Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hönslöss  (läst 14806 gånger)

sussi

  • Gäst
hönslöss
« skrivet: 26 apr-05 kl 22:16 »
Hej
Jag tänkte höra om någon av er har erfarenhet av hönslöss. Jag har inte hönslöss i mitt hönshus, men jag har fått hem en ny tupp med löss.
Jag har behandlat honom med etotalpulver som jag hittade på granngården. Jag har han inte i hönshuset,  ???Jag undrar om han ska behandlas flera gånger, ska man vänta tills äggen kläggs igen?
När kan man sätta in honom bland hönsen?
Jag vill inte smitta ner hönsen som jag har, samtigt som jag vill få dit honom så fort som möjligt.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:hönslöss
« Svar #1 skrivet: 27 apr-05 kl 00:17 »
Eftersom medlet inte biter på äggen måste behandlingen upprepas. Tyvärr är mitt minne mycket bra ;D men ack så kort :'(.  Kommer inte ihåg tidsintervallet men det brukar rekommenderas 7 - 14 dagar. Fast å andra sidan har ju inte alla lusäggen lagts samtidigt och bör ju rimligtvis kläckas med flera dagars mellanrum. Är tidsintervallet för långt mellan behandlingarna hinner de nykläckta lössen börja lägga nya ägg o s v.

Det vore ju synd och mer jobb om dina hönor blev smittade. Kolla olika hönssidor och se vad du kan hitta på.

Bäst är ju givetvis att alltid kolla djuren noggrant innan man köper dom, i synnerhet när man redan har djur hemma. Att alltid ha för vana att placera nya djur i karantän en viss tid är också ett utmärkt och relativt säkert sätt att undvika både smittor och ohyra.
Då gör man så att man alltid utfodrar, tar hand om sina gamla djur först och sen de nya.

Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:hönslöss
« Svar #2 skrivet: 27 apr-05 kl 06:44 »
Jag har skrivit om löss och deras behandling på min hemsida. Välkommen dit om du vill:  http://hos.sandnet.se/stackmurs

Ja, du måste behandla fler gånger.
1. Första behandlingen, den som du redan gjort: hela djurets hud pudras, ända från stjärten till näbben på alla sidor. Var noga så pudret verkligen kommer ner på huden och inte bara fastnar i fjäderdräkten.

2. Efter 3 dagar upprepas proceduren för att döda ev. överlevare och ägg som kan ha kläckts efter första omgången. Om man varit noggrann första gången ser man denna gång inga levande löss men denna gång är viktig ändå eftersom de som nykläckta är pyttesmå och väldigt lätta att missa. De har vuxit ett bra tag innan de blir så pass stora att man lägger märke till dem.
Då du gjort omgång nr. 2 kan du släppa in honom till dina hönor

3. En vecka efter nr. 2 görs den sista behandlingen. Denna gång räcker det i allmänhet med att pudra på magen, runt kloaken. Denna gång är mest en "utifall att" - om något ägg mot all förmodan skulle ha äverlevt de två första duvningarna och kunnat kläckas.
Lycka till!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

I@

  • Gäst
Re:hönslöss
« Svar #3 skrivet: 27 apr-05 kl 12:36 »
Hej Sussie!
Augusti 2004 köpte jag mina första Hedemorahöns. För 1½ vecka sen upptäckte jag att de hade fullt av löss på sig. Jag köpte då "Frontline" och hade på dom det (enkelt och bra - inte lika starkt som Etotal). Dagen efter var alla löss borta! Upprepade behandlingen 1 vecka efter första behandlingen + att jag sprutade Virkon S i hela hönshuset vid första behandlingen. Nu finns det inga löss alls här. Skönt!  ;)

Mvh Ia  :D

M

  • Gäst
Re:hönslöss
« Svar #4 skrivet: 27 apr-05 kl 18:25 »
Virkon! vad är det och vart får man tag på det?  ???
Mvh
Martina

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:hönslöss
« Svar #5 skrivet: 27 apr-05 kl 18:36 »
virkon s är ett desinfektionsmedel som finns att köpa hos granngården.
mvh
hanzzon

sussi

  • Gäst
Re:hönslöss
« Svar #6 skrivet: 29 apr-05 kl 21:33 »
 :)Hej
Tack för alla svar. Helst så vill man ju inte använda såna här starka medel, men jag fick lite panik.
Jag hittade en tidningsnotis som jag tyckte var lite roligt också:

Skydd mot råttor och ormar
  Libbstickan är en annan favorit - en gammal kulturväxt som kan bli stor som en buske:
  - Förr i världen hade man den utanför dörren för att hindra råttor och ormar att komma in. Man gned också in oxarna med libbsticka mot bromsar. Lade man bladen i en ring runt äggen, slapp hönsen få hönslöss.
  Men frånsett det är den en utmärkt krydda i grytor och soppor. Bara ett blad smulat i vegetariska rätter ger en smak av köttbuljong.




   
 
 
 
 

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:hönslöss
« Svar #7 skrivet: 01 maj-05 kl 16:55 »
Ja det är kul med de gamla krydd- läke- och "häxväxterna" och allt man tilltrodde dem om. Flertalet luktar också gott och har god effekt på vissa specifika åkommor MEN någon effekt på löss och annan ohyra har de tyvärr inte.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 4 användare
camilla silwing, sayerbýr, Jon.b, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser