Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggkläckning  (läst 5799 gånger)

Gymnasieelev

  • Gäst
Äggkläckning
« skrivet: 24 aug-05 kl 20:02 »
Hej, jag är en gymnasieelev som ska ha som projektarbete att kläcka fram kycklingar. Jag har lite frågor som jag skulle bli glad över att få besvarade. Kan man själv bygga en äggkläckningsmaskin? Hur ska äggen ligga i maskinen och hur ska de vändas? Kan man kläcka kycklingar nu på hösten? Jag blir även glad för andra allmänna tips om det är något ni kommer på. Tack på förhand.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Äggkläckning
« Svar #1 skrivet: 24 aug-05 kl 22:03 »
Hej!
Kul att du är intresserad. Jag föreslår att du går in på närmaste bibliotek och lånar lite hönsböcker. Där kan du läsa om allt som har med kläckning att göra. Sen är det lättast om du kontaktar en person i din närhet som du kanske kan intervjua.
Man kan bygga egna maskiner, men säkrast är att använda en köpt. Det är ju faktiskt liv man experimenterar med... Allra lättast är förstås att använda en surhöna, men då ska du ju få tag på en först. Det går i alla fall att kläcka kycklingar året om.

Lycka till,
Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

 

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Äggkläckning
« Svar #2 skrivet: 24 aug-05 kl 22:33 »
Att hitta "allt om kläckning" på biblan är inte så lätt. Men på www finns mkt. nyttigt på engelska om man söker på incubator. Högberga AB har ritning och kopplingsscheema för några tior. Och beställer du katalogen från Ruvmax så hittar du mkt. nyttig info i den.

http://www.ruvmax.se/
http://www.hogbergaab.se/


Gymnasieelev

  • Gäst
Re:Äggkläckning
« Svar #3 skrivet: 30 aug-05 kl 16:40 »
Det är klart att det är bättre med en äggkläckningsmaskin, vi letar med ljus och lykta efter någon som kan låna ut det till oss. (Vi är fattiga studenter, har inte råd att köpa). Men om vi inte hittar någon måste vi bygga en egen (vi skulle få låna ett värmeskåp i skolan men vår lärare ändrade sig, det var upptaget). Men tack så mycket för hjälpen iallafall.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Äggkläckning
« Svar #4 skrivet: 30 aug-05 kl 21:57 »
Varför skulle en köpt vara bättre? Om man nu varit noga, skaffat pålitliga grejer och testat apparaten innan man lägger i äggen? Det finns mkt. tips, ritningar och erfarenhet att ta del av. Bara priserna på fabrikstillverkade maskiner avskräcker. 2500:- för två plasthalvor, en liten fläkt och en värmekälla som klarar 25 ägg. Min kostar 1400:-, klarar 120 hönsägg och funkar utmärkt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 4 användare
von tratt, isa, mulen, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser