Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bereda kaninskinn?  (läst 16091 gånger)

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
bereda kaninskinn?
« skrivet: 10 sep-07 kl 07:33 »
Finns det någon här som åtar sig att bereda skinn, eller är det bara i Tranås?
Haft fundering på att lära mig själv, men tid och engagemang fattas....
Dessutom har jag förstått att själva mjukgörandet är ett helsike :o
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re:bereda kaninskinn?
« Svar #1 skrivet: 10 sep-07 kl 23:44 »

Dessutom har jag förstått att själva mjukgörandet är ett helsike :o

Sandpapper är hemligheten  ;D Jag tycker iaf inte mjukgörandet är det värsta, utan att skrapa bort hinnorna.
Landsflykting i storstan...

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
Re:bereda kaninskinn?
« Svar #2 skrivet: 12 sep-07 kl 21:44 »
Sandpapper ??? Hur? Var? Är det för att få bort hinnorna eller mjukgör det oxå?
Har än så länge keine ahnung om skinn, har inte ens haft ihjäl någon rabbis!
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re:bereda kaninskinn?
« Svar #3 skrivet: 13 sep-07 kl 22:51 »
Sandpapper ??? Hur? Var? Är det för att få bort hinnorna eller mjukgör det oxå?
Har än så länge keine ahnung om skinn, har inte ens haft ihjäl någon rabbis!

Sandpapper kan du använda istället för att dra skinnet fram och tillbaka över tex en stol. När skinnet är halvtort "slipar" du det försiktigt genom att dra ett sandpapper över baksidan. Låt torka ett tag till och gör om proceduren osv. Jag har provat både 40 och 80 i kornstorlek - resultatet blir ungefär detsamma, mjukt och lite ruggad yta  :)

Innan dess drar man bort hinnorna med hjälp av kniv och fingrar. Mycket lätt att det blir hål i skinnen så ta det försiktigt!!!
Landsflykting i storstan...

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Re:bereda kaninskinn?
« Svar #4 skrivet: 13 sep-07 kl 23:54 »
Hur vet man att det är en hinna eller flera hinnor?
Känns dem annorlunda än "skinnet"?
 Är de hala? Sega?
Hur kommer man emellan hinna och skinn?
Har inte provat garva och använda andra skinn än fisk.  Kalvskinn, läder har jag använt när de är klara bara.
Minns en klasskompis som hade en mössa i kaninskinn som var jättemjuk, ja, mössan alltså.
Kan tänka mig kaninskinn, att använda som detalj på väska, mössa eller dyligt...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re:bereda kaninskinn?
« Svar #5 skrivet: 14 sep-07 kl 00:05 »
Hur vet man att det är en hinna eller flera hinnor?
Känns dem annorlunda än "skinnet"?
 Är de hala? Sega?
Hur kommer man emellan hinna och skinn?


*Phu*, vilken fråga  ;) Hm, jag skrapar med en kniv i kanten, vips lossar det övre skiktet och så är det bara att dra och peta loss. Bra förklaring va?  8)

Halt om det är mycket fett kvar, inte särskilt sega, eller jo kanske...

Har inte provat garva och använda andra skinn än fisk.  

Har inte berett fiskskinn än så jag kan inte jämföra med dem. Däremot finns två fiskskinn i frysen!!! De ska jag försöka mig på inom en snar framtid  ;D
Landsflykting i storstan...

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Re:bereda kaninskinn?
« Svar #6 skrivet: 14 sep-07 kl 00:21 »
Hur stora är kaninskinn i kvadratfot eller ungefärliga mått bredd x längd?
Jag har bara sett en hare "bli hängd" i ett garage när jag var tonåring, uäck såg det ut...skinnlös och allt...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re:bereda kaninskinn?
« Svar #7 skrivet: 14 sep-07 kl 09:18 »
Kvadratfot... mja i cm är de ca 40-50 på längden och 30 cm breda. Varierar....

Hare ska ha mycket tunnare skinn än kanin, men jag har aldrig haft chansen att jämföra.

Kaniner ser inte heller så vackra ut när de är hängda... men de behöver iaf inte hänga lika länge som hare  ;)
Landsflykting i storstan...

lisalisa

  • Inlägg: 64
Re:bereda kaninskinn?
« Svar #8 skrivet: 15 sep-07 kl 11:26 »
Harskinn är inte just nå  tunnare än kanin. Tyckte jag .....

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re:bereda kaninskinn?
« Svar #9 skrivet: 15 sep-07 kl 18:48 »
Harskinn är inte just nå  tunnare än kanin. Tyckte jag .....

OK, det var bara vad jag hört.

Har ni mycket harskinn? *hrm* du vet, om du skulle ha vägarna förbi  ;)
Landsflykting i storstan...

 

lisalisa

  • Inlägg: 64
Re:bereda kaninskinn?
« Svar #10 skrivet: 19 sep-07 kl 22:00 »
Mycket harskinn har vi inte, men nått kan det nog bli.
Hörde att du var intresserad av olika sorters skinn.
Vi tar oftast inte reda på skinnen.

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re:bereda kaninskinn?
« Svar #11 skrivet: 19 sep-07 kl 22:33 »

Vi tar oftast inte reda på skinnen.

Helgerån!!!  ;)  ;D

Jag vill gärna prova lite olika sorter. Har nog blivit en smula insnöad på just skinn  :P
Landsflykting i storstan...

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:bereda kaninskinn?
« Svar #12 skrivet: 21 sep-07 kl 16:51 »
en fråga ang torkningsprocessen av kaninskinn...
det beskrivs att det är bättre att det får tid på sig att torka och att det inte ska torka för snabbt..
men vad är lagom då? hur många dagar/veckor bör det ta för ett skinn att bli halvtorrt för att kunna börja mjukgöringen?
och hur lång tid bör det ta för skinnet att bli helt torrt?

Jag har nu haft det i alunbad 2 ggr och regjort och tagit hinnan...nu ligger det på torkning med rågmjöl på i ett kallt rum i ladan...det jag funderar nu på alltså är om det kanske e för kallt där för på 3 dagar har det inte torkat något alls...

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Re:bereda kaninskinn?
« Svar #13 skrivet: 21 sep-07 kl 17:55 »
Vet någon av er här var man kan lämna in älgskinn och andra "vilda" skinn?
 Kanske kan bli ve något älgskinn men klarar inte att garva det och skrapa det själv.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:bereda kaninskinn?
« Svar #14 skrivet: 21 sep-07 kl 18:45 »
Hej!

Vi har skickat våra getskinn till Uttersjöbäckens garveri i Lövånger. Fungerat bra!

Tel 0913 30000

Edgar

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Re:bereda kaninskinn?
« Svar #15 skrivet: 21 sep-07 kl 20:10 »
Tack!
Hur ska man skicka iväg det? Ska det vara fruset eller torkat helt? Saltat och torrt? Mjölat?
Jag kan inte det här riktigt.
Vet ni vad de kan ta för att garva ett sådant skinn?

 Är det möjligt att skicka skinn med bussgods dit?
Finns det något närmare Jönköpingstrakten?
Finns det flera ställen överhuvudtaget som tar emot skinn som är "vilda"?
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re:bereda kaninskinn?
« Svar #16 skrivet: 21 sep-07 kl 22:04 »
en fråga ang torkningsprocessen av kaninskinn...
det beskrivs att det är bättre att det får tid på sig att torka och att det inte ska torka för snabbt..
men vad är lagom då? hur många dagar/veckor bör det ta för ett skinn att bli halvtorrt för att kunna börja mjukgöringen?
och hur lång tid bör det ta för skinnet att bli helt torrt?

Jag har nu haft det i alunbad 2 ggr och regjort och tagit hinnan...nu ligger det på torkning med rågmjöl på i ett kallt rum i ladan...det jag funderar nu på alltså är om det kanske e för kallt där för på 3 dagar har det inte torkat något alls...

Det är nog lite kallt, ta in det i rumstemperatur. Det brukar torka tillräckligt över natten inomhus, fast då lägger jag skinnen på en handuk som också tar upp en del fukt.

Hur lång tid skinnet tar på sig för att torka varierar med tjocklek och temperatur. Kom ihåg att mjukgöra med jämna mellanrum bara. Om du ska bort ett par timmar eller så, ta och rulla ihop skinnet i en plastpåse och lägg i kylen. Ta fram igen när du kommer hem igen och fortsätt  :)
Landsflykting i storstan...

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re:bereda kaninskinn?
« Svar #17 skrivet: 21 sep-07 kl 22:08 »
Hur ska man skicka iväg det? Ska det vara fruset eller torkat helt? Saltat och torrt? Mjölat?
Jag kan inte det här riktigt.
Vet ni vad de kan ta för att garva ett sådant skinn?


Oftast ska skinnen vara saltade men det kanske varierar på olika berederier. Ring och fråga hur de vill ha det! De har säkert tips på frakt också  ;)
Landsflykting i storstan...

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:bereda kaninskinn?
« Svar #18 skrivet: 24 sep-07 kl 09:58 »
Citera
Det är nog lite kallt, ta in det i rumstemperatur. Det brukar torka tillräckligt över natten inomhus, fast då lägger jag skinnen på en handuk som också tar upp en del fukt.

Hur lång tid skinnet tar på sig för att torka varierar med tjocklek och temperatur. Kom ihåg att mjukgöra med jämna mellanrum bara. Om du ska bort ett par timmar eller så, ta och rulla ihop skinnet i en plastpåse och lägg i kylen. Ta fram igen när du kommer hem igen och fortsätt  

de har varit alldelles för blöta hittills för att ens tänka på mjukgörning...men igår hängde jag ut dom på en stege och det fläkta lite...så de torka lite iallafall...tänkte försöka mjukgöra lite idag...
det är väl bara att daska av rågmjölet och smörja med ägg och olivioja och sätta igång  :P
första gången med kaninskinn för mig så det är spännande att sen få se resultatet..ena kullen är ju en blandning av blå belgiskjätte och gråblå angora...dom blir nog sköna ocj mjuka  ;D

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
Till Guld
« Svar #19 skrivet: 24 sep-07 kl 17:13 »
Vad jag hört får skinnen inte va frusna, för då lossnar pälsen!(Om man vill ha skinn med päls på förstås....)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

743 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser