Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regelstomme på plintgrund av natursten  (läst 2189 gånger)

mikaelmareld

  • Inlägg: 20
    • Bohuslän
Regelstomme på plintgrund av natursten
« skrivet: 11 sep-23 kl 08:18 »
Jag är i fasen att planera en isolerad byggnad i anslutning till min ladugård. Tänkt som keramikverkstad & ateljé, ca 35-40 kvm.
Stommen hade jag velat göra av reglar av dimension 150 mm i väggar och 200 mm i golv och tak. Inte helt främmande för att lägga till eller ta bort från den ena eller andra, så dimensioneringen av reglarna är i grova drag.

Den kommer byggas på berg i dagen, så jag tänker mig en plintgrund och vill i största möjliga mån undvika betong. Både av miljömässiga och ekonomiska skäl. Har gott om sten på min mark i nära anslutning till bygget och grunnar därför på att göra plintar av just natursten.

Hur ska jag tänka med placeringen av dessa? Bör jag utgå ifrån liknande avstånd som en grund med betongplintar? Säg, tre rader sten med 2-3 meter mellan varje plint i raden? Har svårt att hitta info om plintgrunder i natursten och den jag hittar gällande betongplintar varierar ganska kraftigt i avstånd mellan plintarna. Bör jag fästa stommen i stenarna på något sätt, eller kan jag räkna med att vikten som byggnaden håller den på plats likt timmerhuset jag bor i?

Någon som har erfarenhet att att jobba med natursten som grund eller har kompetensen att ge mig ett tydligt upplägg?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Regelstomme på plintgrund av natursten
« Svar #1 skrivet: 11 sep-23 kl 10:41 »
Kolla i äldre husbyggnadshandböcker, t ex Otar Hökerbergs "Husbyggnad" från mitten av 1930-talet eller de anvisningar för byggentreprenörer som SJ gav ut omkring förra sekelskiftet.  SJ-handlingarna kan ev finnas inscannade och utlagda på nätet av någon järnvägsnörd, annars är det nog bibliotek eller antikvariat som gäller.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Regelstomme på plintgrund av natursten
« Svar #2 skrivet: 11 sep-23 kl 13:53 »
Hej och välkommen till forumet Mikael!

Jag tror att du kan sätta plint av natursten till ditt lilla bygge precis som du tänkt, det har gjorts av allmogen
i hundratals år utan några speciella beräkningar utan man gick på erfarenhet.

Jag rekomenderar dubbla lager näver på stenen innan du lägger på 2x8" för att hindra den kapilära stigningen av fukt, men det går utmärkt att använda takpapp, syllpapp eller moderna pallningsbrickor av plast också.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Regelstomme på plintgrund av natursten
« Svar #3 skrivet: 11 sep-23 kl 14:57 »
Jag skulle nog stormsäkra med järn i hörnstenarna i alla fall, regelverk blir ju lättare än stockhus. Tråkigt att få det flyttat av en riktig stormby.

Hur långt mellan plintarna är en fråga om hur stumt man vill ha golvet, och hur mycket man tänker belasta det.

johber

  • Inlägg: 30
SV: Regelstomme på plintgrund av natursten
« Svar #4 skrivet: 11 sep-23 kl 16:07 »
Ja, dubb eller stolpskor under huset nedborrade i berget går ju att dölja i eller bakom stenar om det är en estetisk fråga och kanske tillverka själv om det är en ekonomisk fråga, fast helt gratis blir det ju inte. Hur många som behövs för att hindra huset att flyga bort vid för kraftig vind vet jag ej men fyra låter väl bra.

Du hamnar väl runt 2 meter mellan plintarna och materialet i dessa borde inte påverka hur tätt de skall stå om det är bra sten. Snölast, höjd på huset, dubbla reglar eller ej etc, påverkar måttet mellan plintarna i moderna tabeller. Se tex träguiden. Det brukar hamna mellan ca 1,5-2,5m. En grov men ok tumregel är 1:10 för trä. Alltså regelhöjd 200 mm, avstånd mellan stöd 2000 mm. Har du hittat annan info?

Vill du vara helt säker finns det säkert någon som kan räkna ut avståndet.

Skall du ha in flera ton keramiklera i huset?
Tunga snölaster?
Höjd på huset?
Några av de saker som kan påverka dimensionering.

Dubbla reglar 45x220 och 2 meter mellan plintarna kan ju vara ett första bud, du får säkert fler.

mikaelmareld

  • Inlägg: 20
    • Bohuslän
SV: Regelstomme på plintgrund av natursten
« Svar #5 skrivet: 11 sep-23 kl 17:42 »
Hej och välkommen till forumet Mikael!

Jag tror att du kan sätta plint av natursten till ditt lilla bygge precis som du tänkt, det har gjorts av allmogen
i hundratals år utan några speciella beräkningar utan man gick på erfarenhet.

Jag rekomenderar dubbla lager näver på stenen innan du lägger på 2x8" för att hindra den kapilära stigningen av fukt, men det går utmärkt att använda takpapp, syllpapp eller moderna pallningsbrickor av plast också.

Jag har faktiskt hängt här på forumet i många år, om än som relativt passiv deltagare. Men jag har slarvat med min gamla mail och kunde inte komma in längre varpå jag gjorde en ny registrering.

Behöver jag verkligen ha en fuktspärr när det är natursten? Inget större jobb att lösa om så är fallet, men jag hade fått för mig att det inte behövs till natursten då vattnet inte vandrar i den.

mikaelmareld

  • Inlägg: 20
    • Bohuslän
SV: Regelstomme på plintgrund av natursten
« Svar #6 skrivet: 11 sep-23 kl 17:43 »
Jag skulle nog stormsäkra med järn i hörnstenarna i alla fall, regelverk blir ju lättare än stockhus. Tråkigt att få det flyttat av en riktig stormby.

Hur långt mellan plintarna är en fråga om hur stumt man vill ha golvet, och hur mycket man tänker belasta det.

Hur gör jag det på lättast sätt i sådana fall? Plattjärn känns meckigt att få ner i stenen på vettigt sätt. Är det borra hål och stolpsko som gäller i sådana fall eller har jag andra alternativ?

mikaelmareld

  • Inlägg: 20
    • Bohuslän
SV: Regelstomme på plintgrund av natursten
« Svar #7 skrivet: 11 sep-23 kl 17:54 »
Ja, dubb eller stolpskor under huset nedborrade i berget går ju att dölja i eller bakom stenar om det är en estetisk fråga och kanske tillverka själv om det är en ekonomisk fråga, fast helt gratis blir det ju inte. Hur många som behövs för att hindra huset att flyga bort vid för kraftig vind vet jag ej men fyra låter väl bra.

Stolpskor känner jag till, men vad är dubb?

Du hamnar väl runt 2 meter mellan plintarna och materialet i dessa borde inte påverka hur tätt de skall stå om det är bra sten.

Vad räknas som bra sten? Jag bor på Orust så det är väl mest gnejs och granit som ligger och dräller här.


Skall du ha in flera ton keramiklera i huset?
Tunga snölaster?
Höjd på huset?
Några av de saker som kan påverka dimensionering.

Dubbla reglar 45x220 och 2 meter mellan plintarna kan ju vara ett första bud, du får säkert fler.

Inga ton, på sin höjd ett par hundra kilo på samma gång. Ugnen väger inte så mycket den heller. Inte mer än en välbyggd människa i alla fall.

Som sagt bor jag på Orust så det är knappt vi får snö här. När vi väl får det är de inga mängder och den ligger inte särskilt länge.

Höjden är väl lite godtyckligt 3-4 meter. Pulpettak är vad jag tänker mig.

Så 90x220 som bärlinor helt enkelt?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Regelstomme på plintgrund av natursten
« Svar #8 skrivet: 11 sep-23 kl 18:17 »
Jag har faktiskt hängt här på forumet i många år, om än som relativt passiv deltagare. Men jag har slarvat med min gamla mail och kunde inte komma in längre varpå jag gjorde en ny registrering.

Behöver jag verkligen ha en fuktspärr när det är natursten? Inget större jobb att lösa om så är fallet, men jag hade fått för mig att det inte behövs till natursten då vattnet inte vandrar i den.
Japp...  du måste ovillkorligen bryta kapillärkraften.
Fukt kryper längs allt berg/sten.
En sten som duger är en sådan som klarar sig rätt bra när du drämmer till den rejäl slägga.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Regelstomme på plintgrund av natursten
« Svar #9 skrivet: 11 sep-23 kl 19:41 »

Vad räknas som bra sten?


Så 90x220 som bärlinor helt enkelt?
Det du har på Orust är bra sten även om den är kasserad och inte ansågs fin nog till gravsten eller katedral bygge.

Jag tyckte att du skrev 50x200 och jag kallar sånt vanligt sågat virke vid dess traditionella namn 2x8", det är alldeles utmärkt till ett bjälklag med ca 2m spännvid.
Att använda någon specialdim som 90x220 tycker jag du kan låta bli, bättre att slå ihop ett par vanl 2tumsplank eller minska cc avståndet om du inte tycker golvet blir stadigt nog.

Jag föreslog 2lager näver för att det är det enda jag vet som har >100års livslängd, dessutom är det billigt eller gratiscoch finns nog att skörda lokalt i hela landet, titta på uthus eller sjöbodar i din närhet så ser du vad man använde förr för att bryta kapilärkraften mellan plint och trä, då ser du vad som visar sig hålla och fungera över tid där du bor.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

mikaelmareld

  • Inlägg: 20
    • Bohuslän
SV: Regelstomme på plintgrund av natursten
« Svar #10 skrivet: 11 sep-23 kl 19:43 »
Japp...  du måste ovillkorligen bryta kapillärkraften.
Fukt kryper längs allt berg/sten.
En sten som duger är en sådan som klarar sig rätt bra när du drämmer till den rejäl slägga.

Dåså, näver får det bli. Då kommer stenarna jag haft i åtanke att duga fint!

mikaelmareld

  • Inlägg: 20
    • Bohuslän
SV: Regelstomme på plintgrund av natursten
« Svar #11 skrivet: 11 sep-23 kl 19:50 »
Det du har på Orust är bra sten även om den är kasserad och inte ansågs fin nog till gravsten eller katedral bygge.

Jag tyckte att du skrev 50x200 och jag kallar sånt vanligt sågat virke vid dess traditionella namn 2x8", det är alldeles utmärkt till ett bjälklag med ca 2m spännvid.
Att använda någon specialdim som 90x220 tycker jag du kan låta bli, bättre att slå ihop ett par vanl 2tumsplank eller minska cc avståndet om du inte tycker golvet blir stadigt nog.

Jag föreslog 2lager näver för att det är det enda jag vet som har >100års livslängd, dessutom är det billigt eller gratiscoch finns nog att skörda lokalt i hela landet, titta på uthus eller sjöbodar i din närhet så ser du vad man använde förr för att bryta kapilärkraften mellan plint och trä, då ser du vad som visar sig hålla och fungera över tid där du bor.

När jag skrev 90x220 så menade jag egentligen det johber hade skrivit, alltså 2 st 45x220. Min plan från början var och är egentligen fortfarande, att bygga stora delar av stommen, golv och tak, med 2x8" som jag ursprungligen skrev. Som jag förstod det på johber så handlade den dubbla regeln på 45x220 om en bärlina, men jag kan ha missuppfattat det.

Jag uppskattar verkligen att använda naturmaterial i största möjliga mån och är dem dessutom gratis som från björkarna på min mark är det bara ett plus. Vet sedan innan att det är ett mycket bra material då jag intresserade mig utav det efter att ha sett nävern användas istället för papp på taket i dem gamla husen i Norge. Jag var bara osäker på att det behövdes när natursten var involverad.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Regelstomme på plintgrund av natursten
« Svar #12 skrivet: 11 sep-23 kl 19:55 »
Du kanske redan hittat en bra lokal leverantör av sågat virke?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Regelstomme på plintgrund av natursten
« Svar #13 skrivet: 11 sep-23 kl 22:20 »
Vill man ha gratis, och bra järn så finns det fortfarande gamla tröskor och vagnar som står och ruttnar bort på gårdarna. Det går oftast att hitta något som passar, men vill man så kan man smida ut det själv eller om någon i bekantskapskretsen fuskar som smed. Det är ju inget svårt att värma upp en rundstång och platta till den i ena änden så det går att fästa den, men sådana järn finns det på gamla maskiner och i rasade lador.

Problemet med sten mot trä är ju inte att vattnet vandrar upp på stenen av kapillärkrafter från marken, utan att vatten som hamnar på stenen sugs upp av träet. Sten håller kylan så bra att även plintsten under ett hus kan få fuktig luft att kondensera på den. Och så har vi ju inte samma framförhållning när det gäller virke nu för tiden heller. Det finns inte många som förbehandlar bottenstockarna medan de fortfarande växer idag. I ladan, och förresten i nästan alla byggnader här, så ruttnar inte trät fastän det ligger direkt på sten, men slår jag ihop något i bonnsågat eller köpt virke och lägger det på sten så kommer svamp och myror och förstör på 10-20 år.

mikaelmareld

  • Inlägg: 20
    • Bohuslän
SV: Regelstomme på plintgrund av natursten
« Svar #14 skrivet: 12 sep-23 kl 15:03 »
Du kanske redan hittat en bra lokal leverantör av sågat virke?

Kommer såga från min egen skog. Mer lokalt är svårt att få det.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Regelstomme på plintgrund av natursten
« Svar #15 skrivet: 12 sep-23 kl 16:05 »
Så sant.
Om du inte haft den möjligheten finns det åtminstånde en på detta forum som sågar småskaligt i de där trakterna(strax norr Kolhättan)
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

mikaelmareld

  • Inlägg: 20
    • Bohuslän
SV: Regelstomme på plintgrund av natursten
« Svar #16 skrivet: 03 okt-23 kl 14:30 »
En annan fråga som inte har med plintgrunden att göra, men som ändå går i teman vi varit inne på gällande bärighet osv.

Byggnaden kommer vara ca 4 meter bred med ett pulpettak. Plåt ovanpå så inga större tyngder annat än takbjälkarna och den mindre snömängd som kommer vid enstaka tillfällen här på västkusten. Behöver jag ha avlastning för takbjälkarna på halva vägen eller är spannet på 4 meter acceptabelt när det kommer till bärighet för takbjälkar på 200 mm?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Regelstomme på plintgrund av natursten
« Svar #17 skrivet: 03 okt-23 kl 15:36 »
Jag skulle inte bry mig om avlastning. Man kan ju dessutom variera avståndet mellan reglarna om man är orolig eller skall ha en vild taklagsfest.

mikaelmareld

  • Inlägg: 20
    • Bohuslän
SV: Regelstomme på plintgrund av natursten
« Svar #18 skrivet: 05 okt-23 kl 11:24 »
Jag skulle inte bry mig om avlastning. Man kan ju dessutom variera avståndet mellan reglarna om man är orolig eller skall ha en vild taklagsfest.

Vild taklagsfest känns given, men jag kan ju låta bli att hålla den på taket.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Regelstomme på plintgrund av natursten
« Svar #19 skrivet: 05 okt-23 kl 16:01 »
Tänk på att förankra taket/reglarna väl, för även om det inte blir mycket snölast hos dig så kan nog vindlasten vara lurig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 5 användare (1 dolda)
Handyman1969, kretslopp, ärt, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser