Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  logosols solosåg och timmerjigg  (läst 20086 gånger)

BuDDHa

  • Gäst
logosols solosåg och timmerjigg
« skrivet: 23 maj-05 kl 10:45 »
finns det några solosågare och/eller timmerjigg-big mill sågare här.. tänkte skaffa timmerjiggen och big mill systemet, är lite intresserad av andras erfarenheter förutom säljarna på logosol

Jan M Hedlund

  • Gäst
Re:logosols solosåg och timmerjigg
« Svar #1 skrivet: 28 maj-05 kl 22:58 »
Har en solosåg dock inte big mill utan  den vanliga varianten med bänk och elmotor e 5000. den är helt suverän men du måste kunna ställa in den rätt och ha den på stabilt underlag så att inte tjälen skjuter iväg den varje vår, och du måste ställa in den på nytt. dessutom bör man ha någon form av stockbord så att man slipper lyfta upp varje stock.

porter

  • Inlägg: 3
    • -
Re:logosols solosåg och timmerjigg
« Svar #2 skrivet: 09 aug-05 kl 00:24 »
det tar ca 1 timme å såga en stock 40'40
i 1"4
så de e en långsam såg

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:logosols solosåg och timmerjigg
« Svar #3 skrivet: 09 aug-05 kl 10:15 »
har en logosol,den vanliga modellen. kör med motorsåg vilket inte är lika effektivt som elmotor men ofta sågar jag i skogen på plats så att säga. jo det är viktigt att mäta in underlaget innan man börjar såga. har väl egentligen bara positiva erfarenheter av solosågen,man sparar en slant på att inte leja bort sågningen plus att man kan såga de dimensioner man vill på en gång.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:logosols solosåg och timmerjigg
« Svar #4 skrivet: 28 sep-05 kl 11:36 »
Funderar alvarligt på att skaffa BIG MILL, jag har ett motorsåg som skulle passa, och BIG MILL är lätt att ta till platsen för avverkningen. Det bli förståss bökigare än med en logosol.
Dock skulle det väl inte vara omöjligt att snickra till en ställning, och fästa BIG MILL på den istället för på stocken, när man sågar hemma. BIG MILL är desutom så mycket billigare, det är nog inte lönt att lägga ut för stor investering för det behov jag har.

Har sett timmerjiggar för några hundra, men det är svårt att få bra resultat, samt att det ser helt livsfarligt ut. Man spikar en bräda på stocken och kasar såget efter den.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

bengtW

  • Gäst
Re:logosols solosåg och timmerjigg
« Svar #5 skrivet: 13 okt-05 kl 15:40 »
Hej på er.

Funderade länge på att inhandla en logosol timmerjigg och såga plank med min gamla stora motorsåg. Men tyckte nog att det verkade väl krångligt system så jag tvekade i det längsta. När jag sen hittade en artikel i Gör Så HÄr nr 8 2005, tidningen testade olika sågervksjiggar så visste jag vad jag skulle göra, Bygga en egen!

Se artikeln här:  http://www.gorsahar.se/Crosslink.jsp?d=310&a=5871

Jag gjorde en kopia på Granbergs Alaskan sågjigg. Köpte in lite rör, skruv och svetsade lite. Kostnad ca 200:-. Har nu sågat upp 7 träd, enkelt och fint blir det.

Bengt

tp

  • Gäst
Re:logosols solosåg och timmerjigg
« Svar #6 skrivet: 26 mar-06 kl 13:44 »

Kändes som om både Big Mill och Granbergs Alaskan MKIII skulle göra jobbet bra, men att Granbergs var enklare eftersom man inte behövde vända på stocken eller flytta på utrustningen när man vill ha kantat.


Nackdelen är väl att man måste 60cm eller mer på bladlängd hos Granbergs.

Video BigMill:
http://www.logosol.se/_sagverk/bigmillsystem/bigmill_basic.php?play=bm_basic

Video Granbergs MKIII
http://www.granberg.com/video/alaskan_mark_III_english.avi

Skogsma verkar ha en kopia av Granbergs:
http://www.skogma.de/shop/csc_article_details.php?svImageBig=images/10-050.jpg&nArticleID=630&VID=QtfEQIBnwnLQlOpv

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:logosols solosåg och timmerjigg
« Svar #7 skrivet: 26 mar-06 kl 16:12 »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

blev

  • Inlägg: 22
    • Ångermanland
    • Byggboy
Re:logosols solosåg och timmerjigg
« Svar #8 skrivet: 26 maj-06 kl 19:58 »
Till Porter, vad menar du med stock på 40´40 är det block på 40x40cm? :-\
vilken såg sågar du med. Jag har en sososåg med elmotor och en stock med den diametern tar ca 20min att såga.
« Senast ändrad: 26 maj-06 kl 20:04 av blev »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser