Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenmelon  (läst 6252 gånger)

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Vattenmelon
« skrivet: 18 jun-14 kl 10:07 »
Frågorna är enkla:
Hur många blommor är vettigt att spara?
Och när ska jag ta bort de som inte behövs? Innan de slår ut eller när de börjar bilda frukt?
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Vattenmelon
« Svar #1 skrivet: 18 jun-14 kl 10:11 »
http://www.odla.nu/vaxtlexikon/melon

Svarar på min egen fråga  :-[
Hittade en bra sida med informationen jag sökte!

Men kan passa på att fråga om någon har lyckats bra med vattenmelon eller annanmelon?
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Vattenmelon
« Svar #2 skrivet: 18 jun-14 kl 10:43 »
Bra och koncis info men jag blev lite undrande när jag läste följande

Sweet Granite är en nätmelon som är lämplig för vårt klimat. Tyvärr är den förbjuden, men man kan få tag på frön på vissa ställen.

Någon som vet varför??? Varför den är förbjuden, alltså.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

UngJägarn

  • Inlägg: 68
    • Norrbotten
SV: Vattenmelon
« Svar #3 skrivet: 18 jun-14 kl 10:44 »
Provade ifjol då lyckades int jag. Melonen blommade hela sommarn fast den ville ej fixa meloner... Kompisen lyckades iallafall.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vattenmelon
« Svar #4 skrivet: 18 jun-14 kl 10:48 »
Jag lyckades med ett antal små nätmeloner för några år sen, tog fröer men det kommer inte upp nåt av dem så i år provar jag vattenmelon, det ser trögt ut, införskaffade tomatspiraler som jag tänkte de skulle klättra på men inte klättrar dom - eller växer nämnvärt heller för den delen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vattenmelon
« Svar #5 skrivet: 18 jun-14 kl 17:30 »
Bra och koncis info men jag blev lite undrande när jag läste följande

Sweet Granite är en nätmelon som är lämplig för vårt klimat. Tyvärr är den förbjuden, men man kan få tag på frön på vissa ställen.

Någon som vet varför??? Varför den är förbjuden, alltså.


Enligt http://www.odla.nu/fragor-svar/melon-sweet-granité    Så beror det på att att det inte fanns någon som ville ta ansvaret.
Tittade in på Runåbergs och dom har den i sitt sortiment.  Man kanske skulle beställa
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Vattenmelon
« Svar #6 skrivet: 18 jun-14 kl 22:00 »
Jag lyckades med ett antal små nätmeloner för några år sen, tog fröer men det kommer inte upp nåt av dem så i år provar jag vattenmelon, det ser trögt ut, införskaffade tomatspiraler som jag tänkte de skulle klättra på men inte klättrar dom - eller växer nämnvärt heller för den delen.
Mina plantor växer som attan!
Ska ha mycket gödsel enligt sidan jag länkade och tydligen trivs de bra med gödsel från mina djur.
Häst/får/kanin/hönsgödsel i en salig blandning!,
Blommar gör de också, så det är bara det där med den lilla detaljen om de bär FRUKT kvar :D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vattenmelon
« Svar #7 skrivet: 18 jun-14 kl 22:13 »
Får gödsla dem i morgon då ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Vattenmelon
« Svar #8 skrivet: 18 jun-14 kl 22:44 »
Blommar gör de också, så det är bara det där med den lilla detaljen om de bär FRUKT kvar :D

Jo, det är ju den där lilla detaljen bara... Jag har odlat melon några år men med väldigt klen utdelning av frukter. Melonblad däremot har jag däremot odlat i massor.  :) De har blommat så fint också och jag har pollinerat med pensel för säkerhetsskull, men frukt har det inte blivit.

Jag fick en riktigt fin mogen melon ett år och där kunde köpemelonerna slänga sig i väggen kan jag säga. Den var helt fantastiskt god och vilken doft sen! Därför kan jag ju inte låta bli att fortsätta försöka.

Jag hoppas det går bättre för dig. Det är ju ännu långt kvar av sommaren. :)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Vattenmelon
« Svar #9 skrivet: 19 jun-14 kl 18:30 »
Nu gällde ju ursprungsfrågan vattenmelon.
Själv har jag försökt några gånger men aldrig lyckats.
Nätmelon e.d. däremot har gått  om än med blygsamma skördar,  och som sagt, vilken smak!
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Vattenmelon
« Svar #10 skrivet: 20 jun-14 kl 22:22 »
Har också provat ett flertal gånger. I början utan att få en enda. Förra året fick jag två i storlek som handboll och året innan ett något mindre. Då har jag haft dem i miniväxthus med öppning för bin och humlor att pollinera. Vet inte om det är alla sorter av vattenmelon men de får han och hon blommor. Honblomman har en liten knöl bakom blombladen. Förra årets planta blev inte värst stor men när jag titta så var det få honblommor som kom.

Marie.san

  • Inlägg: 88
    • Västergötland
SV: Vattenmelon
« Svar #11 skrivet: 01 aug-14 kl 19:17 »
Jag hoppar in i den här gamla tråden. Har lyckats få fram två vattenmeloner av sorten "sugar baby". De är stora som handbollar ungefär men hur vet man när de är mogna att plocka?

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Vattenmelon
« Svar #12 skrivet: 01 aug-14 kl 20:25 »
Jag har aldrig odlat vattenmelon, men tänker att det är väl samma som när man köper i affären. Att man knackar på den och låter det ihåligt så är den färdig.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vattenmelon
« Svar #13 skrivet: 01 aug-14 kl 21:27 »
Nu växer mina vattenmeloner oxå och det är flera små meloner på gång, de fick en rejäl dos hästgödsel uppslammat i vatten och sen dess så trivs de och har klättrrat med lite starthjälp upp för tomatspiralerna. Jag penslar alla blommor och de behöver vattnas ofta i stort sett dagligen men det ser lovande ut.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Vattenmelon
« Svar #14 skrivet: 05 aug-14 kl 17:57 »
Det ska finnas en knorr på stjälken till rankan. När den torkat så ska det vara mogen har jag läst. Har inte kollat om det stämmer då de tidiga plantorna såddes sent och frost kom. I år har vi plantan i växthus där den trivs kanon i värmen och har nu 6 stora meloner (större än handboll) och en liten sen fjutt på g.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Vattenmelon
« Svar #15 skrivet: 07 aug-14 kl 10:29 »
Ger upp och river ut skiten!!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Vattenmelon
« Svar #16 skrivet: 20 sep-14 kl 19:34 »
Hur har det gått med era melonskördar? Har ni lyckats så får ni gärna dela med er av vilken sort ni odlat och om ni har något tips på hur ni lyckats. 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vattenmelon
« Svar #17 skrivet: 20 sep-14 kl 19:53 »
Jag fick en melon på varje planta och båda ramlade av med nån veckas mellanrum  :P
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Vattenmelon
« Svar #18 skrivet: 20 sep-14 kl 22:21 »
Trist Christelle! Man kan ju undra om det verkligen är värt ansträngningen att försöka år efter år, men sen blir det vår igen och och då har i alla fall jag glömt bort förra årets misslyckanden.  :)

Jonas L

  • Inlägg: 52
    • Blekinge
SV: Vattenmelon
« Svar #19 skrivet: 21 sep-14 kl 13:04 »
Jag försökte köra "sugar baby" på friland i år men det gick väl inte så bra. Det hände ett litet missöde med gödselvatten avsett för tomater som hade ihjäl en del nysådda frön. Så de som överlevde var direktsådda, så det ska man väl inte räkna med att de kan gå hela vägen? De flesta hamnade i skuggan av majsen också. Frukterna (båda...) är väl kanske 1 cm i diameter. Bladen verkar fortfarande gröna och aktiva till skillnad från gurkans blad som vissnade för nån vecka sen.

Det finns frön kvar så det blir ett nytt försök nästa år. Jag kanske får bygga en drivbänk eller något.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vattenmelon
« Svar #20 skrivet: 21 sep-14 kl 13:18 »
Trist Christelle! Man kan ju undra om det verkligen är värt ansträngningen att försöka år efter år, men sen blir det vår igen och och då har i alla fall jag glömt bort förra årets misslyckanden.  :)
Ja det är nog egentligen inte värt jobbet, men det var lite småtrevligt att se dem växa och pyssla med dem men som sagt att behöva tillse och vattna dagligen i så många veckor för ingenting....
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Vattenmelon
« Svar #21 skrivet: 21 sep-14 kl 19:59 »
Här har det gått väldigt bra tycker jag. Idag mumsade vi den sista melonen som vägde 3,6kg. Vikterna låg på 500g, 700g, 1,5kg, 2,6kg, 3,2kg, 3,6kg. Plantan var en köpe växt så mins inte om det stod sortnamn på etiketten. Får kolla.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Vattenmelon
« Svar #22 skrivet: 21 sep-14 kl 21:17 »
Vad roligt att det gick så bra. Fick du alla sex melonerna på en enda planta alltså? Det var ju riktigt bra utdelning i så fall!

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Vattenmelon
« Svar #23 skrivet: 21 sep-14 kl 22:03 »
Ja, de kommer från samma planta. Tänkte att i år skulle jag föröka igen då vi fått upp båg växthus. Det har växt så det knakar inte bara med meloner utan även tomater och paprika. Det har varit väldigt varm och fuktigt i växthuset som jag tror plantan trivts i. Nästa år blir det nog fler än en planta. 

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Vattenmelon
« Svar #24 skrivet: 21 sep-14 kl 22:07 »
Kul att höra, speciellt som jag väntar leverans av ett bågväxthus nu i veckan.  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser