Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tak på hönsgård  (läst 2307 gånger)

Carnoic

  • Inlägg: 3
    • -
Tak på hönsgård
« skrivet: 03 sep-19 kl 11:39 »
Hej!

Har i dagsläget en hönsgård med vanligt hönsnät som tak. Såg dock i morse en hök (osäker på om det var sparv eller duv) sittandes på bilen och spana. Har sökt här på forumet och värkar vara olika åsikter om vad man ska ha som takmaterial. Vad tänker folk? Ska jag byta till putsnät istället?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tak på hönsgård
« Svar #1 skrivet: 03 sep-19 kl 11:52 »
efter att vi satte upp hönsnät så tog sig rovfåglarna inte sig in i hönsgården.
Tur? Vet inte men det funkade.
Jag hade upp plastremsor i lätet för att visa att det fanns där och som extra skydd då dom skapar mer rörelser.
Någon jagsåg hade hängt upp maskeringnät.
Dels som solskydd och som just maskering.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Tak på hönsgård
« Svar #2 skrivet: 03 sep-19 kl 16:11 »
Tak som gör att vilda fåglars avföring inte kan hamna i kontakt med hönsen har jag hört är bra...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Tak på hönsgård
« Svar #3 skrivet: 03 sep-19 kl 17:23 »
Och jag gillar täta tak så att marken i hönsgården håller sig torr.

Dåligt hönsnät och jordgubbsnät har duvhöken tagit sig igenom hos grannar. Mården har också gått igenom hönsnät.

mosskullen

  • Gäst
SV: Tak på hönsgård
« Svar #4 skrivet: 03 sep-19 kl 22:23 »
Och jag gillar täta tak så att marken i hönsgården håller sig torr.

Dåligt hönsnät och jordgubbsnät har duvhöken tagit sig igenom hos grannar. Mården har också gått igenom hönsnät.

Då undrar en hönsnybörjare vad man kan bygga taket av, förslag?  :)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Tak på hönsgård
« Svar #5 skrivet: 03 sep-19 kl 23:42 »
Då undrar en hönsnybörjare vad man kan bygga taket av, förslag?  :)

Plåt är ett vanligt förekommande val av tak.
Det är aldrig för sent att ge upp.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Tak på hönsgård
« Svar #6 skrivet: 04 sep-19 kl 06:23 »
Tänk  på att det blir tungt av snö.

 Hönsen gillar förstås också en solig plätt, så tänk på att solen ska kunna komma in.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Tak på hönsgård
« Svar #7 skrivet: 04 sep-19 kl 11:52 »
Har använt begagnad takplåt av den enklare sorten och reglat så den tål snölasten, för jag vill ha det lågt och då blir det bara ett par graders lutning. En eller flera stolpar som bär av så man slipper så grova reglar stör inte heller i hönsgården, det man skall tänka på är att man får ståhöjd med lite marginal för tjockare strö under vintern. En liten utegård som från början var tänkt som en hönstraktor, 1,8x3,5m tror jag, har korrugerad plast på taket och ena långväggen. Utan täckt långvägg så yr snön in för mycket eftersom den är så liten. Där är tyvärr takhöjden ett par dm för låg, byggdes för att ungarna skulle kunna vara där, men det skall man inte räkna med fungerar jämt.

När solen står lågt skymmer inte taket, och när den står högt finns det skugga. Skönt för hönsen att kunna gå ut utan att få snö på fötterna, och ankorna som är riktigt köldtåliga förutom när det gäller fötterna håller sig ute hela dagarna om de får gå på halm eller kutterspån.

bränn

  • Inlägg: 17
  • Mälardalen
    • Södermanland
SV: Tak på hönsgård
« Svar #8 skrivet: 05 sep-19 kl 08:28 »
 blekinge fiskeredskap där köpte jag nät speciellt för voljärer mm. har ca 200m2 utegård. bra pris också

vicia faba

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: Tak på hönsgård
« Svar #9 skrivet: 05 sep-19 kl 10:46 »
bränn, vet du vad det nätet hette? Eller vad det var sorterat i för kategori i katalogen på deras hemsida? Jag ser bara olika fiskeredskap....

 

bränn

  • Inlägg: 17
  • Mälardalen
    • Södermanland
SV: Tak på hönsgård
« Svar #10 skrivet: 08 sep-19 kl 22:50 »
man får ringa, dom vet


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 5 användare (3 dolda)
sayerbýr, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser