Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag fick en ide  (läst 1308 gånger)

gnucifer

  • Inlägg: 9
Jag fick en ide
« skrivet: 17 aug-09 kl 00:34 »
Frön är som bekant ganska små och lätta att skicka. Ett annat karakteristika är att man oftast har för många. Kom på att det skulle vara en ganska användbart och coolt med en sida där man kunde sälja (men framför allt byta) de frön man har för mycket av. Registrera sig, skapa en lista med fröer man har samt är intresserad av. Klassisk köp/sälj, men väldigt nishat och således också möjligt med mer sofistikerad och för ändamålet skräddarsydd funktionalliet. Tex. blocket som ju suger rätt ordentligt när man vill sälja många olika objekt till ganska låga priser, iaf om man vill ha någon form av indexering av innehållet.

Jag tänkte mig lite mer som en distruberad variant av impecta, eller valfi annan stor återförsäljare av fröer, men som drivs helt av och för användarna. Modellen blir något form av network of trust där man kan betygsätta andra användare, och på så sätt kunna skapa hyfsat trygga förbindelser användare emellan. Jag är inte intresserad av att tjäna några pengar på detta utan tycker bara att det skulle vara ett roligt projekt. Kan bidra med ett utkast men skulle uppskatta all hjälp man kan få i form av ideer, ev. testkörning av systemet, och i slutändan folk som kan tänka sig att använda tjänsten. Även om jag är en hyfsat kompetent utvecklare är design inte min starkaste gren.  Om någon mer estetiskt lagd känner sig manad att hjälpa till är det naturligvis mycket uppsattat. Plattformen för den som är intresserad blir drupal iom att jag nog kan få upp något hyfsat användbart ganska snabbt med hjälp av lite moduler och custom-php. Vad tror ni?


EDIT: Sick, kollar ett par rader ner i formuet och ser tråden om hemodlat. Visste in om att det fanns något liknande. Skall kolla in och se hur det funkar. Jag tänkte egentligen mer globalt (samt ENDAST frön), och hemodlat verkar ju vara lite mer endast för svenskar (än så länge), så kanske man skall köra på ändå. Får ta mig en funderare.
« Senast ändrad: 17 aug-09 kl 07:30 av gnucifer »

gnucifer

  • Inlägg: 9
SV: Jag fick en ide
« Svar #1 skrivet: 18 aug-09 kl 00:41 »
Hmm, jag var inte så imponerad av hemodlat, helt klart en trevlig ide men är övertygad om att det går att implementera på ett bättre sätt. Hur som helst så kör jag nog på, har ett par intressanta ideer jag skulle vilja testa. Kan lägga upp ett litet smakprov om ett par dagar, måste bara få tag på lite webhotellsplats.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

798 gäster, 2 användare
von tratt, Lill-Tuva

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser