänker utanför lådan, så kan ni för er miljon köpa den här fastigheten på 4.64 ha men jättedåligt hus, och sedan kombinera med något av husen nedan för att bo i. Ligger utanför Hällefors (Örebro län, mina damer och herrar). Begärt pris 495 000 kr: Fastigheten borttagen från Hemnet.


Kan kombineras med det här huset med 4 sovrum, uppvärmning med fjärrvärme, i Hällefors. Begärt pris 390 000 kr. Har varit till salu ett tag, så det kanske är möjligt med snabbt tillträde. Ser inte ut som att det är bebott längre:
https://bostad.hemverket.se/47504-wigelievagen_15.html?utm_content=read_more_at_broker&utm_medium=external_ads&utm_source=hemnet

Eller kanske det här huset, också i Hällefors. 5 rok, bergvärme. Begärt pris 395 000 kr. Har ni en yngre dotter finns ett rum med Frost-Elsa-tapeter  :) . Huset är tömt, dödsbo som säljer, så det borde gå att få snabbt tillträde:
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/till-salu/orebro-lan/hallefors-kommun/objekt/?objektID=2885478&utm_medium=referral&utm_source=hemnet.se
« Senast ändrad: 24 jan-24 kl 08:29 av skräptanten »
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
Ja, Hällefors hade väl sitt sista ryck när opportunisterna handlade blivande flyktingbostäder där. För glest samhälle för att de besvärliga blir kvar. Finns gott om varg, men LGDHund håller väl på med boskapsvaktande hundar?

LGDHund

  • Inlägg: 22
    • Östergötland
Ja nu behövs inte gårds vaktare för en annan , som älskar kulvapen av olika kalibrar ,, men har varit svårt att få fram något vettigt , verkar som många håller inne objekten såg att 50 % av alla tänka affärer tars bort av säljare för dom inte får det pris dom vill ha

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
På Gröngårdsvägen i Kilsmo hittar du ett par bostäder,  nr 4 är en villa för under halvmiljonen och Kilsmo ligger nog i Örebrolän med Sörmland nära.

Gamla affären/ liten hyresfastighet ligger på nr 2 på samma gata och är bara hundra tusen dyrare.

Ev framtida odlingar får du försöka arendera mark till  på cykelavstånd och veden om du behöver sådan får du försöka köpa i hela lastbilslass i  tuff konkurens med värmeverk och vedeldade privatpersoner.
Nära till allt ( bilberoende) eller långt vart man än ska är väl beskrivande om gränstrakterna Sörmland,Örebro,Östergötland, men speciellt dyrt eller svårt att hitta en inflyttningsklar familjebostad för överkomliga pengar är det ju inte om du  har förmåga att komma till skott och vilja att flytta in nästa månad.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

LGDHund

  • Inlägg: 22
    • Östergötland
har du någon att kunna ringa så man hittar dessa ägare     0701574267 är mitt nummer 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
På Gröngårdsvägen i Kilsmo hittar du ett par bostäder,  nr 4 är en villa för under halvmiljonen och Kilsmo ligger nog i Örebrolän med Sörmland nära.

Gamla affären/ liten hyresfastighet ligger på nr 2 på samma gata och är bara hundra tusen dyrare.

Ev framtida odlingar får du försöka arendera mark till  på cykelavstånd och veden om du behöver sådan får du försöka köpa i hela lastbilslass i  tuff konkurens med värmeverk och vedeldade privatpersoner.
Nära till allt ( bilberoende) eller långt vart man än ska är väl beskrivande om gränstrakterna Sörmland,Örebro,Östergötland, men speciellt dyrt eller svårt att hitta en inflyttningsklar familjebostad för överkomliga pengar är det ju inte om du  har förmåga att komma till skott och vilja att flytta in nästa månad.
Här är länk till Gröngårdsvägen 4. Rejäl boyta, vattenburen värme, men en intressant interiördesign.
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/till-salu/orebro-lan/orebro-kommun/objekt/?objektID=2980619&utm_medium=referral&utm_source=hemnet.se

Grannhuset, på nummer 2, verkar inte ligga kvar på Hemnet längre, men står heller inte som sålt.

Huset i Södra Bro som vi tipsade om i antingen den här tråden eller den andra, är uppe på 1,4 miljoner i budgivningen. Silverhyttan är borta från Hemnet.

Jag hoppas att tystnaden i tråden beror på att ni hittat något att köpa!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland

Grannhuset, på nummer 2, verkar inte ligga kvar på Hemnet längre, men står heller inte som sålt.

Gröngårdsvägen 2 Kilsmo är fortfarande tillsalu 595 000kr begärt,  säljs genom SkandiaMäklarna Örebro

Ett intressant objekt om man vill ha ett hyreshus för rimliga pengar, 500m2 byggyta med angiven driftskostnad 40 000kr år ( osannolikt lågt för 500kvm)


"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Nu förstår jag varför jag inte såg fastigheten på Gröngårdsvägen 2; jag hade inte klickat i kommersiella fastigheter när jag sökte på Hemnet. Här är länken. Riktigt cool fastighet, gott om plats för TS med familj, de vuxna barnen hade t o m kunnat få egna lägenheter om de vill och kan. Alternativt öppnar man upp mellan lägenheterna och gör en enda bostad av hela rasket. Underhållsfri fasad! Butikslokal i bottenplan.
https://www.skandiamaklarna.se/hitta-hem/kommersiell/kilsmo/kilsmo/102359296/#anchor-images
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser